Seminarium z teologii dogmatycznej i ekumenicznej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zainteresowanie problematyką dogmatyczną i ekumeniczną.
Podstawowa znajomość zasad pisania pracy naukowej.

Cele

Napisanie przez uczestników seminarium pracy naukowej (magisterskiej/doktorskiej).
Pogłębienie wiedzy z zakresu teologii dogmatycznej i ekumenicznej.
Kształtowanie umiejętności ekumenicznego myślenia uczestników seminarium.

Treści kształcenia

Seminarium koncentruje się na tematyce dogmatyczno-ekumenicznej, ze szczególnym uwzględnieniem teologii prawosławnej. Seminarium składa się z trzech zasadniczych części:
1. Przypomnienie zasad metodyki pisania pracy naukowej (wybór tematu, źródła, metody, układ pracy, sporządzanie przypisów oraz wykazu bibliografii).
2. Prezentacja tekstów pisanych przez seminarzystów prac naukowych oraz dyskusja nad ich stroną formalną i merytoryczną.
3. Czytanie i dyskusja nad wybranymi tekstami z zakresu teologii dogmatycznej oraz międzykościelnych dialogów ekumenicznych. Seminarium składa się z trzech zasadniczych części:
1. Przypomnienie zasad metodyki pisania pracy naukowej (wybór tematu, źródła, metody, układ pracy, sporządzanie przypisów oraz wykazu bibliografii).
2. Prezentacja tekstów pisanych przez seminarzystów prac naukowych oraz dyskusja nad ich stroną formalną i merytoryczną.
3. Czytanie i dyskusja nad wybranymi tekstami z zakresu teologii dogmatycznej oraz międzykościelnych dialogów ekumenicznych.

Efekty kształcenia

Wiedza
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii dogmatycznej, zwłaszcza zaś teologii ekumenicznej. Posiada znajomość zasad pisania pracy naukowej.

Umiejętność
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza krytyczną analizę i interpretację poglądów teologicznych.

Kompetencje
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość własnej tożsamości religijnej oraz otwartość na dialog i współdziałanie zarówno w ramach własnej wspólnoty wyznaniowej, jak i poza nią.

Metody dydaktyczne

Analiza tekstów źródłowych z elementami konwersatorium.
Dyskusja wokół referowanych w czasie seminarium kolejnych rozdziałów prac naukowych.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Obecność i aktywność na seminarium.
Systematyczne przygotowywanie własnej pracy naukowej.

Lektury podstawowe

Bliżej wspólnoty. Katolicy i luteranie w dialogu 1965-2000, red. K. Karski, S.C. Napiórkowski, Lublin 2003.
Kałużny T., Na drogach jedności. Dwustronne dialogi doktrynalne Kościoła rzymskokatolickiego na płaszczyźnie światowej, Kraków 2012.
Ut unum. Dokumenty Kościoła katolickiego na temat ekumenizmu 1982-1998, red. S.C. Napiórkowski,K. Leśniewski, J. Leśniewska, Lublin 2000.

Lektury uzupełniające

Felmy K.Ch., Współczesna teologia prawosławna, Białystok 2005.
Grzechowiak S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1998.
Seweryniak H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000.