Wstęp do historii sztuki-ćwiczenia (średniowiecze) (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zaliczenie wykładu ze wstępu do historii sztuki

Cele

Celem zajęć jest wykształcenie u studentów praktycznych umiejętności typowych w pracy historyka sztuki.

Treści kształcenia

T.1 - Kształcenie umiejętności opisu zabytku oraz określania czasu i miejsca jego powstania.
T.2 - Zapoznanie studentów z pozycjami bibliograficznymi, bazami danych, fototekami i innymi zasobami internetowymi niezbędnymi w ich dalszych studiach i praktyce zawodowej.
T.3 - Lekcje biblioteczne (Biblioteka Jagiellońska, biblioteki UPJP II).
T.4 - Sporządzenie pracy pisemnej.
T.5 - Ćwiczenia terenowe. Przedmiot służy praktycznemu wprowadzeniu studenta w warsztat historyka sztuki i ogólnemu przygotowaniu do pracy badawczej. W trakcie zajęć studenci kształcą umiejętność opisu zabytku oraz określania czasu i miejsca jego powstania. Uczą się rozpoznawać ornamenty, określać ikonografię, interpretować heraldykę i kostiumy. Zapoznają się z pozycjami bibliograficznymi (bibliografie, podręczniki wielotomowe, słowniki i opracowania ikonograficzne, słowniki biograficzne, encyklopedie i słowniki specjalistyczne, czasopisma i wydawnictwa ciągłe, bazy, fototeki i inne zasoby internetowe i cyfrowe) niezbędnymi w ich dalszych studiach i praktyce zawodowej, uczą się ich używać i pozyskiwać z nich informacje nieodzowne dla ich badań. Istotnym elementem ćwiczeń są lekcje biblioteczne przeprowadzane w Bibliotece Jagiellońskiej oraz w bibliotekach UPJP II (Głównej i instytutowej).
Obowiązkiem każdego studenta jest uczestnictwo w obu tych częściach oraz sporządzenie pracy pisemnej w ramach każdej z nich. Przygotowując prace semestralne studenci gromadzą bibliografię, konstruują stan badań, opracowują dzieje i sporządzają opis dzieła sztuki wskazanego przez prowadzącego. Prace te są następnie odczytywane, analizowane i komentowane podczas zajęć. Dzień przed wyznaczonym terminem odczytu student winien przekazać prowadzącemu elektroniczną wersję pracy, a dwa tygodnie po terminie złożyć pracę w wersji ostatecznej, po dokonaniu stosownych korekt. Umiejętność przygotowania pracy z wykorzystaniem literatury przedmiotu uświadamia studentom złożoność historyczną i zmienność języka, kształci podstawowe umiejętności badawcze (formułowanie problemów, analiza, dobór metod i narzędzi badawczych, prezentacja wyników), zmusza do określenia priorytetów służących realizacji zadania oraz uczy odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu. Zajęcia w dużej mierze mają charakter terenowy (odbywają się w kościołach, klasztorach i muzeach Krakowa).

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student potrafi sporządzić opis dzieła sztuki średniowiecznej, określić czas i miejsce jego powstania
W_2 Student nabywa umiejętność sporządzenia typowej pracy pisemnej zawierającej stan badań, dzieje i opis dzieła

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student zna podstawowe podręczniki i źródła internetowe niezbędne w dalszych studiach.

Metody dydaktyczne

M.1 Korekta sporządzanych przez studentów opracowań pisemnych.
M.2 Ćwiczenia terenowe.
M.3 Dyskusja.
M.4 Lekcja biblioteczna.
M.5 Prezentacje multimedialne.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze), aktywny w nich udział oraz złożenie dwóch opracowań pisemnych w formie zaaprobowanej przez prowadzącego. Nota końcowa obejmuje ocenę pracy (pod względem merytorycznym, warsztatowym i formalnym), a także aktywność i frekwencję studenta na zajęciach.

Lektury podstawowe

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. IV, cz. I-X, Kraków 1965-2005;
Dobrowolski T., Sztuka Krakowa, wyd. 1-5, Kraków 1950-1978
Encyklopedia Krakowa, Warszawa-Kraków 2000.

Lektury uzupełniające

Literatura dostosowywana jest indywidualnie do tematów prac pisemnych.