Historia polskiej historii sztuki po II wojnie światowej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia polskiej historii sztuki po II wojnie światowej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Ochrona dóbr kultury, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Celem wykładu jest uzyskanie przez studenta szerokiej wiedzy o dziejach polskiej historii sztuki po roku 1939, przedstawionych na tle europejskim oraz w kontekście innych nauk historycznych w Polsce, o zmianach geografii i organizacji środowisk i instytucji naukowych, o modyfikacji ich celów i metod działania, oraz o przemianach metod badawczych.
Treści kształcenia
T.1 - Wykład dostarcza wiedzę o dziejach polskiej historii sztuki po II wojnie światowej, a w szczególności o zmianach geografii i organizacji środowisk i instytucji naukowych czynnych w Polsce, o modyfikacji ich celów i metod działania, o różnicowaniu się i przemianach metod badawczych.
T.2 - Omówienie dziejów polskiej historii sztuki w kontekście zachodzących w świecie przemian politycznych, ideowych, społecznych i gospodarczych, w decydujący sposób wpływających na sytuację w Polsce.
T.2 - Omówienie dziejów polskiej historii sztuki w kontekście zachodzących w świecie przemian politycznych, ideowych, społecznych i gospodarczych, w decydujący sposób wpływających na sytuację w Polsce.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student zdobywa poszerzone wiadomości o polskiej historii sztuki po r. 1939.
W_2 Student uświadamia sobie kontekst historyczny (polityczny, ideowy i społeczny) przemian zachodzących w polskiej historii sztuki po II wojnie światowej i jego międzynarodowe uwarunkowania.
W_3 Student potrafi scharakteryzować główne nurty metodologiczne polskiej historii sztuki po II wojnie światowej.
W_1 Student zdobywa poszerzone wiadomości o polskiej historii sztuki po r. 1939.
W_2 Student uświadamia sobie kontekst historyczny (polityczny, ideowy i społeczny) przemian zachodzących w polskiej historii sztuki po II wojnie światowej i jego międzynarodowe uwarunkowania.
W_3 Student potrafi scharakteryzować główne nurty metodologiczne polskiej historii sztuki po II wojnie światowej.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie bez oceny, na podstawie udziału w zajęciach (co najmniej 2/3 obecności; dopuszczalne najwyżej 2 absencje bez usprawiedliwienia.
Lektury podstawowe
Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980;
Bochnak, Zarys dziejów polskiej historii sztuki, Kraków 1948;
Dzieje historii sztuki w Polsce. Kształtowanie się instytucji naukowych w XIX i XX wieku, red. A. S. Labuda, Poznań 1996;
Małkiewicz, Z dziejów polskiej historii sztuki. Studia i szkice, Kraków 2005;
[A. Małkiewicz i R. Ochęduszko], Historia sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (1882-2005) / History of Art at the Jagiellonian University (1882-2007), [Kraków 2007].
Bochnak, Zarys dziejów polskiej historii sztuki, Kraków 1948;
Dzieje historii sztuki w Polsce. Kształtowanie się instytucji naukowych w XIX i XX wieku, red. A. S. Labuda, Poznań 1996;
Małkiewicz, Z dziejów polskiej historii sztuki. Studia i szkice, Kraków 2005;
[A. Małkiewicz i R. Ochęduszko], Historia sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (1882-2005) / History of Art at the Jagiellonian University (1882-2007), [Kraków 2007].
Lektury uzupełniające
Die Etablierung und Entwicklung des Faches Kunstgeschichte in Deutschland, Polen und Mitteleuropa (anlässlich des 125-jährigens Gründungsjubiläums des ersten Lehrstuhls für Kunstgeschichte in Polen) / Kształtowanie się i rozwój historii sztuki w Niemczech, Polsce oraz Europie Środkowej (w 125. rocznicę utworzenia pierwszej na ziemiach polskich uniwersyteckiej katedry historii sztuki), red. W. Bałus i J. Wolańska, Warszawa 2010;
History of Art History in Central, Eastern and South-Eastern Europe, red. J. Malinowski, vol. 1-2, Toruń 2012
„Rocznik Historii Sztuki”, t. 36 (2012) i 37 (2013) [biografie 19 polskich historyków sztuki];
Stulecie Katedry Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (1882-1982), Warszawa-Kraków 1990 (ZNUJ, Prace z Historii Sztuki t. 19).
History of Art History in Central, Eastern and South-Eastern Europe, red. J. Malinowski, vol. 1-2, Toruń 2012
„Rocznik Historii Sztuki”, t. 36 (2012) i 37 (2013) [biografie 19 polskich historyków sztuki];
Stulecie Katedry Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (1882-1982), Warszawa-Kraków 1990 (ZNUJ, Prace z Historii Sztuki t. 19).