Obiekt zabytkowy w procesie inwestycji i adaptacji (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Zrozumienie skomplikowanego procesu inwestycji i adaptacji obiektu zabytkowego. Zwrócenie uwagi na wzajemne powiązania wyników badań naukowych, etapu projektowego i wykonawczego w kontekście przyszłej funkcji obiektu.

Treści kształcenia

T.1 - Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze skomplikowaną tematyką procesu inwestycji i adaptacji obiektów zabytkowych.
T.2 - Poruszone zostaną kwestie obowiązującego prawodawstwa, własności zabytku, doboru przyszłej funkcji
T.3 - Studenci zapoznani zostaną z problematyką adaptacji obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji, w kontekście wymogów Prawa Budowlanego oraz instytucji sprawdzających: Straży Pożarnej, Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej czy też inspekcji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
T.4 - Wskazane zostaną podstawowe warunki przeprowadzenia adaptacji budynku w taki sposób, by podkreślić jego walory zabytkowe i zachować wartość, przy równoczesnym sprostaniu współczesnym standardom.
T.5 - Podkreślona zostanie rola badań (archeologicznych, architektonicznych, kwerend źródłowych, etc.) poprzedzających etap projektowy, powinności projektanta (zapoznanie się z dokumentacją badawczo – historyczną, prawidłowe odczytanie zamierzeń inwestorskich). Wskazane zostaną zależności na linii Inwestor – Konserwator -Wykonawca.
T.6 - Odrębnie omówione zostaną możliwości pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania prac prowadzonych przy zabytku.
T.7 - W ramach zajęć przewidywane są wycieczki szkoleniowe do wybranych obiektów, spotkania z inwestorami, projektantami i badaczami. Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze skomplikowaną tematyką procesu inwestycji i adaptacji obiektów zabytkowych. Poruszone zostaną kwestie obowiązującego prawodawstwa, własności zabytku, doboru przyszłej funkcji. Studenci zapoznani zostaną z problematyką adaptacji obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji, w kontekście wymogów Prawa Budowlanego oraz instytucji sprawdzających: Straży Pożarnej, Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej czy też inspekcji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Wskazane zostaną podstawowe warunki przeprowadzenia adaptacji budynku w taki sposób, by podkreślić jego walory zabytkowe i zachować wartość, przy równoczesnym sprostaniu współczesnym standardom. Podkreślona zostanie rola badań (archeologicznych, architektonicznych, kwerend źródłowych, etc.) poprzedzających etap projektowy, powinności projektanta (zapoznanie się z dokumentacją badawczo – historyczną, prawidłowe odczytanie zamierzeń inwestorskich). Wskazane zostaną zależności na linii Inwestor – Konserwator -Wykonawca. Odrębnie omówione zostaną możliwości pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania prac prowadzonych przy zabytku. W ramach zajęć przewidywane są wycieczki szkoleniowe do wybranych obiektów, spotkania z inwestorami, projektantami i badaczami.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
W_2 Student zna terminologię z zakresu historii sztuki, konserwatorstwa i muzealnictwa na poziomie rozszerzonym.
W_3 Student ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki.
W_4 Student zna i rozumie specyfikę ochrony dziedzictwa sakralnego.
W_5 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady prawa świeckiego i kościelnego w procesie ochrony zabytków.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki, w tym muzealnictwa i konserwatorstwa oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.
U_2 Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z różnych dyscyplin związanych z procesem konserwacji i adaptacji dzieł sztuki.

KOMPETENCJE
K_1 Student aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.
K_2 Student rozumie konieczność ochrony dzieł rzemiosła artystycznego w różnych kontekstach kulturowych oraz aktywnie uczestniczy w ochronie zabytków sztuki sakralnej.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład problemowy
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Zajęcia terenowe

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną.
Obecność na zajęciach zgodnie z zasadami przyjętymi na UPJPII, aktywność na zajęciach, udział w wycieczkach terenowych, zapoznanie się z kanonem lektur, przedstawienie prezentacji na wskazany temat. Metody weryfikacji: analiza obecności, ciągła weryfikacja aktywności.

Lektury podstawowe

Golat R., Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Komantarz, Zakamycze 2004;
Małachowicz E. Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław 1994;
Rymaszewski B., Polska ochrona zabytków. Refleksje lat 1918-2002, Warszawa 2002;
Szmygin B., Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnej formy użytkowej, Warszawa 2009;
Vademecum konserwatora zabytków, Biuletyn ICOMOS: Międzynarodowe normy ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa 1996;
Vademecum właściciela i użytkownika zabytków, Prawna i organizacyjna problematyka użytkowania zabytków nieruchomych, Warszawa 1997.

Lektury uzupełniające

Brykowska M., Metody pomiarów i badań zabytków architektury, Warszawa 2003;
Frodl W., Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków i ich oddziaływanie na problematykę konserwatorską, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, seria B, t. XIII, Warszawa 1996;
Drela M., Własność zabytków,Warszawa 2006;
Kurzątkowski M., Mały słownik ochrony zabytków, Warszawa 1989.