Teologia fundamentalna (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Teologia fundamentalna
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Teologia fundamentalna [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:o. prof. dr hab. Andrzej Napiórkowski OSPPE
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:o. prof. dr hab. Andrzej Napiórkowski OSPPE
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. prof. dr hab. Andrzej Napiórkowski OSPPE
Sylabus
Wymagania wstępne
Konieczna znajomość podstawowych zagadnień eklezjologicznych w ujęciu Katechizmu Kościoła Katolickiego, znajomość Wstępu do teologii, religiologii oraz chrystologii fundamentalnej.
Cele
Przyswojenie podstawowych znajomości treści i metody z obszaru eklezjologii integralnej (apologetyka, dogmatyka i eklezjologia fundamentalna.
Opanowanie wiedzy biblijnej o początkach i genezie Kościoła, zrozumienie natury misterium Kościoła jako wspólnoty Bosko-ludzkiej. Zaznajomienie się z podstawowymi kategoriami teologicznymi o Kościele: lud Boży, świątynia Ducha Świętego, Dom Boży, mistyczne Ciało Chrystusa, communio oraz sakrament podstawowy.
Opanowanie wiedzy biblijnej o początkach i genezie Kościoła, zrozumienie natury misterium Kościoła jako wspólnoty Bosko-ludzkiej. Zaznajomienie się z podstawowymi kategoriami teologicznymi o Kościele: lud Boży, świątynia Ducha Świętego, Dom Boży, mistyczne Ciało Chrystusa, communio oraz sakrament podstawowy.
Treści kształcenia
Tekst Pisma Świętego, dokumenty Drugiego Soboru Watykańskiego (konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium, konstytucja duszpasterska Gaudium et spes) oraz podręcznik A. Napiórkowski, Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy katolickiej eklezjologii integralnej, WAM, Kraków 2010. Struktura traktatu o Kościele, metody eklezjologii integralnej; Izrael - wybrany lud Przymierza Jahwe; biblijna geneza i natura Kościoła; rys historyczno-dogmatyczny rozowju myśli o Kościele; eklezjologia systematyczna (teologiczne kategorie Kościoła;jego urzeczywistanianie się oraz znamiona); wzrastające communio. Struktura traktatu o Kościele, metody eklezjologii integralnej; Izrael - wybrany lud Przymierza Jahwe; biblijna geneza i natura Kościoła; rys historyczno-dogmatyczny rozowju myśli o Kościele; eklezjologia systematyczna (teologiczne kategorie Kościoła;jego urzeczywistanianie się oraz znamiona); wzrastające communio.
Efekty kształcenia
Uzyskanie rozeznania misterium Kościoła. Odkrycie, że Kościół to rzeczywistość złożona, Boska i ludzka, złączenie łaski i natury, świętości i grzechu.
Metody dydaktyczne
wykład systematyczny w oparciu o podręcznik.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
obecność na wykładzie; opracowanie przez studentów 2 lektur z obszaru eklezjologii; ćwiczenia; kolokwium; końcowy egzamin ustny.
Lektury podstawowe
A. Napiórkowski, Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy katolickiej eklezjologii integralnej, Kraków 2010; A. Napiórkowski, Kościół dla człowieka. Bł. Jana Pawła II Wielkiego mistyka Eklezji, Kraków 2011; A. Napiórkowski, Misterium communionis. Eklezjalny paradygmat dziejów zbawienia, Kraków 2006; Napiórkowski A., Dietrich Bonhoeffer i jego wizje Kościoła, Kraków 2004 [WN PAT], A. Napiórkowski, Reforma i rozwój Kościoła. Duch Boży i instytucja,Kraków 2012.
Lektury uzupełniające
Balthasar H.U. von, Antyrzymski resentyment, Poznań 2004; Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980; Lubac H. de, Medytacje o Kościele, Kraków 1997; Napiórkowski A. A., Jezus Chrystus objawiony i objawiający, Kraków 2008; Dialog ekumeniczny a misio Ecclesiae, red. M. Chojnacki, J. Morawa, A. Napiórkowski, Kraków 2011; Ozorowski E., Kościół, Wrocław 1984; Seweryniak H., Święty Kościół powszedni, Warszawa 1996.