Wstęp do historii sztuki (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Wstęp do historii sztuki
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wstęp do historii sztuki [na kierunku:] Ochrona dóbr kultury, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]: dr Natasza Styrna
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]: dr Natasza Styrna
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Natasza Styrna
Sylabus
Wymagania wstępne
BRAK
Cele
Student nabywa wiedzę o miejscu i znaczeniu sztuki w systemie nauk humanistycznych, ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, oraz poznaje terminologię z zakresu nauk humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem aparatu pojęciowego dotyczącego materialnej, estetycznej i ideowej struktury dzieła sztuki. Poznaje też problematykę dziedzin i dyscyplin naukowych powiązanych z historią sztuki, w szczególności muzealnictwa i konserwatorstwa.
Treści kształcenia
T.1 - Dzieje pojęć sztuka i historia, pierwsza i druga historia sztuki, historia sztuki wśród nauk humanistycznych
T.2 - Teoria opisu dzieła sztuki (architektura, rzeźba, malarstwo)
T.3 - Alegoria, symbol i emblematyka
T.4 - Podstawowe problemy związane z historią historii sztuki oraz wykształconymi w różnych ośrodkach metodami badawczymi.
T.2 - Teoria opisu dzieła sztuki (architektura, rzeźba, malarstwo)
T.3 - Alegoria, symbol i emblematyka
T.4 - Podstawowe problemy związane z historią historii sztuki oraz wykształconymi w różnych ośrodkach metodami badawczymi.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student zdobywa podstawową wiedzę o historii sztuki jako dyscyplinie naukowej.
W_2 Student poznaje terminologię nauk humanistycznych.
W_3 Student poznaje kompetencje historyka sztuki w muzealnictwie, konserwatorstwie, ochronie zabytków.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1
U_2
W_1 Student zdobywa podstawową wiedzę o historii sztuki jako dyscyplinie naukowej.
W_2 Student poznaje terminologię nauk humanistycznych.
W_3 Student poznaje kompetencje historyka sztuki w muzealnictwie, konserwatorstwie, ochronie zabytków.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1
U_2
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.2 Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin z oceną. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo w zajęciach. W trakcie egzaminu student powinien wykazać się znajomością materiału omawianego podczas wykładu, w szczególności w zakresie podstawowych pojęć i metod badawczych, historii sztuki wśród nauk humanistycznych, ochrony dóbr kultury oraz dziejów historii sztuki.
Lektury podstawowe
Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980;
Bochnak A., Zarys dziejów polskiej historii sztuki, Kraków 1948, Historia Nauki Polskiej w Monografiach t. 22;
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. S. Kozakiewicz, Warszawa 1996;
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976
Wstęp do historii sztuki: przedmiot – metodologia – zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973 – zwł. rozdz. 4, 5, 7, 8, 10;
Wstęp do historii sztuki: materiały bibliograficzne, oprac. A. Małkiewicz i J.K. Ostrowski, 3. wyd. Kraków 1995 (Skrypty uczelniane nr 720).
Bochnak A., Zarys dziejów polskiej historii sztuki, Kraków 1948, Historia Nauki Polskiej w Monografiach t. 22;
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. S. Kozakiewicz, Warszawa 1996;
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976
Wstęp do historii sztuki: przedmiot – metodologia – zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973 – zwł. rozdz. 4, 5, 7, 8, 10;
Wstęp do historii sztuki: materiały bibliograficzne, oprac. A. Małkiewicz i J.K. Ostrowski, 3. wyd. Kraków 1995 (Skrypty uczelniane nr 720).
Lektury uzupełniające
Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. 2. Warszawa 1976, zwł. część II;
Białostocki J., Wybór pism estetycznych, Kraków 2008
Dzieje historii sztuki w Polsce. Kształtowanie się instytucji naukowych w XIX i XX wieku, red. A.S. Labuda, Poznań 1996
Kalinowski L., Max Dvořák i jego metoda w badaniach nad sztuką, Warszawa 1974
Małkiewicz A., Z dziejów polskiej historii sztuki. Studia i szkice, Kraków 2005
Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, W: tegoż, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971
Piwocki K., Pierwsza nowoczesna historia sztuki. Poglądy Aloisa Riegla, Warszawa 1970
Wölfflin H., Podstawowe
Białostocki J., Wybór pism estetycznych, Kraków 2008
Dzieje historii sztuki w Polsce. Kształtowanie się instytucji naukowych w XIX i XX wieku, red. A.S. Labuda, Poznań 1996
Kalinowski L., Max Dvořák i jego metoda w badaniach nad sztuką, Warszawa 1974
Małkiewicz A., Z dziejów polskiej historii sztuki. Studia i szkice, Kraków 2005
Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, W: tegoż, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971
Piwocki K., Pierwsza nowoczesna historia sztuki. Poglądy Aloisa Riegla, Warszawa 1970
Wölfflin H., Podstawowe