Seminarium licencjackie z historii sztuki XIX i XX wieku (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Celem zajęć jest:
1.rozszerzenie wiedzy studenta na temat współczesnej metodologii stosowanej w historii sztuki XIX i XX wieku;
2. student ponadto utrwala znajomość zasad zapisu bibliograficznego spełniającego wymogi weryfikowalności pracy naukowej; doskonali swój warsztat badawczy;
3. student dalej rozwija umiejętność analizy i interpretacji dzieła sztuki oraz formułowania własnych wniosków i konkluzji.
4. Celem ostatecznym jest przygotowanie przez seminarzystę pracy licencjackiej.

Treści kształcenia

T.1 - Doskonalenie zapisu bibliograficznego, przyswojenie właściwej terminologii sztuki polskiej XIX i XX wieku.
T.2 - Doskonalenie umiejętności posługiwania się odpowiednią metodą pracy naukowej.
T.3 - Doskonalenie umiejętności krytycznej oceny tekstu naukowego oraz formułowania własnych wniosków. Podczas zajęć seminaryjnych student przygotowuje pracę licencjacką na temat zaaprobowany przez prowadzącego. W trakcie pracy nad tekstem rozwija swój warsztat badawczy: doskonali zapis bibliograficzny, terminologię właściwą sztuce XIX i XX wieku, umiejętność posługiwania się odpowiednią metodologią pracy naukowej. Prezentowane podczas zajęć prace stają się przedmiotem dyskusji, pozwalającej na doskonalenie umiejętności krytycznej oceny i formułowania własnych wniosków przez studentów.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
W_2 Student zna terminologię z zakresu sztuki polskiej XIX i XX wieku na poziomie rozszerzonym oraz ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu historii sztuki polskiej XIX i XX wieku.
W_3 Student ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą historię sztuki polskiej XIX i XX wieku.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki polskiej XIX i XX wieku z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
U_2 Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki polskiej XIX i XX wieku oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.
U_3 Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.

KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość swojej wiedzy z zakresu historii sztuki i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę pogłębiania ich przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
K_2 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
K_3 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki
K_4 Student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Zajęcia terenowe
M.4 Dyskusja problemowa

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie bez oceny/egzamin licencjacki
W semestrze zimowym zaliczenie udzielane jest na podstawie kryteriów ustalonych w regulaminie studiów, tj. na podstawie obecności na zajęciach. Drugim kryterium jest aktywność na zajęciach, polegająca na opracowywaniu tekstów naukowych, skłaniających do dyskusji i refleksji naukowej. W semestrze letnim kryterium podstawowym jest przedstawienie pracy licencjackiej, której stan zaawansowania uprawnia do domniemania, że zostanie ona ukończona i obroniona w bieżącym roku akademickim.

Lektury podstawowe

Literatura podstawowa i uzupełniająca:
zgodna z wybranym tematem pracy licencjackiej

Lektury uzupełniające

Literatura podstawowa i uzupełniająca:
zgodna z wybranym tematem pracy licencjackiej