ABC - relacji chrześcijańsko- i polsko-żydowskich (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Elementarna znajomość zasad wiary chrześcijańskiej, historii powszechnej i historii Polski.

Cele

Poznanie historii Żydów, relacji chrześcijaństwa i judaizmu w perspektywie historycznej, w szczególności na ziemiach Polski, genezy i skutków "szoah" (zagłady Żydów); historii i współczesnych zagadnień politycznych i społecznych dotyczących Państwa Izraela i diaspory żydowskiej. To wiedza potrzebna do tego, by móc podjąć i prowadzić wzajemny dialog, wolny od stereotypów, którymi karmi się antysemityzm.
Wypracowanie podstaw do szacunku, pojednania, sprawiedliwej oceny dawnych i obecnych relacji chrześcijańsko- i polsko- żydowskich.

Treści kształcenia

Co naprawdę Nowy Testament mówi o zbawieniu Żydów? Co to znaczy, że można ich nazywać starszymi braćmi? Na czym polega ich rola w historii zbawienia? Jak powstał Talmud i jakie jest jego znaczenie dla wyznawców judaizmu? Skąd się wziął antysemityzm? Jaka była sytuacja społeczności żydowskich w poszczególnych regionach i krajach Europy w średniowieczu i czasach nowożytnych? Czy przypisywane Żydom mordy rytualne rzeczywiście miały miejsce? Jak narodził się syjonizm? Jakie treści propagują publikacje
typu "Protokoły mędrców Syjonu"? Czy Zagłada była wydarzeniem wyjątkowym w historii
świata? Jak o niej uczyć dzisiaj? Jak pamiętają czasy Zagłady Żydzi, a jak Polacy? Co po Zagładzie mówią o Bogu teologia żydowska i teologia chrześcijańska? Na czym polegał przełom Soboru Watykańskiego II w odniesieniu do Żydów? Dlaczego wydarzył się Marzec 1968? Jak rozmawiać o trudnej wzajemnej przeszłości?

Efekty kształcenia

Ew_1.Absolwent kursu zna treści wymienione w punkcie "treści kształcenia".
Ew_2. Umie odpowiedzieć na podstawowe pytania budzące niepokój w relacjach chrześciajńsko-zydowskich.
Eu_1. Umie znaleźć się w środowisku żydowskim bez popełniania najbardziej oczywistych nietaktów.
Ek_1. Docenia wartość dialogu i niebezpieczeństwo zamknięcia się nań.

Metody dydaktyczne

Wykład; wykład z prezentacją multimedialną. Dialog ze słuchaczami

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Frekwencja lub mały esej (zaliczenie). Egzamin pisemny końcowy (na ocenę).