Sztuka lat 50-tych i 60-tych XX wieku (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami w sztuce l. 50. i 60. XX wieku.

Treści kształcenia

T.1 - Najważniejsze, najciekawsze, najbardziej znaczące zjawiska w sztuce l. 50. XX wieku z zakresu malarstwa, rzeźby, architektury oraz nowych mediów.
T.2 - Najważniejsze, najciekawsze, najbardziej znaczące zjawiska w sztuce l. 60. XX wieku z zakresu malarstwa, rzeźby, architektury oraz nowych mediów.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student zdobywa wiedzę ogólną, zna periodyzację omawianych zjawisk, tematykę i ikonografię dzieł, umie je osadzić w szerszym kontekście kulturowym
W_2 Student nabywa umiejętności posługiwania się właściwą terminologią
W_3 Student umie powiązać założenia teoretyczne z rozwojem zjawisk artystycznych

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie obecności oraz ewaluacji efektów kształcenia osiąganych przez studentów, której dokonuje się podczas zajęć w toku dyskusji nad zagadnieniami omawianymi przez wykładowcę.

Lektury podstawowe

Czartoryska U., Od Pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1976.
Gössel P., Leuthäser G., Architektura XX wieku, t. 2, Köln 2010.
Kotula A., Krakowski P., Malarstwo, rzeźba, architektura. Wybrane zagadnienia plastyki współczesnej, Warszawa 1972.
Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.
Kotula A., Krakowski P., Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973
Krakowski P., O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981.
Rose B., Malarstwo amerykańskie XX wieku, Warszawa 1991

Lektury uzupełniające

Giżycki M., Słownik kierunków, ruchów i pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, Gdańsk 2002.