Historia sztuki średniowiecznej powszechnej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Celem przedmiotu jest uzyskanie podstawowej, ogólnej wiedzy o zasadniczych zjawiskach sztuki średniowiecznej - od VI do końca XV wieku w poszczególnych regionach Europy.

Treści kształcenia

T.1 - Sztuka anglosaska i celtycka
T.2 - Sztuka longobardzka
T.3 - Sztuka karolińska
T.4 - Sztuka ottońska
T.5 - Sztuka romańska - architektura
T.6 - Sztuka romańska - rzeźba
T.7 - Sztuka romańska - malarstwo
T.8 - Sztuka gotycka - architektura
T.9 - Sztuka gotycka - rzeźba
T.10 - Sztuka gotycka - malarstwo

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 W wyniku przeprowadzenia zajęć student poznaje terminologię właściwą dla nauk historii sztuki średniowiecznej.
W_2 Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki średniowiecznej jej periodyzacji, tematyki i ikonografii.
W_3 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi rozpoznać dzieło sztuki, scharakteryzować jego problematykę artystyczną i nakreślić kontekst kulturowy.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M.2 Wykład konwersatoryjny
M.3 Indywidualna lektura opracowań

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin z oceną.
I. Egzamin ustny:
1. Rozpoznanie prezentowanego na ilustracji dzieła sztuki oraz omówienie związanej z nim problematyki artystycznej w zakresie, w którym problematyka ta jest ujmowana w podstawowej literaturze przedmiotu. Oprócz rozpoznania i właściwego scharakteryzowania związanych z danym dziełem zagadnień historyczno-artystycznych, oceniana jest także umiejętność posługiwania się właściwą terminologią oraz wiedza na temat historyczno-kulturowego kontekstu danego zjawiska artystycznego (znajomość podstawowych faktów z zakresu historii, religii, filozofii i kultury literackiej epoki)
2. Przedstawienie wybranego zagadnienia z zakresu historii sztuki powszechnej, z uwzględnieniem charakterystyki zachodzących procesów artystycznych w oparciu o treści zawarte w podstawowej literaturze przedmiotu.
II. Egzamin pisemny:
Pisemne opracowanie w czasie egzaminu składa się z trzech postawionych zadań. Dwa z nich będą mieć charakter materiałowy, to znaczy polegać będą na scharakteryzowaniu podstawowych zagadnień sztuki średniowiecznej (np. rzeźba gotycka – Francja - okres wczesny). Trzecie zadanie będzie miało charakter problemowy i polegać będzie na sformułowaniu próby rozwiązania postawionego w zadaniu problemu stylistycznego czy treściowego w przekroju poprzez różne zagadnienia sztuki.

Lektury podstawowe

Białostocki J., Sztuka XV w. od Parlelów do Dürera, Warszawa 2010.
Filitz H., Das Mittelalter, „Propyläen Kunstgeschichte”, t. 5, Berlin 1969.
Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978.
Simson O. von, Das hohe Mittelalter, „Propyläen Kunstgeschichte”, t. 6, Berlin 1972.
Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, Warszawa 1989.
Skubiszewska M., Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1980.
Skubiszewski P., Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin 2001.
Świechowski Z., Nowak L., Gumiński B., Sztuka romańska, Warszawa 1976.
Toman R., Gotyk. Architektura-rzeźba-malarstwo, Olsztyn 2004.

Lektury uzupełniające

Skubiszewski P., Malarstwo karolińskie i przedromańskie, Warszawa 1973
Toman R., Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn 2004.
Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500, t. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, warszawa 2008; t. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011.