Wstęp do historii sztuki-ćwiczenia (średniowiecze) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Wstęp do historii sztuki-ćwiczenia (średniowiecze)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wstęp do historii sztuki-ćwiczenia (średniowiecze) [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]:ks. dr Szymon Tracz
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]:ks. dr Szymon Tracz
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Szymon Tracz
Sylabus
Wymagania wstępne
Zaliczenie wykładu ze wstępu do historii sztuki
Cele
Celem zajęć jest wykształcenie u studentów praktycznych umiejętności typowych w pracy historyka sztuki.
Treści kształcenia
T.1 - Kształcenie umiejętności opisu zabytku oraz określania czasu i miejsca jego powstania.
T.2 - Zapoznanie studentów z pozycjami bibliograficznymi, bazami danych, fototekami i innymi zasobami internetowymi niezbędnymi w ich dalszych studiach i praktyce zawodowej.
T.3 - Lekcje biblioteczne (Biblioteka Jagiellońska, biblioteki UPJP II).
T.4 - Sporządzenie pracy pisemnej.
T.5 - Ćwiczenia terenowe. Przedmiot służy praktycznemu wprowadzeniu studenta w warsztat historyka sztuki i ogólnemu przygotowaniu do pracy badawczej. W trakcie zajęć studenci kształcą umiejętność opisu zabytku oraz określania czasu i miejsca jego powstania. Uczą się rozpoznawać ornamenty, określać ikonografię, interpretować heraldykę i kostiumy. Zapoznają się z pozycjami bibliograficznymi (bibliografie, podręczniki wielotomowe, słowniki i opracowania ikonograficzne, słowniki biograficzne, encyklopedie i słowniki specjalistyczne, czasopisma i wydawnictwa ciągłe, bazy, fototeki i inne zasoby internetowe i cyfrowe) niezbędnymi w ich dalszych studiach i praktyce zawodowej, uczą się ich używać i pozyskiwać z nich informacje nieodzowne dla ich badań. Istotnym elementem ćwiczeń są lekcje biblioteczne przeprowadzane w Bibliotece Jagiellońskiej oraz w bibliotekach UPJP II (Głównej i instytutowej).
Obowiązkiem każdego studenta jest uczestnictwo w obu tych częściach oraz sporządzenie pracy pisemnej w ramach każdej z nich. Przygotowując prace semestralne studenci gromadzą bibliografię, konstruują stan badań, opracowują dzieje i sporządzają opis dzieła sztuki wskazanego przez prowadzącego. Prace te są następnie odczytywane, analizowane i komentowane podczas zajęć. Dzień przed wyznaczonym terminem odczytu student winien przekazać prowadzącemu elektroniczną wersję pracy, a dwa tygodnie po terminie złożyć pracę w wersji ostatecznej, po dokonaniu stosownych korekt. Umiejętność przygotowania pracy z wykorzystaniem literatury przedmiotu uświadamia studentom złożoność historyczną i zmienność języka, kształci podstawowe umiejętności badawcze (formułowanie problemów, analiza, dobór metod i narzędzi badawczych, prezentacja wyników), zmusza do określenia priorytetów służących realizacji zadania oraz uczy odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu. Zajęcia w dużej mierze mają charakter terenowy (odbywają się w kościołach, klasztorach i muzeach Krakowa).
T.2 - Zapoznanie studentów z pozycjami bibliograficznymi, bazami danych, fototekami i innymi zasobami internetowymi niezbędnymi w ich dalszych studiach i praktyce zawodowej.
T.3 - Lekcje biblioteczne (Biblioteka Jagiellońska, biblioteki UPJP II).
T.4 - Sporządzenie pracy pisemnej.
