Proseminarium z historii sztuki XIX i XX wieku (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Proseminarium z historii sztuki XIX i XX wieku
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Proseminarium [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]: dr Małgorzata Reinhard-Chlanda
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]: dr Małgorzata Reinhard-Chlanda
- - Proseminarium [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]: dr Małgorzata Reinhard-Chlanda
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]: dr Małgorzata Reinhard-Chlanda
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Małgorzata Reinhard-Chlanda
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Student zdobywa wiedzę na temat współczesnej metodologii stosowanej w historii sztuki XIX i XX wieku, poznaje zasady konstrukcji pracy naukowej, zaznajamia się z zasadami zapisu bibliograficznego oraz z literaturą przedmiotu i tekstami źródłowymi. Ponadto kształtuje umiejętność opisu i analizy dzieła sztuki, a także nabywa umiejętności przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych.
Treści kształcenia
T.1 - Przyswojenie zasad metodologii stosowanej w historii sztuki XIX i XX w.
T.2 - Zapoznanie studenta z warsztatem historyka sztuki, literaturą przedmiotu
T.3 - Kształtowanie umiejętności opisu i analizy dzieła sztuki na podstawie przygotowanej prezentacji wskazanego zabytku. Studenci pod kierunkiem prowadzącego samodzielnie przygotowują opracowania monograficzne wskazanych dzieł sztuki z zakresu malarstwa, rzeźby lub architektury.
T.4 - Nabywanie umiejętności interpretacji i wyrażania własnych wniosków przez studentów. Prezentowane podczas zajęć prace stają się przedmiotem dyskusji, co pozwala na kształtowanie umiejętności krytycznej oceny i wyrażania własnych wniosków przez studentów.
T.2 - Zapoznanie studenta z warsztatem historyka sztuki, literaturą przedmiotu
T.3 - Kształtowanie umiejętności opisu i analizy dzieła sztuki na podstawie przygotowanej prezentacji wskazanego zabytku. Studenci pod kierunkiem prowadzącego samodzielnie przygotowują opracowania monograficzne wskazanych dzieł sztuki z zakresu malarstwa, rzeźby lub architektury.
T.4 - Nabywanie umiejętności interpretacji i wyrażania własnych wniosków przez studentów. Prezentowane podczas zajęć prace stają się przedmiotem dyskusji, co pozwala na kształtowanie umiejętności krytycznej oceny i wyrażania własnych wniosków przez studentów.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student nabywa umiejętność posługiwania się prawidłową terminologią
W_2 Potrafi posługiwać się podstawowymi metodami analizy i interpretacji dzieł sztuki
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Nabywa umiejętność zdobywania wiedzy korzystając z bibliotek i źródeł internetowych
U_2 Umie sporządzić pracę naukową wykorzystując w niej podstawowe elementy warsztatu naukowego
W_1 Student nabywa umiejętność posługiwania się prawidłową terminologią
W_2 Potrafi posługiwać się podstawowymi metodami analizy i interpretacji dzieł sztuki
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Nabywa umiejętność zdobywania wiedzy korzystając z bibliotek i źródeł internetowych
U_2 Umie sporządzić pracę naukową wykorzystując w niej podstawowe elementy warsztatu naukowego
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład konwersatoryjny
M.2 Prezentacja multimedialna prac pisemnych
M.3 Zajęcia terenowe przy wybranych obiektach
M.2 Prezentacja multimedialna prac pisemnych
M.3 Zajęcia terenowe przy wybranych obiektach
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie bez oceny.
Niezbędnym wymogiem uzyskania zaliczenia jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia i aktywne w nich uczestnictwo. Student zobowiązany jest do przygotowania prezentacji i złożenia poprawnie zredagowanych prac według wymogów teoretycznych i korekt uzyskanych w trakcie zajęć. Praca oceniana jest zarówno pod względem zawartości faktograficznej, jak i właściwego przedstawienia ustaleń badawczych i interpretacji. Ważna jest także umiejętność korzystania ze źródeł, opracowań literatury polskiej i obcojęzycznej oraz dobór materiału ilustracyjnego i poprawność językowa. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest terminowe złożenie pracy i przyjęcie jej przez promotora.
Niezbędnym wymogiem uzyskania zaliczenia jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia i aktywne w nich uczestnictwo. Student zobowiązany jest do przygotowania prezentacji i złożenia poprawnie zredagowanych prac według wymogów teoretycznych i korekt uzyskanych w trakcie zajęć. Praca oceniana jest zarówno pod względem zawartości faktograficznej, jak i właściwego przedstawienia ustaleń badawczych i interpretacji. Ważna jest także umiejętność korzystania ze źródeł, opracowań literatury polskiej i obcojęzycznej oraz dobór materiału ilustracyjnego i poprawność językowa. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest terminowe złożenie pracy i przyjęcie jej przez promotora.
Lektury podstawowe
Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1979;
Białostocki J., Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982;
Białostocki J., Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, Warszawa 1976;
D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2013;
D’Alleva A., Jak studiować historię sztuki, Kraków 2013;
Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973;
Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, w: E. Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971.
Białostocki J., Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982;
Białostocki J., Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, Warszawa 1976;
D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2013;
D’Alleva A., Jak studiować historię sztuki, Kraków 2013;
Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973;
Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, w: E. Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971.
Lektury uzupełniające
Dobór literatury związany jest z tematyką prac indywidualnie przygotowywanych przez studentów.