Historia sztuki nowożytnej polskiej I (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia sztuki nowożytnej polskiej I
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia sztuki nowożytnej polskiej I [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr Józef Skrabski
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr Józef Skrabski
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Józef Skrabski
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Studenci mają pozyskać wiedzę o najważniejszych zjawiskach w sztuce polskiej od XVI do początku XVII wieku, nabywając umiejętność rozpoznania i interpretacji dzieła w szerszym kontekście społecznym, politycznym i religijnym.
Treści kształcenia
T.1 - Przedstawienie okoliczności politycznych, społecznych i religijnych mających wpływ na trzy podstawowe gałęzie sztuki: architekturę, rzeźbę i malarstwo.
T.2 - Omówienie wybranych środowisk artystycznych, działalności fundatorów i promotorów sztuki.
T.3 - Przedstawienie korzeni polskiego renesansu i manieryzmu, z uwzględnieniem genezy twórczości działających w Polsce artystów.
T.4 - Charakterystyka twórczości najważniejszych artystów działających w Polsce.
T.5 - Zapoznanie studentów z terminologią i wiedzą szczegółową, periodyzacją, tematyką i ikonografią dzieł prezentowanych podczas zajęć, różnymi metodami analizy i interpretacji dzieł sztuki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
T.2 - Omówienie wybranych środowisk artystycznych, działalności fundatorów i promotorów sztuki.
T.3 - Przedstawienie korzeni polskiego renesansu i manieryzmu, z uwzględnieniem genezy twórczości działających w Polsce artystów.
T.4 - Charakterystyka twórczości najważniejszych artystów działających w Polsce.
T.5 - Zapoznanie studentów z terminologią i wiedzą szczegółową, periodyzacją, tematyką i ikonografią dzieł prezentowanych podczas zajęć, różnymi metodami analizy i interpretacji dzieł sztuki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student potrafi rozpoznać dzieło sztuki, określić jego temat i zarysować treść w szerszym kontekście kulturowym
W_2 Student potrafi analizować i łączyć zjawiska z różnych środowisk artystycznych
W_3 Student potrafi posługiwać się fachową terminologią z zakresu sztuki nowożytnej polskiej
W_1 Student potrafi rozpoznać dzieło sztuki, określić jego temat i zarysować treść w szerszym kontekście kulturowym
W_2 Student potrafi analizować i łączyć zjawiska z różnych środowisk artystycznych
W_3 Student potrafi posługiwać się fachową terminologią z zakresu sztuki nowożytnej polskiej
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład ilustrowany zdjęciami
M.2 Prezentacja multimedialna
M.2 Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie bez oceny. Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach i zaliczenie testu końcowego.
Lektury podstawowe
Chrzanowski T., Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej, Warszawa 1998;
Zlat M., Sztuka polska. Renesans i manieryzm, Warszawa 2010.
Zlat M., Sztuka polska. Renesans i manieryzm, Warszawa 2010.
Lektury uzupełniające
Chrzanowski T., Kornecki M., Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków 1982;
Fischinger A., Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz królewski XVI wieku, Kraków 1969;
Fischinger A., Fabiański M., Dzieje budowy renesansowego zamku na Wawelu, około 1504-1548, Kraków 2009;
Kozakiewiczowa H., Rzeźba XVI wieku w Polsce, Warszawa 1986;
Kozakiewiczowie H. S., Renesans w Polsce, Warszawa 1976;
Morka M., Sztuka dworu Zygmunta I Starego. Treści polityczne i propagandowe, Warszawa 2006;
Mossakowski S., Kaplica Zygmuntowska (1515–1533). Problematyka artystyczna i ideowa mauzoleum króla Zygmunta I, Warszawa 2007;
Ratajczak, Mistrz Benedykt, królewski architekt Zygmunta I, Kraków 2011;
Renesans. Sztuka i ideologia, Warszawa 1976;
Fischinger A., Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz królewski XVI wieku, Kraków 1969;
Fischinger A., Fabiański M., Dzieje budowy renesansowego zamku na Wawelu, około 1504-1548, Kraków 2009;
Kozakiewiczowa H., Rzeźba XVI wieku w Polsce, Warszawa 1986;
Kozakiewiczowie H. S., Renesans w Polsce, Warszawa 1976;
Morka M., Sztuka dworu Zygmunta I Starego. Treści polityczne i propagandowe, Warszawa 2006;
Mossakowski S., Kaplica Zygmuntowska (1515–1533). Problematyka artystyczna i ideowa mauzoleum króla Zygmunta I, Warszawa 2007;
Ratajczak, Mistrz Benedykt, królewski architekt Zygmunta I, Kraków 2011;
Renesans. Sztuka i ideologia, Warszawa 1976;