Historia doktryn artystycznych od starożytności do końca siedemnastego wieku (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia doktryn artystycznych od starożytności do końca siedemnastego wieku
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia doktryn artystycznych od starożytności do końca siedemnastego wieku [na kierunku:] Historia sztuki, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z piśmiennictwem o sztuce (teoria, historia, krytyka, i inne), od starożytności do końca XVII wieku, ukazującym przemiany poglądów na istotę, zakres, cele i oddziaływanie sztuki oraz na rolę i zadania artysty.
Treści kształcenia
T.1 - Starożytność: pojęcia wytworzone przez starożytnych filozofów: (liczba i harmonia, mimesis, antropocentryzm, kalos kaj agathos, idea, wyobraźnia twórcza, katharsis); teoria sztuki; początki krytyki artystycznej i historiografii sztuki.
T.2 - Średniowiecze: tradycja późnoantyczna: neoplatonizm; teologia ikony; nurty ikonoklastyczne; estetyka teologów (Augustyn, Bernard z Clairvaux i Sugeriusz, Durandus, Tomasz z Akwinu); traktaty technologiczne i wzorniki; historiografia sztuki średniowieczne ekphrasis i periegezy).
T.3 - Quattrocento: pojawienie się koncepcji rinascimento; teoria sztuki; historiografia sztuki; Leonardo.
T.4 - Cinquecento: Teoria i krytyka dojrzałego renesansu; myśl o sztuce w Europie pn. (Peregrinus Viator, Dürer, reformacji stosunek do sztuki); renesansowa biografistyka artystyczna; studia nad Witruwiuszem i teoria architektury; teoria architektury poza Italią; krąg Michała Anioła i manierystyczna teoria sztuki; kontrreformacja a sztuka; akademie i początki akademizmu.
T.5 - Wiek XVII: Poglądy na sztukę w 1. połowie wieku; francuska teoria architektury; Poussin i akademicka teoria sztuki; spór poussinistów i rubenistów; żywotopisarstwo i historiografia sztuki; początki polskiego piśmiennictwa o sztuce. Wykład obejmuje historię europejskiej myśli o sztuce od starożytności do epoki baroku. Szczegółowo omówione będą następujące zagadnienia:
Zagadnienia ogólne: przemiany pojęcia „sztuka”, klasyfikacje sztuk; sztuka a piękno („artystyczny” a „estetyczny”); piśmiennictwo o sztuce. Starożytność: pojęcia wytworzone przez starożytnych filozofów: (liczba i harmonia, mimesis, antropocentryzm, kalos kaj agathos, idea, wyobraźnia twórcza, katharsis); teoria sztuki; początki krytyki artystycznej i historiografii sztuki. Średniowiecze: tradycja późnoantyczna: neoplatonizm; teologia ikony; nurty ikonoklastyczne; estetyka teologów (Augustyn, Bernard z Clairvaux i Sugeriusz, Durandus, Tomasz z Akwinu); traktaty technologiczne i wzorniki; historiografia sztuki średniowieczne ekphrasis i periegezy). Quattrocento: pojawienie się koncepcji rinascimento; teoria sztuki; historiografia sztuki; Leonardo. Cinquecento: Teoria i krytyka dojrzałego renesansu; myśl o sztuce w Europie pn. (Peregrinus Viator, Dürer, reformacji stosunek do sztuki); renesansowa biografistyka artystyczna; studia nad Witruwiuszem i teoria architektury; teoria architektury poza Italią; krąg Michała Anioła i manierystyczna teoria sztuki; kontrreformacja a sztuka; akademie i początki akademizmu. Wiek XVII: Poglądy na sztukę w 1. połowie wieku; francuska teoria architektury; Poussin i akademicka teoria sztuki; spór poussinistów i rubenistów; żywotopisarstwo i historiografia sztuki; początki polskiego piśmiennictwa o sztuce.
T.2 - Średniowiecze: tradycja późnoantyczna: neoplatonizm; teologia ikony; nurty ikonoklastyczne; estetyka teologów (Augustyn, Bernard z Clairvaux i Sugeriusz, Durandus, Tomasz z Akwinu); traktaty technologiczne i wzorniki; historiografia sztuki średniowieczne ekphrasis i periegezy).
