Proseminarium z historii sztuki średniowiecznej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Proseminarium z historii sztuki średniowiecznej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Proseminarium [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII
- - Proseminarium [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Proseminarium ma na celu wprowadzenie studenta w świat badań naukowych w zakresie historii sztuki oraz rozpoczęcie procesu praktycznego uczenia podstawowych umiejętności badania jednostkowego dzieła sztuki średniowiecznej w zakresie stanu badań, opisu, analizy stylistycznej oraz ikonograficznej oraz początków interpretacji stylistycznej i treściowej.
Treści kształcenia
T.1 - Zagadnienia wstępne
T.2 - Opis i analiza dzieła sztuki
T.3 - Początki interpretacja dzieła sztuki
T.4 - Redagowanie rozprawy naukowej
T.5 - Podstawy metodologii historii sztuki
T.2 - Opis i analiza dzieła sztuki
T.3 - Początki interpretacja dzieła sztuki
T.4 - Redagowanie rozprawy naukowej
T.5 - Podstawy metodologii historii sztuki
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student posiada orientację w najważniejszych procedurach metodolo-gicznych historii sztuki
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student sporządza zestawienie bibliograficzne na temat dzieła sztuki i formułuje stan badań.
U_2 Student dokonuje opisu dzieła i przeprowadza jego analizę stylistyczną
U_3 Student wykazuje podstawowe umiejętności w zakresie analizy porównawczej i interpretacji genetycznej stylu.
U_4 Umie przeprowadzić analizę ikonograficzną i rozpoznać typ ikonograficzny
U_5 Posiada początkowe umiejętności w zakresie interpretacji treści dzieła sztuki w kontekście kulturowym
U_6 Posiada podstawowe umiejętności w zakresie redakcji pracy naukowej
W_1 Student posiada orientację w najważniejszych procedurach metodolo-gicznych historii sztuki
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student sporządza zestawienie bibliograficzne na temat dzieła sztuki i formułuje stan badań.
U_2 Student dokonuje opisu dzieła i przeprowadza jego analizę stylistyczną
U_3 Student wykazuje podstawowe umiejętności w zakresie analizy porównawczej i interpretacji genetycznej stylu.
U_4 Umie przeprowadzić analizę ikonograficzną i rozpoznać typ ikonograficzny
U_5 Posiada początkowe umiejętności w zakresie interpretacji treści dzieła sztuki w kontekście kulturowym
U_6 Posiada podstawowe umiejętności w zakresie redakcji pracy naukowej
Metody dydaktyczne
M.1 - Opis, analiza i interpretacja stylistyczna i ikono-graficzna dzieł sztuki w grupie seminaryjnej na podstawie prezentacji multimedialnej oraz przy dziele sztuki w terenie
M.2 - Kierowana lektura i analiza treści wybranych tekstów na temat sztuki średniowiecznej oraz metodologii historii sztuki
M.3 - Prezentacja i krytyka fragmentów przygotowywanych przez studentów prac.
M.2 - Kierowana lektura i analiza treści wybranych tekstów na temat sztuki średniowiecznej oraz metodologii historii sztuki
M.3 - Prezentacja i krytyka fragmentów przygotowywanych przez studentów prac.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie bez oceny.
Forma zaliczenia: zaliczenie bez oceny. Warunki zaliczenia: Przygotowanie poprawnej pod względem treściowym i formalnym pracy proseminaryjnej.
Forma zaliczenia: zaliczenie bez oceny. Warunki zaliczenia: Przygotowanie poprawnej pod względem treściowym i formalnym pracy proseminaryjnej.
Lektury podstawowe
BD’Alleva Anne, Metody i teorie historii sztuki.-Kraków, 2008;
Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249–274;
Białostocki J., Styl i modus w sztukach plastycznych, [w:] Estetyka, t. II (1961), s. 147–159;
Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiani historii sztuki, „Teksty” V (1974), s. 57–85;
Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249–274;
Białostocki J., Styl i modus w sztukach plastycznych, [w:] Estetyka, t. II (1961), s. 147–159;
Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiani historii sztuki, „Teksty” V (1974), s. 57–85;
Lektury uzupełniające
Tatarkiewicz W., Pojęcie typu w sztuce, [w:] Tatarkiewicz W., Skupienie i marzenie, Kraków 1951, s. 113–126;
Kalinowski L., Historia sztuki pod koniec II tysiąclecia, [w:]Recepcja w Polsce nowych kierunków i teorii naukowych, pod red. A. Strzałkowskiego, Kraków 2001, s. 203–211.
Kalinowski L., Historia sztuki pod koniec II tysiąclecia, [w:]Recepcja w Polsce nowych kierunków i teorii naukowych, pod red. A. Strzałkowskiego, Kraków 2001, s. 203–211.