Ćwiczenia z historii sztuki XIX wieku powszechnej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Ćwiczenia z historii sztuki XIX wieku powszechnej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Ćwiczenia z historii sztuki XIX wieku powszechnej [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr Małgorzata Reinhard-Chlanda
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr Małgorzata Reinhard-Chlanda
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Małgorzata Reinhard-Chlanda
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Student w sposób praktyczny wykorzystuje zdobywaną na wykładach wiedzę, uzupełnioną o zagadnienia szczegółowe z danego okresu, uczy się przeprowadzania analizy problemowej i prezentacji pracy pisemnej.
Treści kształcenia
T.1 - Zaprezentowanie teoretycznych podstaw architektury XIX wieku
T.2 - Omówienie na wybranych przykładach architektury i urbanistyki centrów europejskich
T.3 - Przedstawienie wybranych zagadnień z zakresu problematyki ikonograficznej
T.4 - Ukazanie na wybranych przykładach malarstwa pejzażowego
T.5 - Sztuka wobec tradycji i współczesności w XIX wieku
T.6 - Poglądy o sztuce i krytyka artystyczna
T.7 - Wystawy światowe a odrodzenie rzemiosła
T.2 - Omówienie na wybranych przykładach architektury i urbanistyki centrów europejskich
T.3 - Przedstawienie wybranych zagadnień z zakresu problematyki ikonograficznej
T.4 - Ukazanie na wybranych przykładach malarstwa pejzażowego
T.5 - Sztuka wobec tradycji i współczesności w XIX wieku
T.6 - Poglądy o sztuce i krytyka artystyczna
T.7 - Wystawy światowe a odrodzenie rzemiosła
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student pogłębia wiedzę i znajomość terminologii z zakresu sztuki powszechnej omawianego okresu
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student w pracy pisemnej wykazuje się umiejętnością wykorzystania literatury przedmiotu
U_2 Zajęcia w grupie umożliwiają studentom podjęcie merytorycznej dyskusji nad omawianym zagadnieniem, z krytycznym podejściem do prezentowanych tekstów
W_1 Student pogłębia wiedzę i znajomość terminologii z zakresu sztuki powszechnej omawianego okresu
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student w pracy pisemnej wykazuje się umiejętnością wykorzystania literatury przedmiotu
U_2 Zajęcia w grupie umożliwiają studentom podjęcie merytorycznej dyskusji nad omawianym zagadnieniem, z krytycznym podejściem do prezentowanych tekstów
Metody dydaktyczne
M.1 Przygotowanie przez studentów prezentacji multimedialnych na podstawie wskazanej literatury naukowej.
M.2 Dyskusja moderowana przez prowadzącego, podsumowanie prowadzącego
M.2 Dyskusja moderowana przez prowadzącego, podsumowanie prowadzącego
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną. Zaliczenie na podstawie regularnego uczęszczania na zajęcia, aktywnego w nich udziału, przygotowania prezentacji oraz zdania kolokwium pisemnego sprawdzającego wiedzę i umiejętność analizy problemów omawianych w trakcie zajęć.
Lektury podstawowe
Białostocki J., Symbole i obrazy w świecie sztuki, Studia i rozprawy z dziejów myśli o sztuce, Warszawa 1982;
Krakowski P., Teoretyczne podstawy architektury wieku XIX, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Historii Sztuki”, t. DXXV, z. 15, 1979;
Krakowski P., Krajobraz idealny w malarstwie w. XVIII i XIX [w:] „Folia Historiae Atrium”, t. XII 1976;
Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Ceron, J. Malinowski, Warszawa 2009, s. 57 – 68;
Tematy, tradycje i teorie w sztuce doby romantyzmu, red. J. Białostocki, Warszawa 1981;
Otto Wagner, Wiedeń, Architektura około 1900, red.. J. Purchla, Kraków 2000, s. 39-78.
