Seminarium magisterskie z historii sztuki nowożytnej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Wybór tematu i przygotowanie pracy magisterskiej w ciągu dwóch lat. Samodzielne zbieranie materiału, kwerendy archiwalne i biblioteczne, znajomość szeregu dzieł sztuki z autopsji. Opanowanie techniki pisania pracy z przypisami, aneksami źródłowymi i ilustracjami.

Treści kształcenia

T.1 - Propozycje tematów prac ze strony prowadzącego i studentów, określenie zasad metodologicznych, podanie instrukcji zapisów bibliograficznych
T.2 - Konsultacje naukowe, z określeniem i korygowaniem kierunku badawczego, wskazywanie zasobów źródłowych, pozycji bibliograficznych i innych konsultantów – znawców zagadnienia
T.3 - Czytanie przez studentów fragmentów prac magisterskich, prezentacja innych referatów
T.4 - Dyskusje na tematy metodologiczne oraz nad prezentowanymi pracami magisterskimi i innymi referatami, wspólne uczestnictwo w konferencjach naukowych
T.5 - Propozycje tematów prac ze strony prowadzącego i studentów, określenie zasad metodologicznych, podanie instrukcji zapisów bibliograficznych

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student potrafi posługiwać się aparatem naukowym historyka sztuki i wykorzystywać wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów
W_2 Student posiada wiedzę na temat współczesnych metod badawczych.
W_3 Student zna podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student zna wybrane teksty źródłowe i umie je interpretować i krytycznie oceniać.
U_2 Student nabywa umiejętności przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych.

KOMPETENCJE
K_1 Student potrafi odnieść się krytycznie do prac prezentowanych przez innych uczestników zajęć oraz do problematyki tam dyskutowanych.
K_2 Student uzyskuje świadomość zakresu swojej wiedzy i potrzebę pogłębiania jej przez całe życie

Metody dydaktyczne

M.1 Udział w zajęciach seminaryjnych
M.2 Konsultacje i korespondencja mailowa przy przygotowywaniu referatów przez studentów
M.3 Dyskusja problemów badawczych na podstawie wskazanej przez prowadzącego literatury
M.4 Prezentacja pracy seminaryjnej oraz fragmentów pracy magisterskiej połączone z dyskusją nad budową i zastosowanymi w rozprawie metodami naukowymi

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie. Warunkiem zaliczenia jest regularne uczęszczanie na zajęcia i aktywny w nich udział, a także prezentacja na forum grupy pisemnej pracy seminaryjnej oraz złożenie poprawionej wersji rozprawy magisterskiej, z uwzględnieniem wskazówek otrzymanych podczas dyskusji w gronie seminarzystów i indywidualnych konsultacji z prowadzącym. Ocena seminarium wiąże się z systematycznością i jakością wykonanej pracy w ciągu całego roku.

Lektury podstawowe

Bielecki J.E., Metodologia, Kraków 1993;
Orczyk J., Zarys metodyki pracy naukowej, Poznań-Warszawa 1981;
Pieter J., Z zagadnień pracy naukowej, Wrocław 1974;
Subera I., Metodologia historyczno-prawna, Warszawa 1978;
Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1968;
Wyczawski H., Technika pisania pracy magisterskiej, Wrocław 1991.

Lektury uzupełniające

Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990;
Grzechowiak St., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich…, Gniezno 1995;
Janicka-Krzywda U., Patron – atrybut – symbol, Poznań 1993;
Lurker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, przeł. K. Romaniuk, Poznań 1989;
Pieter J., Praca naukowa, Katowice 1960;
Ripa C., Ikonologia, Kraków 1998;
Seibert J., Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce 2007;
Zaleski W., Święci na każdy dzień, Warszawa 1989;
Zapolska E., Cnoty teologiczne i kardynalne, Kraków 2000;
Zieliński Ch., Sztuka sakralna, Poznań 1960.