Historia rzemiosła artystycznego (do wyboru: średniowiecze/nowożytność/XIX-XX w. (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia rzemiosła artystycznego (do wyboru: średniowiecze/nowożytność/XIX-XX w.
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia rzemiosła artystycznego (do wyboru: średniowiecze/nowożytność/XIX-XX w. [na kierunku:] Historia sztuki, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/zo/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Celem przedmiotu jest uzyskanie szczegółowej wiedzy o wybranych, istotnych z punktu widzenia jakości artystycznej i zawartości treściowej zjawiskach rzemiosła artystycznego w Europie średniowiecznej od VIII do XV wieku
Treści kształcenia
T.1 - Rzemiosło artystyczne karolińskie
T.2 - Rzemiosło artystyczne ottońskie
T.3 - Europejskie drzwi brązowe XI - XII wieku
T.4 - Sztuka mozańska XII wieku
T.5 - Kielichy romańskie XII wieku
T.6 - Śląskie złotnictwo XV wieku
T.2 - Rzemiosło artystyczne ottońskie
T.3 - Europejskie drzwi brązowe XI - XII wieku
T.4 - Sztuka mozańska XII wieku
T.5 - Kielichy romańskie XII wieku
T.6 - Śląskie złotnictwo XV wieku
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 W wyniku przeprowadzenia zajęć student poznaje terminologię właściwą dla rzemiosła artystycznego średniowiecza.
W_2 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z rzemiosła artystycznego w średniowieczu, jego periodyzacji, tematyki i ikonografii
W_3 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Potrafi rozpoznać dzieło rzemiosła artystycznego, scharakteryzować jego problematykę artystyczną i nakreślić kontekst kulturowy
W_1 W wyniku przeprowadzenia zajęć student poznaje terminologię właściwą dla rzemiosła artystycznego średniowiecza.
W_2 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z rzemiosła artystycznego w średniowieczu, jego periodyzacji, tematyki i ikonografii
W_3 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Potrafi rozpoznać dzieło rzemiosła artystycznego, scharakteryzować jego problematykę artystyczną i nakreślić kontekst kulturowy
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
M.2 Wykład konwersatoryjny
M.3 Indywidualna lektura opracowań
M.2 Wykład konwersatoryjny
M.3 Indywidualna lektura opracowań
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną
Warunki zaliczenia:
Warunkiem zaliczenia jest odbycie pisemnego kolokwium zaliczeniowego. Podczas kolokwium student odpowiada na dwa pytania problemowe. Problemy dotyczą technologii rzemiosła artystycznego i jego związków z jakościami artystycznymi, treści ideowych oraz symboliki dzieł rzemiosła artystycznego. Oceniana jest umiejętność powiązania tych sfer – technologii, stylistyki oraz treści a także usytuowania ich w kontekście kultury średniowiecznej.
Warunki zaliczenia:
Warunkiem zaliczenia jest odbycie pisemnego kolokwium zaliczeniowego. Podczas kolokwium student odpowiada na dwa pytania problemowe. Problemy dotyczą technologii rzemiosła artystycznego i jego związków z jakościami artystycznymi, treści ideowych oraz symboliki dzieł rzemiosła artystycznego. Oceniana jest umiejętność powiązania tych sfer – technologii, stylistyki oraz treści a także usytuowania ich w kontekście kultury średniowiecznej.
Lektury podstawowe
Mendes Ursula, Die Bronzetüren des Mittelalters 800-1200. München 1983
Altare d’oro di San Ambroggio/ a cura di Carlo Capponi. – Milano 1996
Lasko Peter, Ars sacra 800-1200.- New Haven London, 1994
Ornamenta Silesiae/ pod red. M. Starzewskiej. – Wrocław 2000
Altare d’oro di San Ambroggio/ a cura di Carlo Capponi. – Milano 1996
Lasko Peter, Ars sacra 800-1200.- New Haven London, 1994
Ornamenta Silesiae/ pod red. M. Starzewskiej. – Wrocław 2000
Lektury uzupełniające
Skubiszewski P., Programy obrazowe kielichów i paten romańskich, „Rocznik Historii sztuki”, t. XIII (1981), s. 5–96.
Ćwiklińska B., Poszukiwana kustodia Raciborza – otwarty problem badawczy, [w:] Złotnictwo śląskie: VII sesja z cyklu Sztuka Użytkowa na Śląsku, pod red. J. Patera, Wrocław 1995, s. 79–84
Ćwiklińska B., Późnogotyckie kustodiom z Raciborza a śląskie tworzywa szlachetne, [w:] Między Wrocławiem a Krakowem: sztuka gotycka na Górnym Śląsku, Katowice 1995, s. 57–72
Ćwiklińska B., Poszukiwana kustodia Raciborza – otwarty problem badawczy, [w:] Złotnictwo śląskie: VII sesja z cyklu Sztuka Użytkowa na Śląsku, pod red. J. Patera, Wrocław 1995, s. 79–84
Ćwiklińska B., Późnogotyckie kustodiom z Raciborza a śląskie tworzywa szlachetne, [w:] Między Wrocławiem a Krakowem: sztuka gotycka na Górnym Śląsku, Katowice 1995, s. 57–72