Krakowski P., Teoretyczne podstawy architektury wieku XIX, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Historii Sztuki”, t. DXXV, z. 15, 1979;
Krakowski P., Krajobraz idealny w malarstwie w. XVIII i XIX [w:] „Folia Historiae Atrium”, t. XII 1976;
Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Ceron, J. Malinowski, Warszawa 2009, s. 57 – 68;
Tematy, tradycje i teorie w sztuce doby romantyzmu, red. J. Białostocki, Warszawa 1981;
Otto Wagner, Wiedeń, Architektura około 1900, red.. J. Purchla, Kraków 2000, s. 39-78.
Lektury uzupełniające
Bałus J., Gotyk bez Boga? W kręgu znaczeń symbolicznych architektury sakralnej XIX wieku, Toruń 2011.
Drexlerowa A. M., Olszewski A. K., Polska i Polacy na Powszechnych Wystawach Światowych 1851-2000, Warszawa 2005;
Krakowski P., Fasada dziewiętnastowieczna. Ze studiów nad architekturą wieku XIX, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Historii Sztuki”, t. DCII, z. 16, 1981, s. 55-96;
Krakowski P., Architekt w wieku XIX – artysta czy inżynier, „Folia Historiae Artium”, t. XXVI, 1990, s. 115-131;
Lepiarczyk J., Z problematyki kompozycji urbanistycznej 2 poł. XIX wieku (Paryż i Wiedeń) [w:] Sztuka 2 poł. XIX wieku. Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki Łódz, listopad 1971, Warszawa 1973, s. 37-49.
Morawska H., Między romantyzmem a realizmem. O poglądach na sztukę Thore-Bürgera w latach 1855-1861, „Rocznik Historii Sztuki”, t. V, 1965, s. 150-166;
Pracownia i dom artysty XIX i XX wieku. Mitologia i rzeczywistość, Materiały z konferencji IHS UW oraz SHS w Warszawie 25 i 26 kwietnia 2002, Warszawa 2002, s. 35-47.
Romantyzm. Studia nad sztuką drugiej połowy wieku XVIII i wieku XIX, Materiały z sesji SHS, Warszawa listopad 1963, Warszawa 1967;
Zgórniak M., O historyzmie w malarstwie XIX wieku, „Ikonotheka”, 11, 1996, s. 169-186;
Żuchowski T. J., Patriotyczne mity i toposy. Malarstwo niemieckie 1800 – 1848, Poznań 1991.
Drexlerowa A. M., Olszewski A. K., Polska i Polacy na Powszechnych Wystawach Światowych 1851-2000, Warszawa 2005;
Krakowski P., Fasada dziewiętnastowieczna. Ze studiów nad architekturą wieku XIX, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Historii Sztuki”, t. DCII, z. 16, 1981, s. 55-96;
Krakowski P., Architekt w wieku XIX – artysta czy inżynier, „Folia Historiae Artium”, t. XXVI, 1990, s. 115-131;
Lepiarczyk J., Z problematyki kompozycji urbanistycznej 2 poł. XIX wieku (Paryż i Wiedeń) [w:] Sztuka 2 poł. XIX wieku. Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki Łódz, listopad 1971, Warszawa 1973, s. 37-49.
Morawska H., Między romantyzmem a realizmem. O poglądach na sztukę Thore-Bürgera w latach 1855-1861, „Rocznik Historii Sztuki”, t. V, 1965, s. 150-166;
Pracownia i dom artysty XIX i XX wieku. Mitologia i rzeczywistość, Materiały z konferencji IHS UW oraz SHS w Warszawie 25 i 26 kwietnia 2002, Warszawa 2002, s. 35-47.
Romantyzm. Studia nad sztuką drugiej połowy wieku XVIII i wieku XIX, Materiały z sesji SHS, Warszawa listopad 1963, Warszawa 1967;
Zgórniak M., O historyzmie w malarstwie XIX wieku, „Ikonotheka”, 11, 1996, s. 169-186;
Żuchowski T. J., Patriotyczne mity i toposy. Malarstwo niemieckie 1800 – 1848, Poznań 1991.