Sztuka średniowiecznej Gruzji (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z problematyką sztuki średniowiecznej Gruzji w jej historycznych granicach (z uwzględnieniem Tao Kladżetii). W trakcie zajęć słuchacze zapoznają się zarówno ze specyfiką i oryginalnymi pierwiastkami sztuki gruzińskiej, jak i wpływami sąsiednich kręgów kulturowych: Bizancjum i Armenii, które oddziałały na twórczość artystów gruzińskich.

Treści kształcenia

T.1 - Geneza chrześcijańskiej sztuki gruzińskiej (sztuka Kartlii).
T.2 - Najważniejsze ośrodki artystyczne (Tbilisi, Kutaisi, Mccheta).
T.3 - Działalność wielkich fundatorów z dynastii Bagratydów (Bagrata III, królowej Tamary i Dawida IV Budowniczego)
T.4 - Znaczenie lokalnych środowisk artystycznych (Swanecja, Dolna Kartlia, Racza, Kachetia)
T.5 - Sztuka Gruzji epoki późnofeudalnej

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Słuchacz w wyniku zaliczenia kursu zna terminologię oraz podstawowe problemy związane ze sztuką gruzińską
W_2 Słuchacz umie posługiwać się metodologią z zakresu historii sztuki bizantyńskiej i gruzińskiej oraz rozumie znaczenie źródeł pisanych w jej odczytywaniu.
W_3 Słuchacz ma świadomość zmieniających się w ujęciu historycznym form artystycznych na obszarze Zakaukazia

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie.
Obecność i aktywność na zajęciach (maksymalna liczba nieobecności wynosi 2x w ciągu semestru).

Lektury podstawowe

Źródła:
Vatonishvili V., Opisanie carstva gruzinskogo, Tbilisi 1962.
Don Kristoforo de Kastelli, Album zarisovok i reljacii o Gruzii, Tbilisi 1977.
Materials for the Study of Georgian Monasteries in the Western Environs of Antioch on the Orontes, (Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 372), red. W. Djobadze, Louvain 1976.
Makharadze N., Lomouri N., Byzantium in the Georgian Sources, Tbilisi 2010.
Podstawowa:
Chubinashvili G. N., Gruzinskoe chekannoe iskusstvo; issledovanie po istorii gruzinskogo srenevekovogo iskusstva, Tbilisi 1957, t. 1-2.
Amiranashvili Sh., Ja., Istorija gruzinskoj monumental'noj zhivopisi, Tbilisi 1957.
Amiranaszwili Sz., Sztuka gruzińska, Warszawa 1973.
Privalova E., O gruzinskoj monumental'noj zhivopisi rubezha XII - XIII vekov, Tbilisi 1977.
Mepisashvili R., Tsintsadze V., The Arts of Ancient Georgia, London 1979.
Katalog: Medieval Cloisonne Enamels at SGeorgian State Museum of Fine Arts, Tbilisi 1984.
Velmans T., Novello A. N., Mirror de l'invisible. Peintures murales et architecture de la Géorgie, Milano 1996.
Eastmond A., Royal Imagery in Medieval Georgia Royal Imagery in Medieval Georgia, University Park 2010.
Georgian Christian Art, red. Tumanisvili, Mikeladze K., Didebulidze M., Tbilisi 2010.

Lektury uzupełniające

Chubinashvili G. N., Peshchernyje monastyri David - Garedzha, Tbilisi 1948.
Alibegashvili G., Chetyre portreta caricy Tamary, Tbilisi 1957.
Amiranaschwili Sch., Kunstschätze Georgiens, Prague 1971.
Amiranashvili Sh., The Khakhuli Triptych, Tbilisi 1972.
Piralishvili O., Rospis' Kincvisi, Tbilisi 1979.
Djobadze W., Early Medieval Georgian Monasteries in Historic Tao, Klarjet'i, and Savset'I, Stuttgart 1992.
Privalova E. L., Pavnisi, Tbilisi 1977.
Privalova, E. L., Rospisʹ Timotesubani: Issledovanie po istorii gruzinskoĭ srednevekovoĭ monumentalʹnoĭ zhivopisi, Tbilisi 1980.
Bulia M. Volskaya A., Tumanishvili D., Laura Udabno, Tbilisi 2008.
Jvari. Church of the Holy Cross at Mtskheta, Tbilisi 2008.
Ratcha. Heritage Destroyed in the 1991 Earthquake, Tbilisi 2008.
Katalog: Treasures of the Georgian National Museum, Tbilisi 2009.
Dvali T., Oshki, Tbilisi 2009.
Mikeladze-Andreasen N., O sztuce gruzińskiej czasów królowej Tamary Krzyż z Kacchi, Warszawa 2010.
Serie:
1) Ars Georgica. Razyskanii︠a︡ Instituta istorii gruzinskogo iskusstva im. G.N. Chubinashvil
2) Pamjatniki gruzinskoj architektury