T.3 - Quattrocento: pojawienie się koncepcji rinascimento; teoria sztuki; historiografia sztuki; Leonardo.
T.4 - Cinquecento: Teoria i krytyka dojrzałego renesansu; myśl o sztuce w Europie pn. (Peregrinus Viator, Dürer, reformacji stosunek do sztuki); renesansowa biografistyka artystyczna; studia nad Witruwiuszem i teoria architektury; teoria architektury poza Italią; krąg Michała Anioła i manierystyczna teoria sztuki; kontrreformacja a sztuka; akademie i początki akademizmu.
T.5 - Wiek XVII: Poglądy na sztukę w 1. połowie wieku; francuska teoria architektury; Poussin i akademicka teoria sztuki; spór poussinistów i rubenistów; żywotopisarstwo i historiografia sztuki; początki polskiego piśmiennictwa o sztuce. Wykład obejmuje historię europejskiej myśli o sztuce od starożytności do epoki baroku. Szczegółowo omówione będą następujące zagadnienia:
Zagadnienia ogólne: przemiany pojęcia „sztuka”, klasyfikacje sztuk; sztuka a piękno („artystyczny” a „estetyczny”); piśmiennictwo o sztuce. Starożytność: pojęcia wytworzone przez starożytnych filozofów: (liczba i harmonia, mimesis, antropocentryzm, kalos kaj agathos, idea, wyobraźnia twórcza, katharsis); teoria sztuki; początki krytyki artystycznej i historiografii sztuki. Średniowiecze: tradycja późnoantyczna: neoplatonizm; teologia ikony; nurty ikonoklastyczne; estetyka teologów (Augustyn, Bernard z Clairvaux i Sugeriusz, Durandus, Tomasz z Akwinu); traktaty technologiczne i wzorniki; historiografia sztuki średniowieczne ekphrasis i periegezy). Quattrocento: pojawienie się koncepcji rinascimento; teoria sztuki; historiografia sztuki; Leonardo. Cinquecento: Teoria i krytyka dojrzałego renesansu; myśl o sztuce w Europie pn. (Peregrinus Viator, Dürer, reformacji stosunek do sztuki); renesansowa biografistyka artystyczna; studia nad Witruwiuszem i teoria architektury; teoria architektury poza Italią; krąg Michała Anioła i manierystyczna teoria sztuki; kontrreformacja a sztuka; akademie i początki akademizmu. Wiek XVII: Poglądy na sztukę w 1. połowie wieku; francuska teoria architektury; Poussin i akademicka teoria sztuki; spór poussinistów i rubenistów; żywotopisarstwo i historiografia sztuki; początki polskiego piśmiennictwa o sztuce.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W.1 Student pogłębia wiedzę na temat specyfiki związku doktryn artystycznych kształtujących działalność artystyczną do końca XVII wieku.
W.2 Student poszerza znajomość terminologii o słownictwo i pojęcia z zakresu doktryn artystycznych na poziomie rozszerzonym.
W.3 Student ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń.
UMIEJĘTNOŚCI
U.1 Student potrafi integrować wiedzę z zakresu działalności artystycznej z ideami kształtującymi artystyczne wzorce.
W.1 Student pogłębia wiedzę na temat specyfiki związku doktryn artystycznych kształtujących działalność artystyczną do końca XVII wieku.
W.2 Student poszerza znajomość terminologii o słownictwo i pojęcia z zakresu doktryn artystycznych na poziomie rozszerzonym.
W.3 Student ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń.
UMIEJĘTNOŚCI
U.1 Student potrafi integrować wiedzę z zakresu działalności artystycznej z ideami kształtującymi artystyczne wzorce.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.2 Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin ustny. Ocena na podstawie punktacji uzyskanej na egzaminie.
Lektury podstawowe
Wstęp do historii sztuki: przedmiot – metodologia – zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973, rozdz. 4, 5, 7, 8, 10
Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 r., wybrał i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1978;
Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wybrał i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1985;
Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, wybrał i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1994.
Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 r., wybrał i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1978;
Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wybrał i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1985;
Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, wybrał i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1994.
Lektury uzupełniające
Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. 2. Warszawa 1976, zwł. część II;
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. I-III (dowolne wydanie)
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976.
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. I-III (dowolne wydanie)
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976.