Tutoring z teologii dogmatycznej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Tutoring z teologii dogmatycznej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Tutoring [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/-/0ECTS]:ks. dr hab. Marek Gilski
- [prowadzący ćwiczenia:15h/-/0ECTS]:ks. dr hab. Marek Gilski
- - Tutoring [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/-/1ECTS]:ks. dr hab. Marek Gilski
- [prowadzący ćwiczenia:15h/-/1ECTS]:ks. dr hab. Marek Gilski
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Marek Gilski
Sylabus
Wymagania wstępne
Nie ma
Cele
Celem tutoringu jest zapoznanie studenta z teologią dogmatyczną jako działem teologii, ukazanie różnych traktatów w ramach dogmatyki oraz wskazanie podstawowych pomocy do teologii dogmatycznej
Treści kształcenia
1. Powołanie teologa w Kościele.
2. Teologia a sztuka.
3. Najważniejsze współczesne wypowiedzi papieży
4. Omówienie następujących tekstów:
a) T.D. Łukaszuk, Obraz święty – ikona w życiu, w wierze i w teologii Kościoła. Zarys teologii świętego obrazu, Częstochowa-Jasna Góra-Skałka 1993.
b) Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele, w: W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994, Tarnów 1995, s. 353-369.
c) Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. I: Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków 2007.
d) Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. II: Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, Kielce 2011.
e) Franciszek, Evangelii gaudium, Kraków 2013.
2. Teologia a sztuka.
3. Najważniejsze współczesne wypowiedzi papieży
4. Omówienie następujących tekstów:
a) T.D. Łukaszuk, Obraz święty – ikona w życiu, w wierze i w teologii Kościoła. Zarys teologii świętego obrazu, Częstochowa-Jasna Góra-Skałka 1993.
b) Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele, w: W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994, Tarnów 1995, s. 353-369.
c) Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. I: Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków 2007.
d) Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. II: Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, Kielce 2011.
e) Franciszek, Evangelii gaudium, Kraków 2013.
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-rzymskie (TMA_W03)
UMIEJĘTNOŚCI:
- student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać zdolności badawcze (TMA_U05)
KOMPETENCJE:
- student rozumie potrzebę intelektualnego formowania się przez całe życie (TMA_K02)
- student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-rzymskie (TMA_W03)
UMIEJĘTNOŚCI:
- student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać zdolności badawcze (TMA_U05)
KOMPETENCJE:
- student rozumie potrzebę intelektualnego formowania się przez całe życie (TMA_K02)
Metody dydaktyczne
- analiza tekstu
- dyskusja
- dyskusja
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
- ocenianie ciągłe
Lektury podstawowe
T.D. Łukaszuk, Obraz święty – ikona w życiu, w wierze i w teologii Kościoła. Zarys teologii świętego obrazu, Częstochowa-Jasna Góra-Skałka 1993.
Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele, w: W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994, Tarnów 1995, s. 353-369.
Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. I: Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków 2007.
Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. II: Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, Kielce 2011.
Franciszek, Evangelii gaudium, Kraków 2013.
Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele, w: W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994, Tarnów 1995, s. 353-369.
Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. I: Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków 2007.
Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. II: Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, Kielce 2011.
Franciszek, Evangelii gaudium, Kraków 2013.
Lektury uzupełniające
M. Heller, Moralność myślenia, Tarnów 1993.