Ćwiczenia terenowe (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza z zakresu historii, historii sztuki i rzemiosła artystycznego zdobyta podczas studiów pierwszego stopnia

Cele

Celem zajęć jest wykształcenie u słuchaczy umiejętności nakreślenia problematyki artystycznej dzieła w terenie w oparciu o zdobytą wcześniej wiedzę oraz obserwację w terenie.

Treści kształcenia

T.1 - Organizowanie zajęć w terenie daje możliwości pogłębienia terminologii w zakresie nauk humanistycznych, poznaje zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, zdobywanie umiejętność krytycznej analizy i interpretacji różnych rodzajów dzieł sztuki.
T.2 - Zajęcia terenowe organizowane są w formie spotkań w terenie jak i całodniowych objazdów zabytkoznawczych (1 dzień = 10h zajęć). Podczas zajęć omawiana będzie tematyka dotycząca: inwentaryzacji i dokumentacji zabytków.
T.3 - W ramach ćwiczeń terenowych zostanie przedstawiona problematyka dotycząca zasad przechowywania zabytków oraz studenci będą mieli także okazję wziąć udział w przeglądach konserwatorskich. Ponadto udział w naukowym objeździe uczy studenta współdziałania w grupie i przyjmowania różnych w niej ról oraz zapoznaje go z aktualnymi wydarzeniami artystycznymi i nowymi zjawiskami w sztuce w różnych ośrodkach. Zajęcia terenowe organizowane są w formie kilkudniowych objazdów zabytkoznawczych (1 dzień = 8h zajęć) zarówno na terenie Polski jak i w innych krajach. Podczas objazdu, obejmującego z reguły kilka miejscowości, omawiane są zagadnienia topografii przestrzennej miasta, osady, założenia pałacowego lub zespołu kościelnego i kościelno-klasztornego, warunki urbanizacyjne, a w szczególności wybrane dzieła stanowiące wyposażenie pałacu, kościoła lub muzeum. Każdy z wyjazdów daje możliwości pogłębienia terminologii w zakresie nauk humanistycznych, poznaje zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, zdobywa umiejętność krytycznej analizy i interpretacji różnych rodzajów dzieł sztuki oraz prezentowania wcześniej przygotowanego wystąpienia ustnego. Udział w naukowym objeździe uczy studentów współdziałania w grupie i przyjmowania różnych w niej ról oraz zapoznaje ich z aktualnymi problemami konserwatorskimi poznawanych zabytków, a także wydarzeniami artystycznymi i nowymi zjawiskami w sztuce w różnych ośrodkach.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student zna terminologię z zakresu historii sztuki, konserwatorstwa i muzealnictwa na poziomie rozszerzonym;
W_2 Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki, szczególnie w zakresie muzealnictwa i konserwatorstwa;
W_3 Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki i ochrony dóbr kultury;
W_3 Student zna i rozumie specyfikę ochrony dziedzictwa sakralnego;
W_4 Student ma pogłębioną, specjalistyczną wiedzę w zakresie sposobów ochrony, konserwacji i przechowywania dzieł sztuki;
W.4 Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie ochrony dzieł rzemiosła artystycznego;
W_5 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady prawa świeckiego i kościelnego w procesie ochrony zabytków.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki i ochrony dóbr kultury z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
U_2 Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki.
U_3 Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
U_4 Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki, w tym muzealnictwa i konserwatorstwa oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.
U_5 Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
U_6 Student posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie opisu, analizy i ochrony dzieł rzemiosła artystycznego.

KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość swojej wiedzy z zakresu historii sztuki, ochrony dziedzictwa kulturowego, umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę pogłębiania ich przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
U_2 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
U_3 Student rozumie konieczność ochrony dzieł rzemiosła artystycznego w różnych kontekstach kulturowych oraz aktywnie uczestniczy w ochronie zabytków sztuki sakralnej.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Zajęcia terenowe
M.4 Dyskusja

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie bez oceny. Warunkiem zaliczenia jest systematyczny i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności) - i przedstawienie przygotowanej pracy - referatu (oceniany jest stan badań, opis, umiejętność w zarysowaniu krótkiej problematyki artystycznej, oceniany jest sposób operowania aparatem naukowym).

Lektury podstawowe

Wykaz literatury jest dobierany każdorazowo do obszaru, na którym odbywa się objazd zabytkoznawczy.