Ćwiczenia z historii sztuki nowożytnej polskiej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Ćwiczenia z historii sztuki nowożytnej polskiej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Ćwiczenia z historii sztuki nowożytnej polskiej [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr Beata Frey-Stec
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr Beata Frey-Stec
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Beata Frey-Stec
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Celem zajęć jest ugruntowanie i poszerzenie wiedzy zdobywanej przez studentów w czasie wykładów z historii sztuki nowożytnej polskiej w szerszym europejskim kontekście kulturowym i religijnym oraz kształcenie praktycznych umiejętności warsztatowych historyka sztuki
Treści kształcenia
T.1 - Student pogłębia wiedzę na temat wpływu na rozwój nowożytnej sztuki polskiej ważnych ośrodków artystycznych: Norymbergii, Augsburga, Antwerpii i Pragi.
T.2 - europejskiej w rozwoju nowożytnej sztuki polskiej, zapoznając się z dziełami sztuki, które wykonane zostały z wykorzystaniem rycin, służących za wzór. Student poznaje różne sposoby posługiwania się rycinami - wzorowanie się na jednej rycinie, kompilowanie fragmentów odwzorowanych z kilku rycin, wierne i swobodne naśladowanie wzoru graficznego.
T.3 - Student zapoznaje się z postanowieniami Soboru Trydenckiego dotyczącymi sztuki i zdobywa wiedzę na temat ich wdrażania oraz wpływu na sztukę polską.
T.4 Student zapoznaje się z recepcją twórczości ważnych artystów europejskich: M. de Vosa, P. P. Rubensa i A. Pozza i zdobywa wiedzę na temat rodzajów recepcji. Celem zajęć jest uzupełnienie i poszerzenie zakresu wiedzy zdobywanej przez studentów w czasie wykładów z historii sztuki nowożytnej polskiej. Studenci przygotowują i prezentują referaty w oparciu o literaturę przedmiotu (student uzyskuje szczegółowy wykaz podstawowej literatury przedmiotu od prowadzącego zajęcia). Prezentacja referatu poprzedzona jest konsultacją z prowadzącym zajęcia. Omawiane są następujące zagadnienia: - niderlandyzm w sztuce polskiej, - wpływ środowisk artystycznych Antwerpii, Norymbergi i Augsburga na sztukę polską, - recepcja sztuki praskiej z czasów cesarza Rudolfa II w Polsce. Szeroko omawiana i dyskutowana jest rola europejskiej grafiki i jej recepcja w sztuce polskiej, recepcja najważniejszych traktatów architektonicznych i wzorników w sztuce polskiej. W trakcie ćwiczeń poruszane są zagadnienia związane z wdrażaniem postanowień soboru trydenckiego w Polsce, modernizacji wnętrz kościołów w 1 poł. XVII w., „neogotyku” około 1600 r. w sztuce polskiej, znaczenia twórczości Tomasza Dolabelli oraz problematyka artystyczna malarstwa ściennego od XVI do XVIII. Studenci poznają terminologię nauk humanistycznych z zakresu i obszaru omawianego na zajęciach, uczą się rozpoznawać różne rodzaje dzieł sztuki, przeprowadzać ich krytyczną analizę, interpretację z zastosowaniem podstawowych metod. Podczas moderowanej przez prowadzącego dyskusji nad referowanym tematem studenci nabierają umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem literatury oraz formułowania własnych wniosków. Pisemna praca referowana na zajęciach zostaje poddana pod dyskusję i ocenę prowadzącego, dzięki czemu student uświadamia sobie zakres swojej wiedzy i kwalifikacje warsztatowe, potrzebę dalszego wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Uczestnicząc w zajęciach w grupie student przybiera różne w niej role, zarówno w zakresie krytyki cudzych poglądów, jak obrony własnych. Wizyty w krakowskich muzeach i galeriach kształcą u studentów potrzebę aktywnego uczestniczenia w bieżących życiu kulturalnym.
T.2 - europejskiej w rozwoju nowożytnej sztuki polskiej, zapoznając się z dziełami sztuki, które wykonane zostały z wykorzystaniem rycin, służących za wzór. Student poznaje różne sposoby posługiwania się rycinami - wzorowanie się na jednej rycinie, kompilowanie fragmentów odwzorowanych z kilku rycin, wierne i swobodne naśladowanie wzoru graficznego.
T.3 - Student zapoznaje się z postanowieniami Soboru Trydenckiego dotyczącymi sztuki i zdobywa wiedzę na temat ich wdrażania oraz wpływu na sztukę polską.
