Tutoring z teologii biblijnej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Tutoring z teologii biblijnej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Tutoring [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/-/0ECTS]:ks. dr Wiesław Alicki
- [prowadzący ćwiczenia:15h/-/0ECTS]:ks. dr Wiesław Alicki
- - Tutoring [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/-/1ECTS]:ks. dr Wiesław Alicki
- [prowadzący ćwiczenia:15h/-/1ECTS]:ks. dr Wiesław Alicki
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Wiesław Alicki
Sylabus
Wymagania wstępne
Zainteresowanie Biblią i biblistyką.
Cele
Zaznajomienie studenta z bogatym wachlarzem dyscyplin biblijnych celem ułatwienia mu sprecyzowania zainteresowań i wyboru seminarium magisterskiego.
Treści kształcenia
Prezentacja poszczególnych dyscyplin naukowych biblistyki. Prezentacja poszczególnych dyscyplin naukowych składających się na biblistykę, począwszy od wstępu ogólnego i nauk pomocniczych (historia, archeologia, paleografia) przez egzegezę do ujęć syntetyczno-biblijnych. Wprowadzenie do metod naukowej interpretacji Biblii. Omówienie zależności między biblistyką a innymi dziedzinami teologii. Ćwiczenia interpretacji wybranych tekstów biblijnych, zaproponowanych przez uczestników ćwiczeń. (Program uwzględnia również potrzeby studentów rozpoczynających uczestnictwo w tych ćwiczeniach od II roku.) Prezentacja poszczególnych dyscyplin naukowych składających się na biblistykę, począwszy od wstępu ogólnego i nauk pomocniczych (historia, archeologia, paleografia) przez egzegezę do ujęć syntetyczno-biblijnych. Wprowadzenie do metod naukowej interpretacji Biblii. Omówienie zależności między biblistyką a innymi dziedzinami teologii. Ćwiczenia interpretacji wybranych tekstów biblijnych, zaproponowanych przez uczestników ćwiczeń. (Program uwzględnia również potrzeby studentów rozpoczynających uczestnictwo w tych ćwiczeniach od II roku.)
Efekty kształcenia
Student czynnie uczestniczący w zajęciach orientuje się w podstawowych zagadnieniach warsztatu biblijnego (TMA_W01). Student w wyniku przeprowadzonych zajęć posiada umiejętności w zakresie interpretacji tekstów Pisma Świętego również z pomocą literatury obcojęzycznej (TMA_U04, TMA_U19).
Metody dydaktyczne
Wykład, prezentacja wybranych dzieł, dyskusja, lektura i analiza wybranych tekstów biblijnych.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Czynny udział w zajęciach.
Lektury podstawowe
R. Rubinkiewicz (red.), Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań 1996.
L. Stachowiak (red.), Wstęp do Starego Testamentu, Poznań 1990.
L. Stachowiak (red.), Wstęp do Starego Testamentu, Poznań 1990.
Lektury uzupełniające
Literatura przedmiotu podstawowa dla omawianych działów biblistyki lub tekstów biblijnych jest na bieżąco prezentowana na zajęciach.
Uwagi
Lektury uzupełniające podawane będą w odpowiedzi na indywidualne zapotrzebowanie uczestników zajęć.