Historia technik artystycznych (architektura i rzeźba) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia technik artystycznych (architektura i rzeźba)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia technik artystycznych (architektura i rzeźba) [na kierunku:] Ochrona dóbr kultury, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/3ECTS]: dr Dobrosława Horzela
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/3ECTS]: dr Dobrosława Horzela
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Dobrosława Horzela
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Celem jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat technik artystycznych i ich dziejów. Omówione zostaną techniki architektoniczne i budowlane oraz rzeźbiarskie.
Treści kształcenia
T.1 - Rzeźba w kamieniu: twarde kamienie, granit, porfir.
T.2 - Wapień i piaskowiec w praktyce artystycznej.
T.3 - Rzeźba w drewnie.
T.4 - Rzeźba w gipsie, wosku.
T.5 - Rzeźba odlewana ze stopów metali.
T.6 - Czynniki determinujące formę architektoniczną.
T.7 - Kamień, cegła, drewno jako materiały budowlane.
T.8 - Konstrukcje murowane i drewniane.
T.9 - Żelazo w praktyce architektonicznej.
T.10 - Typy przekryć oraz otworów okiennych i portali.
T.11 - Konstrukcja i pokrycie dachów w budowlach historycznych.
T.12 - Historyczne systemy grzewcze, komunikacyjne, sanitarne.
T.13 - Typy rysunków architektonicznych i ich rozwój historyczny.
T.14 - Historyczne traktaty technologiczne i podręczniki technik artystycznych.
T.2 - Wapień i piaskowiec w praktyce artystycznej.
T.3 - Rzeźba w drewnie.
T.4 - Rzeźba w gipsie, wosku.
T.5 - Rzeźba odlewana ze stopów metali.
T.6 - Czynniki determinujące formę architektoniczną.
T.7 - Kamień, cegła, drewno jako materiały budowlane.
T.8 - Konstrukcje murowane i drewniane.
T.9 - Żelazo w praktyce architektonicznej.
T.10 - Typy przekryć oraz otworów okiennych i portali.
T.11 - Konstrukcja i pokrycie dachów w budowlach historycznych.
T.12 - Historyczne systemy grzewcze, komunikacyjne, sanitarne.
T.13 - Typy rysunków architektonicznych i ich rozwój historyczny.
T.14 - Historyczne traktaty technologiczne i podręczniki technik artystycznych.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student potrafi rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych.
W_2 Student umie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację technik artystycznych w kontekście historycznym.
KOMPETENCJE
K_1 Student potrafi ocenić wartość zabytków dziedzictwa kulturowego i ma świadomość konieczności ich ochrony.
W_1 Student potrafi rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych.
W_2 Student umie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację technik artystycznych w kontekście historycznym.
KOMPETENCJE
K_1 Student potrafi ocenić wartość zabytków dziedzictwa kulturowego i ma świadomość konieczności ich ochrony.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład problemowy
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Zajęcia terenowe
M.4 Dyskusja
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Zajęcia terenowe
M.4 Dyskusja
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną.
Kryterium wstępnym zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności). Ocena na postawie sprawdzianu pisemnego.
Kryterium wstępnym zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności). Ocena na postawie sprawdzianu pisemnego.
Lektury podstawowe
Borusiewicz W., Budownictwo murowane w Polsce, Warszawa – Kraków 1985 (lub kolejne wydania);
Gimpel J., Jak budowano w średniowieczu, Warszawa 1968;
Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1956;
Tłoczek I., Polskie budownictwo drewniane, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980;
Werner J., Podstawy technologii malarstwa i rzeźby (odpowiednie części);
Słownik terminologiczny sztuk pięknych (pod red. S. Kozakiewicza) Warszawa 1974 (lub kolejne wydania).
Gimpel J., Jak budowano w średniowieczu, Warszawa 1968;
Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1956;
Tłoczek I., Polskie budownictwo drewniane, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980;
Werner J., Podstawy technologii malarstwa i rzeźby (odpowiednie części);
Słownik terminologiczny sztuk pięknych (pod red. S. Kozakiewicza) Warszawa 1974 (lub kolejne wydania).
Lektury uzupełniające
Penny N., The Materials of Sculpture, New Heaven and London 1993;
Sygietyńska H., Kamień w architekturze i rzeźbie Warszawy, Warszawa 1978;
Tatarkiewicz W., Czarny marmur w Krakowie, „Prace Komisji Historii Sztuki", X, 1952;
Tołwiński T., Urbanistyka, t. I-II, Warszawa 1937;
Witruwiusz, O Architekturze ksiąg dziesięć, (tłum K. Kumaniecki, wstęp A. Sadurska) Warszawa 2004;
Wróbel W., Zarys dziejów budowy miast w Polsce, Warszawa 1971;
Wyrobisz A., Budownictwo murowane w Małopolsce w XIV, XV w., Wrocław 1963 (Studia z dziejów rzemiosła i przemysłu, t. III);
Wyrobisz A., Stan badań nad historią budownictwa w Polsce do końca XVIII w., Wrocław 1964 (Studia z dziejów rzemiosła i przemysłu, t. IV);
Montagu J., Roman Baroque Sculpture. The Industry of Art, New Haven – London 1993;
Lipińska A., Wewnętrzne światło. Południowoniderlandzka rzeźba w Europie Środkowowschodniej, Wrocław 2007;
Huth H., Künstler und Werkstatt der Spätgotik, Darmstadt 1967.
Sygietyńska H., Kamień w architekturze i rzeźbie Warszawy, Warszawa 1978;
Tatarkiewicz W., Czarny marmur w Krakowie, „Prace Komisji Historii Sztuki", X, 1952;
Tołwiński T., Urbanistyka, t. I-II, Warszawa 1937;
Witruwiusz, O Architekturze ksiąg dziesięć, (tłum K. Kumaniecki, wstęp A. Sadurska) Warszawa 2004;
Wróbel W., Zarys dziejów budowy miast w Polsce, Warszawa 1971;
Wyrobisz A., Budownictwo murowane w Małopolsce w XIV, XV w., Wrocław 1963 (Studia z dziejów rzemiosła i przemysłu, t. III);
Wyrobisz A., Stan badań nad historią budownictwa w Polsce do końca XVIII w., Wrocław 1964 (Studia z dziejów rzemiosła i przemysłu, t. IV);
Montagu J., Roman Baroque Sculpture. The Industry of Art, New Haven – London 1993;
Lipińska A., Wewnętrzne światło. Południowoniderlandzka rzeźba w Europie Środkowowschodniej, Wrocław 2007;
Huth H., Künstler und Werkstatt der Spätgotik, Darmstadt 1967.