T.4 Student zapoznaje się z recepcją twórczości ważnych artystów europejskich: M. de Vosa, P. P. Rubensa i A. Pozza i zdobywa wiedzę na temat rodzajów recepcji. Celem zajęć jest uzupełnienie i poszerzenie zakresu wiedzy zdobywanej przez studentów w czasie wykładów z historii sztuki nowożytnej polskiej. Studenci przygotowują i prezentują referaty w oparciu o literaturę przedmiotu (student uzyskuje szczegółowy wykaz podstawowej literatury przedmiotu od prowadzącego zajęcia). Prezentacja referatu poprzedzona jest konsultacją z prowadzącym zajęcia. Omawiane są następujące zagadnienia: - niderlandyzm w sztuce polskiej, - wpływ środowisk artystycznych Antwerpii, Norymbergi i Augsburga na sztukę polską, - recepcja sztuki praskiej z czasów cesarza Rudolfa II w Polsce. Szeroko omawiana i dyskutowana jest rola europejskiej grafiki i jej recepcja w sztuce polskiej, recepcja najważniejszych traktatów architektonicznych i wzorników w sztuce polskiej. W trakcie ćwiczeń poruszane są zagadnienia związane z wdrażaniem postanowień soboru trydenckiego w Polsce, modernizacji wnętrz kościołów w 1 poł. XVII w., „neogotyku” około 1600 r. w sztuce polskiej, znaczenia twórczości Tomasza Dolabelli oraz problematyka artystyczna malarstwa ściennego od XVI do XVIII. Studenci poznają terminologię nauk humanistycznych z zakresu i obszaru omawianego na zajęciach, uczą się rozpoznawać różne rodzaje dzieł sztuki, przeprowadzać ich krytyczną analizę, interpretację z zastosowaniem podstawowych metod. Podczas moderowanej przez prowadzącego dyskusji nad referowanym tematem studenci nabierają umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem literatury oraz formułowania własnych wniosków. Pisemna praca referowana na zajęciach zostaje poddana pod dyskusję i ocenę prowadzącego, dzięki czemu student uświadamia sobie zakres swojej wiedzy i kwalifikacje warsztatowe, potrzebę dalszego wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Uczestnicząc w zajęciach w grupie student przybiera różne w niej role, zarówno w zakresie krytyki cudzych poglądów, jak obrony własnych. Wizyty w krakowskich muzeach i galeriach kształcą u studentów potrzebę aktywnego uczestniczenia w bieżących życiu kulturalnym.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student zna i rozumie właściwą terminologię, poznaje ikonografię dzieł i ich treści ideowe.
W_2 Student potrafi datować i właściwie klasyfikować i interpretować pod względem stylowym zabytek.
W_3 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z prawa autorskiego.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student umie sporządzać opracowanie pisemne, potrafi wyszukiwać informacje, dokonywać analizy problemu, oceny i selekcji materiału.
U_2 Student potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
U_3 Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
U_4 Student posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
U_5 Student umie przygotować wystąpienia ustne w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
U_6 Student ma świadomość zakresu swojej wiedzy z dziedziny historii sztuki i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
KOMPETENCJE
K_1 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
K_2 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki
W_1 Student zna i rozumie właściwą terminologię, poznaje ikonografię dzieł i ich treści ideowe.
W_2 Student potrafi datować i właściwie klasyfikować i interpretować pod względem stylowym zabytek.
W_3 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z prawa autorskiego.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student umie sporządzać opracowanie pisemne, potrafi wyszukiwać informacje, dokonywać analizy problemu, oceny i selekcji materiału.
U_2 Student potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
U_3 Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
U_4 Student posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
U_5 Student umie przygotować wystąpienia ustne w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
U_6 Student ma świadomość zakresu swojej wiedzy z dziedziny historii sztuki i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
KOMPETENCJE
K_1 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
K_2 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
M.2 Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów, dyskusja nad zaprezentowanymi referatami
M.3 Zajęcia terenowe
M.4 Prezentacja multimedialna
M.2 Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów, dyskusja nad zaprezentowanymi referatami
M.3 Zajęcia terenowe
M.4 Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach, opracowanie i zaprezentowanie jednego zaleconego przez prowadzącego zagadnienia szczegółowego, poddanego w czasie zajęć pod dyskusję, zaliczenie kolokwium z umiejętności rozpoznania i osadzenia w kontekście artystycznym (datowanie, środowisko) dzieła na podstawie cech stylowych.
Lektury podstawowe
Literatura przedmiotu będzie efektem samodzielnych poszukiwań studenta, uzupełnionych w trakcie konsultacji.
Lektury uzupełniające
Literatura przedmiotu będzie efektem samodzielnych poszukiwań studenta, uzupełnionych w trakcie konsultacji.