Ćwiczenia z historii sztuki średniowiecznej powszechnej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Celem przedmiotu jest uzyskanie pogłębionej wiedzy w zakresie niektórych, węzłowych problemów europejskiej sztuki średniowiecznej. Ma on również nauczyć podstaw analizy stylistycznej i treściowej dziel sztuki średniowiecznej oraz dać pewne podstawowe wskazania do interpretacji , przede wszystkim treściowej tych dzieł.

Treści kształcenia

T.1 - Anglosaskie malarstwo książkowe i anglosaska sztuka metalu
T.2 - Malarstwo longobardzkie
T.3 - Malarstwo karolińskie przed i po śmierci Karola Wielkiego
T.4 - Sztuka ottońska:
-architektura ottońska
-ottońskie malarstwo książkowe
T.5 - Rzeźba w XII w.:
-rzeźba francuska XII wieku
-rzeźba włoska XII wieku
-rzeźba niemiecka XII wieku
T.6 - Główne dzieła malarstwa książkowego XI-XII wieku
T.7 - Rzeźba od XII do XIV w.:
-rzeźba gotycka XII-XIV wieku nowe tematy -rzeźba gotycka XII – XIV wieku ewolucja stylu
T.8 - Malarstwo w XIV i XV w.
-malarstwo XIV –XV wieku Francja
-malarstwo XIV-XV wieku Czechy
-malarstwo XIV – XV wieku Niemcy W ramach ćwiczeń omówione zostaną wybrane zagadnienia szczegółowe dotyczące europejskiej sztuki średniowiecznej, uzupełniające treści przekazane podczas wykładu. Przedmiotem szczególnej uwagi będą kwestie związane z ikonografią dzieł i ich treściami ideowymi. Bogaty materiał ilustracyjny prezentowany w trakcie zajęć będzie punktem wyjścia do dyskusji na temat różnych aspektów sztuki średniowiecznej, przede wszystkim zaś posłuży słuchaczom do doskonalenia umiejętności datowania, klasyfikacji stylowej i interpretacji zabytków średniowiecznych. Studenci zobowiązani będą ponadto do sporządzenia opracowania pisemnego na temat uzgodniony z prowadzącym, dotyczący wybranego zagadnienia problemowego z zakresu historii sztuki średniowiecznej powszechnej.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student posiada wiedzę na temat zasadniczych jakości stylistycznych sztuki poszczególnych epok.
W_2 Student posiada wiedzę na temat historycznych, kulturowych, religijnych uwarunkowań sztuki średniowiecznej rożnych okresów.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi analizować i interpretować jakości stylistyczne dzieł sztuki powstałych w rożnych epokach średniowiecza.
U_2 Student interpretuje treści ideowe dzieła i łączy je z innymi przejawami kultury wieków średnich.
U_3 Student przeprowadza krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Metody dydaktyczne

M.1 Analiza stylistyczna i ikonograficzna dzieł sztuki na podstawie prezentacji multimedialnej
M.2 Kierowana lektura i analiza treści wybranych tekstów na temat sztuki średniowiecznej
M.3 Przygotowywanie przez studentów pisemnych opracowań – podjecie prób rozwiązywania niektórych problemów z zakresu sztuki średniowiecznej

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną
Warunki zaliczenia:
1) aktywny udział w zajęciach;
2) przygotowanie trzech prac pisemnych, z których każda zawierać ma odpowiedź na cztery pytania problemowe.
3)kolokwium pisemne

Lektury podstawowe

Białostocki J., Sztuka XV w. od Parlelów do Dürera, Warszawa 2010;
Filitz H., Das Mittelalter, „Propyläen Kunstgeschichte”, t. 5, Berlin 1969;
Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978;
Simson O. von, Das hohe Mittelalter, „Propyläen Kunstgeschichte”, t. 6, Berlin 1972;
Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, Warszawa 1989;
Skubiszewska M., Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1980;
Skubiszewski P., Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin 2001;
Świechowski Z., Nowak L., Gumiński B., Sztuka romańska, Warszawa 1976;
Toman R., Gotyk. Architektura-rzeźba-malarstwo, Olsztyn 2004. Toman R., Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn 2004.

Lektury uzupełniające

G. Duby, Czasy katedr; sztuka i społeczeństwo 980-1420.-Warszwa 1986
G. Henderson, Wczesne średniowiecze/przeł. Piotr Paszkiewicz.-Waeszwa 2000
Skubiszewski P., Malarstwo karolińskie i przedromańskie, Warszawa 1973;
Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500, t. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, warszawa 2008; t. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011.