Duchowość laikatu (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw teologii duchowości i eklezjologii.

Cele

Celem wykładu jest zaznajomienie świeckich studentów teologii z podstawowymi zagadnieniami duchowości laikatu.

Treści kształcenia

Wykład obejmuje zagadnienie historii duchowości laiktatu oraz systematyczną charakterystykę wiernego świeckiego w potrójnej relacji do wspólnoty Kościoła, do świata i do Boga. Treść wykładu:
1. Duchowość laikatu w starożytności chrześcijańskiej.
2. Duchowość laikatu w Kościele średniowiecznym.
3. Świecki w epoce nowożytnej.
4. Współczesne ujęcie teologii i duchowości laikatu.
5. Komunijny wymiar eklezjalnej tożsamości świeckich.
6. Realizacja przez świeckiego potrójnego urzędu Chrystusa.
7. Rodzina jako domowy Kościół.
8. Zrzeszenia chrześcijańskie.
9. Świat wobec tajemnicy stworzenia i odkupienia.
10. Świecki wobec kultury.
11. Misja wobec świata.
12. Powszechne wezwanie do świętości.
13. Rady ewangeliczne w życiu świeckich. Treść wykładu:
1. Duchowość laikatu w starożytności chrześcijańskiej.
2. Duchowość laikatu w Kościele średniowiecznym.
3. Świecki w epoce nowożytnej.
4. Współczesne ujęcie teologii i duchowości laikatu.
5. Komunijny wymiar eklezjalnej tożsamości świeckich.
6. Realizacja przez świeckiego potrójnego urzędu Chrystusa.
7. Rodzina jako domowy Kościół.
8. Zrzeszenia chrześcijańskie.
9. Świat wobec tajemnicy stworzenia i odkupienia.
10. Świecki wobec kultury.
11. Misja wobec świata.
12. Powszechne wezwanie do świętości.
13. Rady ewangeliczne w życiu świeckich.

Efekty kształcenia

Student ma uporządkowaną wiedzę o rodzajach więzi społeczno-eklezjalnych, prawidłowościach nimi rządzących oraz o różnych strukturach społecznych i instytucjach eklezjalnych, a także o zachodzących między nimi relacjach, zwłaszcza w aspekcie duchowości komunii w Kościele (TnMA_W05).
Student potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego w zakresie teologii i duchowości laikatu (TMA_U07).
Student rozumie potrzebę intelektualnego a zwłaszcza religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (TMA_K02).

Metody dydaktyczne

Wykład i analiza tekstu źródłowego połączona z dyskusją.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Formą sprawdzania osiągnięć jest egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej.

Lektury podstawowe

Zyzak W., Duchowość wiernych świeckich w aspekcie relacji do Boga, Kościoła i świata w pierwszych wiekach chrześcijaństwa,Poznańskie Zeszyty Humanistyczne, 11/2008, s. 7-36.

Lektury uzupełniające

Zyzak W., Co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne? Duchowość chrześcijańska na świeckiej drodze życia, Kraków 2008.