Ochrona zabytków muzealnych (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat zagadnień związanych z ochroną zabytków przygotowująca do studiów humanistycznych.

Cele

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną dzieł sztuki i zasadami traktowania i przechowywania różnych rodzajów obiektów zabytkowych.

Treści kształcenia

T.1 - Omówienie podstawowych zagadnień związanych z zarządzaniem warunkami mikroklimatycznymi w muzeach, kościołach i innych obiektach stanowiących przestrzeń do przechowywania i eksponowania zabytków. Przedmiotem szczególnej uwagi jest zapoznanie się z czynnikami niszczącymi i zagrożeniami na jakie narażone są obiekty zabytkowe.
T.2 - Przedstawienie właściwości surowców naturalnych, z jakich zbudowane są obiekty sztuki, w celu dokonania rzetelnej oceny ich procesów degradacji i doboru metod zapobiegania.
T.3 - Czynniki kształtujące mikroklimat (temperatura, wilgotność względna, oświetlenie - fotodegradacja itp..
T.4 - Wpływ zanieczyszczeń środowiska na obiekty zabytkowe.
T.5 - Zagrożenia mikrobiologiczne obiektów zabytkowych.
T.6 - Biodeterioracja.
T.7 - Przechowywanie, ekspozycja, transport.
T.8 - Mikroklimat w zabytkowym, wnętrzu (muzeum/kościół.
T.9 - Monitoring i zarządzanie mikroklimatem w zabytkowym wnętrzu.

Efekty kształcenia

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi dokonać analizy ryzyka i zagrożeń z jakimi spotykają się specjaliści zajmujący się konserwacją i ochroną zabytków w celu znalezienia środków przeciwdziałania
U_2 Student potrafi dokonać selektywnego wyboru możliwości naukowych i badawczych
U_3 Student potrafi porozumiewać się ze specjalistami nauk ścisłych w celu stworzenia wspólnego interdyscyplinarnego języka naukowego

KOMPETENCJE
K_1 Student rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się i podążania za rozwijającymi się możliwościami naukowymi i technicznymi w zakresie analizy obiektów zabytkowych
K_2 Student rozumie potrzebę ochrony i znaczenie zabytku w odniesienia do autentycznego nośnika informacji o historii i kulturze czasów minionych

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną.
W. 1 - Warunki zaliczenia: systematyczne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności).
W.2 Znajomość podstawowych metod zarządzania mikroklimatem z zabytkowym wnętrzu, umiejętność scharakteryzowania niszczących dzieło sztuki procesów klimatycznych, chemicznych i biologicznych weryfikowane zaliczeniową wypowiedzią ustną.

Lektury podstawowe

Camuffo D., Microclimate for Cultural Heritage. Developments in Atmospheric Science, vol. 23, Amsterdam 1998; Mandrioli P., Caneva G., Sabbioni C., Cultural Heritage and Aerobiology: Methods and Measurement Techniques for Biodeterioration Monitoring, Dordrecht 2003;
Pasierb J. S., Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 1995;
Rouba B. J., Pielęgnacja świątyni, Toruń 2000;
Strzelczyk A., Karbowska-Berent J., Drobnoustroje i owady niszczące zabytki oraz ich zwalczanie, Toruń 2004;
Szostak-Kot J., Zagrożenia mikrobiologiczne wyrobów włókienniczych, Kraków 2007.

Lektury uzupełniające

Borchersen K., Padfield T. (red.), Abstracts of Posters at the Copenhagen Conference19-23 November 2007, Museum Microclimates, Denmark 2007;
Czop J., Konserwacja zabytków dla każdego, [w] Rapicka J. (red.), Malarze polscy XIX i XX wieku : mała encyklopedia rynku sztuki, Kraków 2004;
Grieken R., Janssens K., Cultural Heritage Conservation and Environmental Impact Assessment by Non – Destructive Testing and Micro-Analysis, London 2005;
Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. I-III, Warszawa 1989;
Święcka E., Konserwacja zapobiegawcza malowideł ściennych, Warszawa 2010;
Timar– Balazsy A., Eastop D., Chemical Principles in Textile Conservation, Oxford 2004;
Wall S., Kształtowanie klimatu w budynkach muzealnych, „Chłodnictwo i Klimatyzacja” 2/2006;
Watt, J., Tidblad, J., Kucera, V., Hamilton, R. (red.), The Effects of Air Pollution on Cultural Heritage, Hendon 2009.