T.5 - Ćwiczenia terenowe. Przedmiot służy praktycznemu wprowadzeniu studenta w warsztat historyka sztuki i ogólnemu przygotowaniu do pracy badawczej. W trakcie zajęć studenci kształcą umiejętność opisu zabytku oraz określania czasu i miejsca jego powstania. Uczą się rozpoznawać ornamenty, określać ikonografię, interpretować heraldykę i kostiumy. Zapoznają się z pozycjami bibliograficznymi (bibliografie, podręczniki wielotomowe, słowniki i opracowania ikonograficzne, słowniki biograficzne, encyklopedie i słowniki specjalistyczne, czasopisma i wydawnictwa ciągłe, bazy, fototeki i inne zasoby internetowe i cyfrowe) niezbędnymi w ich dalszych studiach i praktyce zawodowej, uczą się ich używać i pozyskiwać z nich informacje nieodzowne dla ich badań. Istotnym elementem ćwiczeń są lekcje biblioteczne przeprowadzane w Bibliotece Jagiellońskiej oraz w bibliotekach UPJP II (Głównej i instytutowej).
Obowiązkiem każdego studenta jest uczestnictwo w obu tych częściach oraz sporządzenie pracy pisemnej w ramach każdej z nich. Przygotowując prace semestralne studenci gromadzą bibliografię, konstruują stan badań, opracowują dzieje i sporządzają opis dzieła sztuki wskazanego przez prowadzącego. Prace te są następnie odczytywane, analizowane i komentowane podczas zajęć. Dzień przed wyznaczonym terminem odczytu student winien przekazać prowadzącemu elektroniczną wersję pracy, a dwa tygodnie po terminie złożyć pracę w wersji ostatecznej, po dokonaniu stosownych korekt. Umiejętność przygotowania pracy z wykorzystaniem literatury przedmiotu uświadamia studentom złożoność historyczną i zmienność języka, kształci podstawowe umiejętności badawcze (formułowanie problemów, analiza, dobór metod i narzędzi badawczych, prezentacja wyników), zmusza do określenia priorytetów służących realizacji zadania oraz uczy odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu. Zajęcia w dużej mierze mają charakter terenowy (odbywają się w kościołach, klasztorach i muzeach Krakowa).
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student potrafi sporządzić opis dzieła sztuki średniowiecznej, określić czas i miejsce jego powstania
W_2 Student nabywa umiejętność sporządzenia typowej pracy pisemnej zawierającej stan badań, dzieje i opis dzieła
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student zna podstawowe podręczniki i źródła internetowe niezbędne w dalszych studiach.
W_1 Student potrafi sporządzić opis dzieła sztuki średniowiecznej, określić czas i miejsce jego powstania
W_2 Student nabywa umiejętność sporządzenia typowej pracy pisemnej zawierającej stan badań, dzieje i opis dzieła
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student zna podstawowe podręczniki i źródła internetowe niezbędne w dalszych studiach.
Metody dydaktyczne
M.1 Korekta sporządzanych przez studentów opracowań pisemnych.
M.2 Ćwiczenia terenowe.
M.3 Dyskusja.
M.4 Lekcja biblioteczna.
M.5 Prezentacje multimedialne.
M.2 Ćwiczenia terenowe.
M.3 Dyskusja.
M.4 Lekcja biblioteczna.
M.5 Prezentacje multimedialne.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze), aktywny w nich udział oraz złożenie dwóch opracowań pisemnych w formie zaaprobowanej przez prowadzącego. Nota końcowa obejmuje ocenę pracy (pod względem merytorycznym, warsztatowym i formalnym), a także aktywność i frekwencję studenta na zajęciach.
Lektury podstawowe
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. IV, cz. I-X, Kraków 1965-2005;
Dobrowolski T., Sztuka Krakowa, wyd. 1-5, Kraków 1950-1978
Encyklopedia Krakowa, Warszawa-Kraków 2000.
Dobrowolski T., Sztuka Krakowa, wyd. 1-5, Kraków 1950-1978
Encyklopedia Krakowa, Warszawa-Kraków 2000.
Lektury uzupełniające
Literatura dostosowywana jest indywidualnie do tematów prac pisemnych.