Wstęp do filozofii (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Wstęp do filozofii
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wstęp do filozofii [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/4ECTS]: dr Joanna Barcik
- [prowadzący wykład:30h/zo/4ECTS]: dr Joanna Barcik
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Joanna Barcik
Sylabus
Wymagania wstępne
brak
Cele
Celem kursu jest wprowadzenie studentów w podstawową problematykę filozoficzną: czym jest filozofia, jaka jest jej relacja z innymi naukami (ze szczególnym uwzględnieniem teologii), zarysowanie podstawowych dyscyplin filozoficznych. Wspólna analiza podstawowych pojęć ma na celu wdrożenie studentów w myślenie filozoficzne.
Treści kształcenia
T_1. Czym jest filozofia? Czym jest myślenie? Kim jest filozof?
T_2. Problem początku filozofii. Filozofia a inne nauki
T_3. Czy można wyjść z jaskini? Główne kierunki pytań filozoficznych
T_4. Czy filozofia to myślenie oderwane od rzeczywistości? Problem metafizyki. Co było na początku? Pytanie o arche. Co to znaczy: istnieć?
T_5. Czy w ogóle możemy coś wiedzieć? Problem epistemologii. Cóż to jest prawda? Czy możemy poznać siebie?
T_6. Kim jest człowiek? Czy możliwie jest poznanie drugiego? Czy jesteśmy wolni?
T_7. Jak czynić dobro? Podstawowe zagadnienia etyczne
T_8. Czy można być chrześcijaninem i wierzyć w ewolucję? Filozofia przyrody
T_9. Bóg i człowiek – czy filozof i teolog są konkurentami?
T_2. Problem początku filozofii. Filozofia a inne nauki
T_3. Czy można wyjść z jaskini? Główne kierunki pytań filozoficznych
T_4. Czy filozofia to myślenie oderwane od rzeczywistości? Problem metafizyki. Co było na początku? Pytanie o arche. Co to znaczy: istnieć?
T_5. Czy w ogóle możemy coś wiedzieć? Problem epistemologii. Cóż to jest prawda? Czy możemy poznać siebie?
T_6. Kim jest człowiek? Czy możliwie jest poznanie drugiego? Czy jesteśmy wolni?
T_7. Jak czynić dobro? Podstawowe zagadnienia etyczne
T_8. Czy można być chrześcijaninem i wierzyć w ewolucję? Filozofia przyrody
T_9. Bóg i człowiek – czy filozof i teolog są konkurentami?
Metody dydaktyczne
M_1. metoda podająca - wykład
M_2. samodzielna lektura tekstów źródłowych przez studentów
M_3. wspólna lektura i komentarz
M_4. dyskusja
M_2. samodzielna lektura tekstów źródłowych przez studentów
M_3. wspólna lektura i komentarz
M_4. dyskusja
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia kursu jest:
W_1. napisanie testu zaliczeniowego, który odbędzie się w ostatnim tygodniu przed sesją.
W_2. pod uwagę wzięta też zostanie aktywność studenta podczas dyskusji nad tekstami źródłowymi
Przygotowanie to testu zaliczeniowego mają ułatwić następujące zagadnienia:
1. Czym filozofia różni się od innych nauk? (tu: problem nazwy, relacje z naukami szczegółowymi, podział nauk, jakie pytania stawia filozofia, trójkąt platoński)
2. Kim jest filozof? (na podstawie Uczty i metafory jaskini Platona)
3. Problem początku filozofii
4. Główne dyscypliny filozoficzne (wymienić, określić, czym się zajmują)
5. Różne znaczenia terminu arche (na podstawie Stróżewskiego)
6. Różne znaczenia terminu istnienie (na podstawie Stróżewskiego)
7. Kantowska krytyka metafizyki – czy metafizyka jako nauka jest możliwa?
8. Czym jest prawda? (różne definicje i ich ograniczenia)
9. Czym jest poznanie?
10. Czy możliwe jest poznanie samego siebie (różne odpowiedzi na ten problem, na czym ono miałoby polegać)?
11. Czy możliwe jest poznanie drugiego człowieka?
12. Kim jest człowiek (Platon, Arystoteles, Augustyn, Tomasz, Tischner)?
13. Czy człowiek jest wolny (różne rozumienia tego fenomenu)?
W_1. napisanie testu zaliczeniowego, który odbędzie się w ostatnim tygodniu przed sesją.
W_2. pod uwagę wzięta też zostanie aktywność studenta podczas dyskusji nad tekstami źródłowymi
Przygotowanie to testu zaliczeniowego mają ułatwić następujące zagadnienia:
1. Czym filozofia różni się od innych nauk? (tu: problem nazwy, relacje z naukami szczegółowymi, podział nauk, jakie pytania stawia filozofia, trójkąt platoński)
2. Kim jest filozof? (na podstawie Uczty i metafory jaskini Platona)
3. Problem początku filozofii
4. Główne dyscypliny filozoficzne (wymienić, określić, czym się zajmują)
5. Różne znaczenia terminu arche (na podstawie Stróżewskiego)
6. Różne znaczenia terminu istnienie (na podstawie Stróżewskiego)
7. Kantowska krytyka metafizyki – czy metafizyka jako nauka jest możliwa?
8. Czym jest prawda? (różne definicje i ich ograniczenia)
9. Czym jest poznanie?
10. Czy możliwe jest poznanie samego siebie (różne odpowiedzi na ten problem, na czym ono miałoby polegać)?
11. Czy możliwe jest poznanie drugiego człowieka?
12. Kim jest człowiek (Platon, Arystoteles, Augustyn, Tomasz, Tischner)?
13. Czy człowiek jest wolny (różne rozumienia tego fenomenu)?
Lektury podstawowe
Podręczniki:
Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, przeł. J. Zychowicz, Kraków 1987.
Bocheński J. M., Ku filozoficznemu myśleniu. Wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych, Warszawa 1986.
Wojtysiak J., Filozofia i życie, Kraków 2007.
Teksty źródłowe:
Platon,Uczta (metafora Erosa)
Platon,Państwo (metafora jaskini)
Platon, Fajdros (metafora rydwanu)
Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, przeł. J. Zychowicz, Kraków 1987.
Bocheński J. M., Ku filozoficznemu myśleniu. Wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych, Warszawa 1986.
Wojtysiak J., Filozofia i życie, Kraków 2007.
Teksty źródłowe:
Platon,Uczta (metafora Erosa)
Platon,Państwo (metafora jaskini)
Platon, Fajdros (metafora rydwanu)
Lektury uzupełniające
Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992.
Stróżewski W.,Istnienie i sens, Kraków 1994 [artykuły: Pytania o arche (s. 7-48) oraz Trzy koncepcje istnienia (s. 49-72)].
Wojtyszko M., Bromba i filozofia, Warszawa 2004.
Stróżewski W.,Istnienie i sens, Kraków 1994 [artykuły: Pytania o arche (s. 7-48) oraz Trzy koncepcje istnienia (s. 49-72)].
Wojtyszko M., Bromba i filozofia, Warszawa 2004.