Historia sztuki nowożytnej powszechnej II (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Zdobycie wiedzy o najważniejszych zjawiskach w sztuce nowożytnej z XVII i XVIII w. Znajomość i rozpoznawanie istotnych dzieł sztuki i form stylistycznych poszczególnych artystów europejskich. Opanowanie materiału do którego powraca XIX-wieczna i współczesna sztuka.

Treści kształcenia

T.1 - Sztuka barokowa i późnobarokowa XVII-XVIII w. w Italii - twórczość M. Merisi da Caravaggio. Sztuka wczesnobarokowa w Rzymie i Bolonii. Artyści z północy w Rzymie. Projekty i realizacje G. L. Berniniego we Włoszech. Architekci i rzeźbiarze Rzymu XVII w. Projekty G. Guariniego i Turyn.
T.2 - Sztuka barokowa i późnobarokowa XVII-XVIII w. we Francji i Lotaryngii - sztuka dworu Ludwika XIV. Watteau i jego naśladowcy.
T.3 - Sztuka barokowa i późnobarokowa XVII-XVIII w. na Półwyspie Iberyjskim.
T.4 - Sztuka na dworze cesarskim. Saksonia, Bawaria, Prusy oraz malarstwo w Niderlandach Południowych i Północnych.
T.5 - Sztuka barokowa i późnobarokowa XVII-XVIII w. w Wielkiej Brytanii i Rosji

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student potrafi rozpoznać dzieło sztuki, określić jego temat, ikonografię w szerszym kontekście kulturowym.
W_2 Student potrafi analizować i łączyć zjawiska z różnych środowisk artystycznych.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi posługiwać się fachową terminologią z zakresu sztuki nowożytnej powszechnej.

KWALIFIKACJE
K_1 Zna podstawową literaturę przedmiotu i pogląd.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Fragmenty filmów monograficznych i reportaży z wystaw.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin ustny na zakończenie semestru, rozdzielony na części I. u prof. K. Kuczmana i część II. – prof. J. A. Chrościckiego. Rozpoznanie zaprezentowanych dzieł sztuki oraz krótkie omówienie problematyki artystycznej. Umiejętność osadzenia poszczególnych artystów w epoce historycznej i formach stylowych.

Lektury podstawowe

Obszerny spis literatury w j. polskim i j. kongresowych do wyboru przedstawiony będzie na zajęciach.

Lektury uzupełniające

Caravaggio Złożenie do grobu, Arcydzieło Pinakoteki Watykańskiej. Różne oblicza caravaggionizmu MNW Warszawa 1996; Pod jedną koroną. Kultura i sztuka w czasach unii polsko-saskiej, Zamek Królewski w Warszawie ,Warszawa - Drezno, 1997/98; Guercino, Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich, MNW, Warszawa 2013; Orzeł i Trzy Korony. Sąsiedztwo polsko – szwedzkie nad Bałtykiem epoce nowożytnej ( XVI-XVIII w., Zamek Królewski w Warszawie i Kalmar, 2002/03;
Cienie i światła Cztery wieki malarstwa francuskiego. Zamek Królewski w Warszawie, Warszawa 2005;
Le siecle francais. Francuskie malarstwo i rysunek XVIII wieku ze zbiorów polskich, MNW, Warszawa 2009;