Wstęp do historii sztuki - warsztat historyka sztuki (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak.

Cele

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w terminologię charakterystyczną dla ochrony dóbr kultury oraz wykształcenie umiejętności datowania, rozpoznania stylistycznego na podstawie znajomości ornamentów, zapoznania z elementami opisu dzieła sztuki.

Treści kształcenia

T.1 - Studenci poznają zasady występowania ornamentu w sztuce, w szczególności w sztuce polskiej i środkowoeuropejskiej od XVI do XVIII, będące podstawą do datowania dzieł sztuki.
T.2 - Studenci zapoznają się z podstawowymi sposobami zapisu bibliograficznego oraz poznają zasady stosowania przypisów (z uwzględnieniem wskazań opracowanych w naszym Instytucie).
T.3 - Podczas zajęć studenci uczą się analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje poznając najważniejsze bazy danych w Internecie.
T.4 Znaczna część zajęć poświęcona jest terminologii w zakresie architektury, rzeźby i malarstwa a w szczególności wybranych gałęzi rzemiosła artystycznego. Dzięki zajęciom studenci uzyskują podstawową wiedzę w zakresie terminologii, uczą się wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje w zakresie historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł. Udział w odrębnym szkoleniu będącym częścią zajęć studenci poznają zasady prawa autorskiego. Część zajęć odbywa się w krakowskich zbiorach muzealnych. Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki i ochrony dóbr kultury, w szczególności w dziedzinie architektury i sztuk plastycznych. Na zajęciach omawiane są zasady występowania ornamentu w sztuce, w szczególności w sztuce polskiej i środkowoeuropejskiej od XVI do XVIII, będące podstawą do datowania dzieł sztuki. Studenci zapoznają się z podstawowymi sposobami zapisu bibliograficznego oraz poznają zasady stosowania przypisów (z uwzględnieniem wskazań opracowanych w naszym Instytucie). Poznają najważniejsze bazy danych w Internecie oraz uczą się sposobów pozyskiwania informacji w Internecie. Znaczna część zajęć poświęcona jest terminologii w zakresie architektury, rzeźby i malarstwa a w szczególności wybranych gałęzi rzemiosła artystycznego. W czasie zajęć jest omawiana ustawa o prawach autorskich. Dzięki zajęciom studenci uzyskują podstawową wiedzę w zakresie terminologii, uczą się wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje w zakresie ochrony dóbr kultury z wykorzystaniem różnych źródeł, poznają zasady prawa autorskiego, poznają krakowskie zbiory muzealne i uczą się aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student opanowuje terminologię z zakresu architektury, rzeźby, malarstwa i rzemiosła artystycznego.
W_2 Student poznaje zasady prawa autorskiego.
W_3 Student potrafi wykorzystać wiedzę na temat ornamentów w praktycznym datowaniu i charakteryzowaniu dzieł sztuki.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student umie posługiwać się podstawowymi elementami warsztatu naukowego (przygotowanie bibliografii, umiejętność sporządzania przypisów, elementy opisu dzieła sztuki).
U_2 Student zna i potrafi korzystać z literatury przedmiotu i z internetowych baz danych.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład ilustrowany zdjęciami.
M.2 Ćwiczenia z opisu dzieła sztuki.
M.3 Dyskusja moderowana przez prowadzącego.
M.4 Kolokwia i testy sprawdzające.
M.5 Korekta prac pisemnych.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest napisanie trzech kolokwiów obejmujących ornamentykę oraz terminologię architektury, rzeźby i malarstwa oraz rzemiosła artystycznego. W trakcie zajęć sprawdzana jest umiejętność poprawnego zapisu bibliograficznego. Sprawdzana jest umiejętność wyszukania w Internecie odpowiedniej bazy danych lub zasobu fotograficznego.