Filozofia religii (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

wiedza i umiejętności uzyskane po zaliczeniu kursu z historii filozofii

Cele

Celem wykładu jest wprowadzenie studentów we współczesny spór o istotę religii, także poprzez ukazanie jego korzeni historycznych. Lektura tekstów źródłowych ma skłonić studentów do prób podejmowania samodzielnej refleksji nad religią.

Treści kształcenia

T_1. Spór o religię wychodzący od czasów Oświecenia wraz z refleksją nad istotą współczesnego ateizmu
T_2. Problem aktu religijnego
T_3. Różnorodność doświadczenia religijnego
T_4. Specyfika poznania religijnego
T_5. Problematyka języka religijnego

Efekty kształcenia

student
E_1. rozumie i potrafi wykorzystać w dyskusji podstawowe pojęcia funkcjonujące w obrębie filozofii religii (TK_W09, TK_U09);
E_2. ma świadomość historycznego charakteru kształtowania się podstawowych sposobów pojmowania tego, czym jest religia;
E_3. potrafi ocenić zagrożenia, jakie niesie ze sobą niewłaściwe pojmowanie miejsca i roli religii (zabobon, idolatria, fundamentalizm);
E_4. potrafi zabrać głos w dyskusji o miejscu religii we współczesnym społeczeństwie, poprawnie dobiera argumenty

Metody dydaktyczne

M_1. metoda podająca - prezentacja ustna
M_2. wspólna lektura tekstów źródłowych i M_3. dyskusja odnosząca omawianą problematykę do współczesnego rozumienia religii
M_4. część zajęć prowadzona jest także w formie e-learningu

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Na ocenę ostateczną będą składały się dwa elementy:
W_1. ocena z testu końcowego (test pisemny odbędzie się w ostatni tygodniu przed sesją egzaminacyjną)
W_2. aktywny udział w dyskusjach, podczas których omawiane będą teksty źródłowe

Lektury podstawowe

Podręcznik:
Kłoczowski J. A., Między samotnością a wspólnotą. Wstęp do filozofii religii, Tarnów 1993.
Teksty źródłowe:
Eliade M., Sacrum i profanum. O istocie religijności, przeł. P. Reszke, Warszawa 1999 (dwa pierwsze rozdziały).
Feuerbach L., O sprzeczności w spekulatywnej nauce o Bogu, [w:] Istota chrześcijaństwa, przeł. A. Landman, Warszawa 1955, s. 370-378.
Hegel G. W. F., Stosunek filozofii do religii, [w:] Wykłady z historii filozofii, przeł. Ś. F. Nowicki, Warszawa 1994, t. I, s. 99-115.
Kant I., O służbie bożej w religii w ogóle, [w:] Religia w obrębie samego rozumu, przeł. A. Bobko, Kraków 1993, s. 188-203.
Marks K., Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa, [w:] K. Marks, F. Engels, O religii, przeł. J. Maliniak, S. Filmus i in., Warszawa 1962, s. 28-29.
Marks K., Tezy o Feuerbachu, tamże, s. 56-59.
Nietzsche F., Antychrześcijanin. Przekleństwo chrześcijaństwa, przeł. G. Sowinski, Kraków 1996.
Otto R., Numinosum, [w:] Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. B. Kupis, Warszawa 1968, s. 30-36.
Ricoeur P., Symbol daje do myślenia, [w:] Egzystencja i hermeneutyka, Warszawa 1975, s. 7nn.
Scheler M., Akt religijny, [w:] Problemy religii, przeł. A. Węgrzecki, Kraków 1995, s. 207-241.
Scheler M., Fenomenologia religii. [w:] Problemy religii, przeł. A. Węgrzecki, Kraków 1995, s. 80-91.

Lektury uzupełniające

Dupré L., Inny wymiar. Filozofia religii, przeł. S. Lewandowska, Kraków 1991.
Heschel A. J., Człowiek nie jest sam. Filozofia religii, przeł. Katarzyna Wojtkowska-Lipska, Kraków 2001.
Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma... O Bogu, Diable, grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii, Kraków 1988.
Welte B., Filozofia religii, przeł. G. Sowinski, Kraków 1996.