Historia sztuki średniowiecznej powszechnej I (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia sztuki średniowiecznej powszechnej I
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia sztuki średniowiecznej powszechnej I [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr Dobrosława Horzela
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr Dobrosława Horzela
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Dobrosława Horzela
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość powszechnej historii średniowiecza w zakresie przewidzianym programem szkoły średniej.
Cele
Celem wykładu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat dziejów sztuki średniowiecznej powszechnej.
Treści kształcenia
T.1 - Sztuka Rzymu i Longobardów.
T.2 - Sztuka Galii za panowania Merowingów.
T.3 - Sztuka Wizygotów i Asturyjczyków; sztuka mozarabska.
T.4 - Sztuka Irlandii i Wysp Brytyjskich w I tysiącleciu.
T.5 - Sztuka karolińska.
T.6 - Sztuka ottońska. Wykład pozwoli studentom zapoznać się z dziejami sztuki średniowiecznej powszechnej w ogólnym zarysie. Zagadnienia dotyczące formy, treści ideowych oraz funkcji dzieł sztuki rozpatrzone zostaną na tle przemian historycznych, religijnych i kulturowych epoki. Problematyka poruszana w wykładzie obejmie takie kwestie jak recepcja antyku i stosunek do tradycji klasycznej, związki pomiędzy sztuką a liturgią, drogi rozprzestrzeniania się wzorów formalnych i ideowych, znaczenie mecenatu dla rozwoju sztuk, rola pobożności średniowiecznej świeckiej i zakonnej w kształtowaniu się nowych form przekazu artystycznego.
Wykład ułatwi studentom zaznajomienie się z terminologią naukową właściwą sztuce średniowiecznej. Dzięki bogatemu materiałowi ilustracyjnemu oraz szczegółowemu omawianiu prezentowanych dzieł, studenci nabędą umiejętność identyfikowania i analizowania zabytków średniowiecznych. Przyjęta w wykładzie forma prezentacji materiału ma ich nauczyć rozpatrywania średniowiecznych dzieł sztuki w szerszym kontekście historyczno-kulturowym.
T.2 - Sztuka Galii za panowania Merowingów.
T.3 - Sztuka Wizygotów i Asturyjczyków; sztuka mozarabska.
T.4 - Sztuka Irlandii i Wysp Brytyjskich w I tysiącleciu.
T.5 - Sztuka karolińska.
T.6 - Sztuka ottońska. Wykład pozwoli studentom zapoznać się z dziejami sztuki średniowiecznej powszechnej w ogólnym zarysie. Zagadnienia dotyczące formy, treści ideowych oraz funkcji dzieł sztuki rozpatrzone zostaną na tle przemian historycznych, religijnych i kulturowych epoki. Problematyka poruszana w wykładzie obejmie takie kwestie jak recepcja antyku i stosunek do tradycji klasycznej, związki pomiędzy sztuką a liturgią, drogi rozprzestrzeniania się wzorów formalnych i ideowych, znaczenie mecenatu dla rozwoju sztuk, rola pobożności średniowiecznej świeckiej i zakonnej w kształtowaniu się nowych form przekazu artystycznego.
Wykład ułatwi studentom zaznajomienie się z terminologią naukową właściwą sztuce średniowiecznej. Dzięki bogatemu materiałowi ilustracyjnemu oraz szczegółowemu omawianiu prezentowanych dzieł, studenci nabędą umiejętność identyfikowania i analizowania zabytków średniowiecznych. Przyjęta w wykładzie forma prezentacji materiału ma ich nauczyć rozpatrywania średniowiecznych dzieł sztuki w szerszym kontekście historyczno-kulturowym.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student potrafi dokonać analizy stylowej zabytku średniowiecznego, zadatować go i zlokalizować.
W_2 Student ma wiedzę na temat zjawisk artystycznych związanych z dziełem sztuki średniowiecznej, potrafi osadzić go w szerszym kontekście historyczno-kulturowym.
W_3 Student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu sztuki średniowiecznej.
W_1 Student potrafi dokonać analizy stylowej zabytku średniowiecznego, zadatować go i zlokalizować.
W_2 Student ma wiedzę na temat zjawisk artystycznych związanych z dziełem sztuki średniowiecznej, potrafi osadzić go w szerszym kontekście historyczno-kulturowym.
W_3 Student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu sztuki średniowiecznej.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna połączona z obszerną analizą materiału zabytkowego.
M.2 Prezentacja multimedialna połączona z obszerną analizą materiału zabytkowego.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie bez oceny na podstawie uczestnictwa w zajęciach. Wiedza zdobyta na tym całorocznym wykładzie sprawdzona zostanie po drugim semestrze zajęć w trakcie egzaminu ustnego.
Lektury podstawowe
Conant K.L., Carolingian and Romanesque Architecture 800 to 1200, Harmondsworth 1959 [i następne, poprawione wydania] (Pelican History of Art, t. 13);
Skubiszewski P., Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001;
Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978.
Skubiszewski P., Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001;
Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978.
Lektury uzupełniające
Fillitz H., Das Mittelalter, Berlin 1969 (Propyläen Kunstgeschichte, t. 5);
Henderson G., Wczesne średniowiecze, Warszawa 1984.
Lasko P., Ars Sacra 800–1200, Harmondsworth 1972 (Pelican History of Art, t. 36).
Henderson G., Wczesne średniowiecze, Warszawa 1984.
Lasko P., Ars Sacra 800–1200, Harmondsworth 1972 (Pelican History of Art, t. 36).