Historia sztuki nowożytnej powszechnej II (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia sztuki nowożytnej powszechnej II
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia sztuki nowożytnej powszechnej II [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/4ECTS]: prof. dr hab. Juliusz Chrościcki
- [prowadzący wykład:30h/e/4ECTS]: prof. dr hab. Juliusz Chrościcki
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: prof. dr hab. Juliusz Chrościcki
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Zdobycie wiedzy o najważniejszych zjawiskach w sztuce nowożytnej z XVII i XVIII w. Znajomość i rozpoznawanie istotnych dzieł sztuki i form stylistycznych poszczególnych artystów europejskich. Opanowanie materiału do którego powraca XIX-wieczna i współczesna sztuka.
Treści kształcenia
T.1 - Sztuka barokowa i późnobarokowa XVII-XVIII w. w Italii - twórczość M. Merisi da Caravaggio. Sztuka wczesnobarokowa w Rzymie i Bolonii. Artyści z północy w Rzymie. Projekty i realizacje G. L. Berniniego we Włoszech. Architekci i rzeźbiarze Rzymu XVII w. Projekty G. Guariniego i Turyn.
T.2 - Sztuka barokowa i późnobarokowa XVII-XVIII w. we Francji i Lotaryngii - sztuka dworu Ludwika XIV. Watteau i jego naśladowcy.
T.3 - Sztuka barokowa i późnobarokowa XVII-XVIII w. na Półwyspie Iberyjskim.
T.4 - Sztuka na dworze cesarskim. Saksonia, Bawaria, Prusy oraz malarstwo w Niderlandach Południowych i Północnych.
T.5 - Sztuka barokowa i późnobarokowa XVII-XVIII w. w Wielkiej Brytanii i Rosji
T.2 - Sztuka barokowa i późnobarokowa XVII-XVIII w. we Francji i Lotaryngii - sztuka dworu Ludwika XIV. Watteau i jego naśladowcy.
T.3 - Sztuka barokowa i późnobarokowa XVII-XVIII w. na Półwyspie Iberyjskim.
T.4 - Sztuka na dworze cesarskim. Saksonia, Bawaria, Prusy oraz malarstwo w Niderlandach Południowych i Północnych.
T.5 - Sztuka barokowa i późnobarokowa XVII-XVIII w. w Wielkiej Brytanii i Rosji
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student potrafi rozpoznać dzieło sztuki, określić jego temat, ikonografię w szerszym kontekście kulturowym.
W_2 Student potrafi analizować i łączyć zjawiska z różnych środowisk artystycznych.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi posługiwać się fachową terminologią z zakresu sztuki nowożytnej powszechnej.
KWALIFIKACJE
K_1 Zna podstawową literaturę przedmiotu i pogląd.
W_1 Student potrafi rozpoznać dzieło sztuki, określić jego temat, ikonografię w szerszym kontekście kulturowym.
W_2 Student potrafi analizować i łączyć zjawiska z różnych środowisk artystycznych.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi posługiwać się fachową terminologią z zakresu sztuki nowożytnej powszechnej.
KWALIFIKACJE
K_1 Zna podstawową literaturę przedmiotu i pogląd.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Fragmenty filmów monograficznych i reportaży z wystaw.
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Fragmenty filmów monograficznych i reportaży z wystaw.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin ustny na zakończenie semestru, rozdzielony na części I. u prof. K. Kuczmana i część II. – prof. J. A. Chrościckiego. Rozpoznanie zaprezentowanych dzieł sztuki oraz krótkie omówienie problematyki artystycznej. Umiejętność osadzenia poszczególnych artystów w epoce historycznej i formach stylowych.
Lektury podstawowe
Obszerny spis literatury w j. polskim i j. kongresowych do wyboru przedstawiony będzie na zajęciach.
Lektury uzupełniające
Caravaggio Złożenie do grobu, Arcydzieło Pinakoteki Watykańskiej. Różne oblicza caravaggionizmu MNW Warszawa 1996; Pod jedną koroną. Kultura i sztuka w czasach unii polsko-saskiej, Zamek Królewski w Warszawie ,Warszawa - Drezno, 1997/98; Guercino, Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich, MNW, Warszawa 2013; Orzeł i Trzy Korony. Sąsiedztwo polsko – szwedzkie nad Bałtykiem epoce nowożytnej ( XVI-XVIII w., Zamek Królewski w Warszawie i Kalmar, 2002/03;
Cienie i światła Cztery wieki malarstwa francuskiego. Zamek Królewski w Warszawie, Warszawa 2005;
Le siecle francais. Francuskie malarstwo i rysunek XVIII wieku ze zbiorów polskich, MNW, Warszawa 2009;
Cienie i światła Cztery wieki malarstwa francuskiego. Zamek Królewski w Warszawie, Warszawa 2005;
Le siecle francais. Francuskie malarstwo i rysunek XVIII wieku ze zbiorów polskich, MNW, Warszawa 2009;