Inwentaryzacja i dokumentacja zabytków muzealnych (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Opanowanie wiadomości z zakresu Wstępu do historii sztuki, umiejętność wykonywania podstawowych opisów dzieł sztuki.

Cele

Uczestnik zajęć powinien wykazać się:
1) w pierwszym etapie umiejętnością sporządzenia słownego opisu dzieła sztuki – zgodnego z przyjętą metodą badawczą i zasadami opisu inwentaryzacyjnego i terminologii oraz zestawienia wyboru bibliografii – z uwzględnieniem prac niepublikowanych (opracowania konserwatorskie, materiały archiwalne i źródłowe, itp.).
2) w drugim etapie umiejętnością przygotowania dzieła do publikacji: w formie krótkiego omówienia inwentaryzatorskiego, karty w bazie danych, itp.

Treści kształcenia

T.1 - Omówienie współczesnych celów i praktyki w inwentaryzacji zabytków w muzeach, bibliotekach i archiwach; zapoznanie z wybranymi aspektami prawnymi związanymi ze ochroną i inwentaryzacją zabytków muzealnych i dóbr kultury.
T.2 - Ukazanie sposobów inwentaryzacji zabytków wynikających z potrzeb gromadzenia i porządkowania metadanych.
T.3 - Udział studentów w pokazach prowadzonych w muzeach, bibliotekach i archiwach celem zapoznania ich z różnorodnością metod inwentaryzacji, katalogowania i klasyfikacji przechowywanych tam zabytków, następnie wykonują opisy zabytków.
T.4 - Ćwiczenie praktycznych umiejętności sporządzenia kart inwentarzowych, opisów inwentaryzatorskich, gromadzenia informacji archiwalnych, źródłowych, bibliograficznych oraz innych dokumentów zawierających informacje na temat zabytku w typowych programach muzealnych Musnet i Mona służących elektronicznemu ewidencjonowaniu zbiorów, poznanie podstaw działania systemu Navigart oraz opracowanie karty inwentarzowej.
T.5 - Ćwiczenie specjalistycznej terminologii związanej z inwentaryzacją różnych zabytków.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student zna specjalistyczną terminologię związaną z inwentaryzacją zabytków i dóbr kultury, a ponadto rozumie różnice w typach katalogowania i opisów zabytków znajdujących się w instytucjach innych niż muzea, które gromadzą i chronią dzieła sztuki, ale nie są dedykowane ich naukowemu opracowywaniu i upowszechnianiu wyników naukowych badań.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi obsługiwać programy do katalogowania i zarządzania zbiorami Musnet i Mona, Navigart.
U_2 Potrafi sporządzić typową inwentarzową kartę różnych rodzajów zabytków.

KOMPETENCJE
K_1 Student potrafi wymienić, scharakteryzować i wskazać cele oraz podstawy prawne działań instytucji zajmujących się gromadzeniem, opracowywaniem i ochroną zabytków i dóbr kultury.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład z ilustracjami cyfrowymi.
M.2 Ćwiczenia przedmiotowe z umiejętności opisu dzieła sztuki lub zabytku historycznego.
M.3 Ćwiczenia przedmiotowe z umiejętności obsługi podstawowych programów służących dokumentacji dzieł sztuki.
M.4 Zajęcia terenowe z pokazami w muzeach, bibliotekach i archiwach.
M.5 Dyskusja moderowana przez prowadzącego.
M.6 Ewaluacja i korekta kart inwentarzowych.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną.
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest systematyczna obecność na zajęciach potwierdzona wpisem na listę obecności, ponadto zrozumienie zasad inwentaryzacji obiektów oraz poprawne, zaakceptowane przez prowadzącego, opracowanie zabytku do publikacji w programie muzealnym służącym elektronicznemu ewidencjonowaniu zbiorów.

Lektury podstawowe

Arszyński M., Idea, pamięć, troska: rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działalności na rzecz ich zachowania: od starożytności do połowy XX wieku, Malbork 2007;
Informator Inwentaryzatorów Muzealnych:
http://www.zabytki.pl/sources/muzea/zzz-inw/inwent.html
Informatory o programach muzealnych MONA i MUSNET:
http://www.jws.com.pl/mona/mona_wpr.html
http://ontia.pl/musnet
Dobosz P., Administracyjno-prawne instrumenty kształtowania ochrony zabytków, Kraków 1997;
Informatyka w historii sztuki: stan i perspektywy rozwoju współczesnej metodologii, red. Agnieszka Seidel-Grzesińska i Kseni Stanicka-Brzezicka, Wrocław 2009;
Kornecki M., Inwentaryzacja, ewidencja i dokumentacja konserwatorska, w: Ochrona i konserwacja dóbr kultury w Polsce 1944-1989, Warszawa 1996;
Pasierb J. St., Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 1995;
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. S. Kozakiewicz, Warszawa 1996;
Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa 1995.
Zarys problematyki ochrony zabytków, red. nauk. Tadeusz Rutkowski, Warszawa 1996.

Lektury uzupełniające

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009;
Deluga W., Malarstwo i grafika cerkiewna w dawnej Rzeczypospolitej, Gdańsk 2000;
Dokumentacja w praktyce konserwatorskiej. red. t. Marek Domagalski, Warszawa 1995;
Gadomski J., Stanisław Tomkowicz pionier nowoczesnej inwentaryzacji zabytków sztuki w Polsce, w: Stanisława Tomkowicza Inwentarz zabytków powiatu jasielskiego. Z rękopisu Autora wydali i własnymi komentarzami opatrzyli Piotr i Tadeusz Łopatkiewiczowie, Kraków 2001, s. 3-5; Gradowski M., Znaki na srebrze, Warszawa 1993;
Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980;
Kowecka E., Łosiowie J. M., Winogradow L., Polska porcelana, Wrocław 1975;
Krejča Aleš, Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984;
Michałowska M., Leksykon włókiennictwa, Warszawa 2006;
Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, red. Dorota Folga-Januszewska, Warszawa 2007;
Ochrona i konserwacja dóbr kultury w Polsce 1944-1989, red. A. Tomaszewski, Warszawa 1996;
O zabytkach: opieka, ochrona, konserwacja, red. Tadeusz Rudkowski, Warszawa 2005;
Rola nauki w zachowaniu dziedzictwa kulturowego, red. Bogusława Więcka i Jan Perkowski, Łódź 2010.Szosland J., Struktury tkanin, Łódź 2007;
Samek J., Polskie złotnictwo, Wrocław 1988;
Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosła artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza, w epoce nowożytnej do polowy XIX wieku, Toruń 2003;
Werner J., Technika i technologia sztuk graficznych, Kraków 1972.