Seminarium licencjackie z historii sztuki średniowiecznej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Seminarium licencjackie z historii sztuki średniowiecznej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium licencjackie [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]: dr hab. Andrzej Włodarek, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]: dr hab. Andrzej Włodarek, prof. UPJPII
- - Seminarium licencjackie [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]: dr hab. Andrzej Włodarek, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]: dr hab. Andrzej Włodarek, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Andrzej Włodarek, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Doskonalenie umiejętności pisania prac z wykorzystaniem poprawnego warsztatu naukowego, przestrzegania reguł metodologii, krytycznej oceny źródeł, samodzielnego formułowania wniosków. Student rozwija umiejętność analizy i interpretacji dzieła sztuki oraz merytorycznej wypowiedzi w formie pisemnej i ustnej.
Treści kształcenia
T.1 - Omówienie problematyki badawczej związanej z zaaprobowanymi przez prowadzącego tematami.
T.2 - Zapoznanie z metodologią badawczą i zasadami redagowania prac.
T.3 - Praca nad tekstami źródłowymi i ich krytyka.
T.4 - Referowanie kolejnych fragmentów prac licencjackich i dyskusja nad nimi.
T.5 - Przygotowanie pracy licencjackiej
T.2 - Zapoznanie z metodologią badawczą i zasadami redagowania prac.
T.3 - Praca nad tekstami źródłowymi i ich krytyka.
T.4 - Referowanie kolejnych fragmentów prac licencjackich i dyskusja nad nimi.
T.5 - Przygotowanie pracy licencjackiej
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student potrafi poprawnie posługiwać się aparatem naukowym historyka sztuki i wykorzystać umiejętności nabyte w trakcie studiów.
W_2 Student posiada wiedzę na temat współczesnych metod badawczych.
W_3 Student nabywa umiejętności przeprowadzenia samodzielnie analizy i krytycznej oceny wybranej problematyki.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe.
U_2 Student nabywa umiejętności przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych interpretować.
W_1 Student potrafi poprawnie posługiwać się aparatem naukowym historyka sztuki i wykorzystać umiejętności nabyte w trakcie studiów.
W_2 Student posiada wiedzę na temat współczesnych metod badawczych.
W_3 Student nabywa umiejętności przeprowadzenia samodzielnie analizy i krytycznej oceny wybranej problematyki.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe.
U_2 Student nabywa umiejętności przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych interpretować.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Zajęcia terenowe,
M.4 Referowanie przez studentów fragmentów prac i dyskusja nad tymi tekstami
M.5 Konsultacje odnośnie poprawności merytorycznej i warsztatowej prac.
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Zajęcia terenowe,
M.4 Referowanie przez studentów fragmentów prac i dyskusja nad tymi tekstami
M.5 Konsultacje odnośnie poprawności merytorycznej i warsztatowej prac.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie bez oceny na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz prezentacji fragmentów pracy licencjackiej na odpowiednim poziomie merytorycznym i warsztatowym.
Lektury podstawowe
Architektura gotycka w Polsce, red. T. Mroczko, M. Arszyński, vol. 1-3, Warszawa 1995;
Gadomski J., Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1420-1470, Warszawa 1981;
Gadomski J, Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1460-1500, Warszawa 1988;
Gadomski J., Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1500-1540, Warszawa –Kraków 1995;
Horzela D., Późnogotycka rzeźba drewniana w Małopolsce około 1440-1477, Kraków 2012;
Malarstwo gotyckie w Polsce, red. A.S. Labuda, K. Secomska, T. 1-3, Warszawa 2004;
Sztuka przedromańska i romańska w Polska, red. M. Walicki, vol.1-2, Warszawa 1971;
Walanus W., Późnogotycka rzeźba drewniana w Małopolsce 1490-1540, Kraków 2006.
Gadomski J., Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1420-1470, Warszawa 1981;
Gadomski J, Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1460-1500, Warszawa 1988;
Gadomski J., Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1500-1540, Warszawa –Kraków 1995;
Horzela D., Późnogotycka rzeźba drewniana w Małopolsce około 1440-1477, Kraków 2012;
Malarstwo gotyckie w Polsce, red. A.S. Labuda, K. Secomska, T. 1-3, Warszawa 2004;
Sztuka przedromańska i romańska w Polska, red. M. Walicki, vol.1-2, Warszawa 1971;
Walanus W., Późnogotycka rzeźba drewniana w Małopolsce 1490-1540, Kraków 2006.
Lektury uzupełniające
Olszewski A.M., Pierwowzory graficzne późnogotyckiej sztuki małopolskiej, Ossolineum 1975;
Późny gotyk. Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych, red. Szczęsny Dettloff, Warszawa 1965;
Sztuka i ideologia XIII wieku, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1974;
Sztuka i ideologia XIV wieku, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1975;
Sztuka i ideologia XV wieku, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1978;
Sztuka około 1400, red. T. Hrankowska, T. 1-2, Warszawa 1996.
Sztuka około 1500. Materiały z Sesji SHS, Warszawa 1997;
Walczak M., Rzeźba architektoniczna w Małopolsce za czasów Kazimierza Wielkiego, Kraków 2006.
Oraz literatura szczegółowa uzależniona od tematu pracy lic.
Późny gotyk. Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych, red. Szczęsny Dettloff, Warszawa 1965;
Sztuka i ideologia XIII wieku, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1974;
Sztuka i ideologia XIV wieku, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1975;
Sztuka i ideologia XV wieku, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1978;
Sztuka około 1400, red. T. Hrankowska, T. 1-2, Warszawa 1996.
Sztuka około 1500. Materiały z Sesji SHS, Warszawa 1997;
Walczak M., Rzeźba architektoniczna w Małopolsce za czasów Kazimierza Wielkiego, Kraków 2006.
Oraz literatura szczegółowa uzależniona od tematu pracy lic.