Historia sztuki średniowiecznej powszechnej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia sztuki średniowiecznej powszechnej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia sztuki średniowiecznej powszechnej [na kierunku:] Ochrona dóbr kultury, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/4ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/4ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Celem przedmiotu jest uzyskanie podstawowej, ogólnej wiedzy o zasadniczych zjawiskach sztuki średniowiecznej - od VI do końca XV wieku w poszczególnych regionach Europy.
Treści kształcenia
T.1 - Sztuka anglosaska i celtycka
T.2 - Sztuka longobardzka
T.3 - Sztuka karolińska
T.4 - Sztuka ottońska
T.5 - Sztuka romańska - architektura
T.6 - Sztuka romańska - rzeźba
T.7 - Sztuka romańska - malarstwo
T.8 - Sztuka gotycka - architektura
T.9 - Sztuka gotycka - rzeźba
T.10 - Sztuka gotycka - malarstwo
T.2 - Sztuka longobardzka
T.3 - Sztuka karolińska
T.4 - Sztuka ottońska
T.5 - Sztuka romańska - architektura
T.6 - Sztuka romańska - rzeźba
T.7 - Sztuka romańska - malarstwo
T.8 - Sztuka gotycka - architektura
T.9 - Sztuka gotycka - rzeźba
T.10 - Sztuka gotycka - malarstwo
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 W wyniku przeprowadzenia zajęć student poznaje terminologię właściwą dla nauk historii sztuki średniowiecznej.
W_2 Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki średniowiecznej jej periodyzacji, tematyki i ikonografii.
W_3 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi rozpoznać dzieło sztuki, scharakteryzować jego problematykę artystyczną i nakreślić kontekst kulturowy.
W_1 W wyniku przeprowadzenia zajęć student poznaje terminologię właściwą dla nauk historii sztuki średniowiecznej.
W_2 Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki średniowiecznej jej periodyzacji, tematyki i ikonografii.
W_3 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi rozpoznać dzieło sztuki, scharakteryzować jego problematykę artystyczną i nakreślić kontekst kulturowy.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M.2 Wykład konwersatoryjny
M.3 Indywidualna lektura opracowań
M.2 Wykład konwersatoryjny
M.3 Indywidualna lektura opracowań
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin z oceną.
I. Egzamin ustny:
1. Rozpoznanie prezentowanego na ilustracji dzieła sztuki oraz omówienie związanej z nim problematyki artystycznej w zakresie, w którym problematyka ta jest ujmowana w podstawowej literaturze przedmiotu. Oprócz rozpoznania i właściwego scharakteryzowania związanych z danym dziełem zagadnień historyczno-artystycznych, oceniana jest także umiejętność posługiwania się właściwą terminologią oraz wiedza na temat historyczno-kulturowego kontekstu danego zjawiska artystycznego (znajomość podstawowych faktów z zakresu historii, religii, filozofii i kultury literackiej epoki)
2. Przedstawienie wybranego zagadnienia z zakresu historii sztuki powszechnej, z uwzględnieniem charakterystyki zachodzących procesów artystycznych w oparciu o treści zawarte w podstawowej literaturze przedmiotu.
II. Egzamin pisemny:
Pisemne opracowanie w czasie egzaminu składa się z trzech postawionych zadań. Dwa z nich będą mieć charakter materiałowy, to znaczy polegać będą na scharakteryzowaniu podstawowych zagadnień sztuki średniowiecznej (np. rzeźba gotycka – Francja - okres wczesny). Trzecie zadanie będzie miało charakter problemowy i polegać będzie na sformułowaniu próby rozwiązania postawionego w zadaniu problemu stylistycznego czy treściowego w przekroju poprzez różne zagadnienia sztuki.
I. Egzamin ustny:
1. Rozpoznanie prezentowanego na ilustracji dzieła sztuki oraz omówienie związanej z nim problematyki artystycznej w zakresie, w którym problematyka ta jest ujmowana w podstawowej literaturze przedmiotu. Oprócz rozpoznania i właściwego scharakteryzowania związanych z danym dziełem zagadnień historyczno-artystycznych, oceniana jest także umiejętność posługiwania się właściwą terminologią oraz wiedza na temat historyczno-kulturowego kontekstu danego zjawiska artystycznego (znajomość podstawowych faktów z zakresu historii, religii, filozofii i kultury literackiej epoki)
2. Przedstawienie wybranego zagadnienia z zakresu historii sztuki powszechnej, z uwzględnieniem charakterystyki zachodzących procesów artystycznych w oparciu o treści zawarte w podstawowej literaturze przedmiotu.
II. Egzamin pisemny:
Pisemne opracowanie w czasie egzaminu składa się z trzech postawionych zadań. Dwa z nich będą mieć charakter materiałowy, to znaczy polegać będą na scharakteryzowaniu podstawowych zagadnień sztuki średniowiecznej (np. rzeźba gotycka – Francja - okres wczesny). Trzecie zadanie będzie miało charakter problemowy i polegać będzie na sformułowaniu próby rozwiązania postawionego w zadaniu problemu stylistycznego czy treściowego w przekroju poprzez różne zagadnienia sztuki.
Lektury podstawowe
Białostocki J., Sztuka XV w. od Parlelów do Dürera, Warszawa 2010.
Filitz H., Das Mittelalter, „Propyläen Kunstgeschichte”, t. 5, Berlin 1969.
Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978.
Simson O. von, Das hohe Mittelalter, „Propyläen Kunstgeschichte”, t. 6, Berlin 1972.
Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, Warszawa 1989.
Skubiszewska M., Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1980.
Skubiszewski P., Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin 2001.
Świechowski Z., Nowak L., Gumiński B., Sztuka romańska, Warszawa 1976.
Toman R., Gotyk. Architektura-rzeźba-malarstwo, Olsztyn 2004.
Filitz H., Das Mittelalter, „Propyläen Kunstgeschichte”, t. 5, Berlin 1969.
Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978.
Simson O. von, Das hohe Mittelalter, „Propyläen Kunstgeschichte”, t. 6, Berlin 1972.
Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, Warszawa 1989.
Skubiszewska M., Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1980.
Skubiszewski P., Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin 2001.
Świechowski Z., Nowak L., Gumiński B., Sztuka romańska, Warszawa 1976.
Toman R., Gotyk. Architektura-rzeźba-malarstwo, Olsztyn 2004.
Lektury uzupełniające
Skubiszewski P., Malarstwo karolińskie i przedromańskie, Warszawa 1973
Toman R., Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn 2004.
Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500, t. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, warszawa 2008; t. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011.
Toman R., Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn 2004.
Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500, t. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, warszawa 2008; t. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011.