Proseminarium z historii sztuki nowożytnej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Proseminarium z historii sztuki nowożytnej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Proseminarium [na kierunku:] Ochrona dóbr kultury, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]: dr hab. Bogusław Krasnowolski, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]: dr hab. Bogusław Krasnowolski, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Bogusław Krasnowolski, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotu „Wstęp do historii sztuki” (wykład i konwersatorium).
Cele
Wdrożenie studenta do pracy naukowej: prowadzenia kwerend źródłowych i bibliograficznych, opisywania i analizowania różnorodnych dzieł sztuki nowożytnej, redagowania tekstu, jego publicznej prezentacji i umiejętności prowadzenia dyskusji.
Treści kształcenia
T.1 - Napisanie pracy proseminaryjnej na temat uzgodniony z prowadzącym, prezentacja na proseminarium, udział w dyskusji nad własna pracą i pracami kolegów.
T.2 - Ćwiczenie opisu oraz wieloaspektowej analizy dzieła sztuki.
T.3 - Stosowanie właściwej terminologii.
T.4 - Stosowanie właściwych metod badawczych, w tym prowadzenie kwerend bibliograficznych i ewentualnie źródłowych. Na początku semestru student wybiera jedno zagadnienie o charakterze problemowym do opracowania w ciągu pierwszego semestru oraz temat pracy (z reguły monograficzne opracowanie zabytku), którą prezentuje w semestrze letnim. W trakcie zajęć doskonalony jest zapis bibliograficzny, terminologia typowa dla sztuki nowożytnej, umiejętność budowy stanu badań, a w szczególności opis różnych dzieł sztuki oraz elementy analizy formalno-stylistycznej, genetycznej, ikonograficznej. Dyskusja nad zagadnieniami zaproponowanymi na początku zajęć służy uwrażliwieniu studentów w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego. Częścią zajęć są wizyty w krakowskich muzeach oraz wybranych galeriach, dzięki czemu studenci mają możliwość uczestniczenia w życiu kulturalnym miasta i regionu. Zajęcia odbywane w jednym z wybranych archiwów pozwalają studentowi zapoznać z zasadami korzystania z archiwów. Prezentacja referatu na temat zaproponowany przez prowadzącego oraz dyskusja uczy selekcji i analizy materiału naukowego, samodzielnego zdobywania wiedzy, jak i rozwija umiejętności badawcze. Dzięki opracowaniu monograficznego dzieła student opanowuje podstawowe umiejętności: analizy i interpretacji dzieła sztuki, wyszukiwania i analizowania materiału, analizy problemów badawczych, zdobywania wiedzy, posługiwania się podstawowymi umiejętnościami teoretycznymi i pojęciami w ochronie dóbr kultury. Temu celowi służą również zajęcia zapoznające studentów z bazami danych i internetowymi fototekami. Dzięki analizie wybranych źródeł z epoki student nabywa wiedzy o kontekście kulturowym dzieł z epoki nowożytne.
T.2 - Ćwiczenie opisu oraz wieloaspektowej analizy dzieła sztuki.
T.3 - Stosowanie właściwej terminologii.
T.4 - Stosowanie właściwych metod badawczych, w tym prowadzenie kwerend bibliograficznych i ewentualnie źródłowych. Na początku semestru student wybiera jedno zagadnienie o charakterze problemowym do opracowania w ciągu pierwszego semestru oraz temat pracy (z reguły monograficzne opracowanie zabytku), którą prezentuje w semestrze letnim. W trakcie zajęć doskonalony jest zapis bibliograficzny, terminologia typowa dla sztuki nowożytnej, umiejętność budowy stanu badań, a w szczególności opis różnych dzieł sztuki oraz elementy analizy formalno-stylistycznej, genetycznej, ikonograficznej. Dyskusja nad zagadnieniami zaproponowanymi na początku zajęć służy uwrażliwieniu studentów w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego. Częścią zajęć są wizyty w krakowskich muzeach oraz wybranych galeriach, dzięki czemu studenci mają możliwość uczestniczenia w życiu kulturalnym miasta i regionu. Zajęcia odbywane w jednym z wybranych archiwów pozwalają studentowi zapoznać z zasadami korzystania z archiwów. Prezentacja referatu na temat zaproponowany przez prowadzącego oraz dyskusja uczy selekcji i analizy materiału naukowego, samodzielnego zdobywania wiedzy, jak i rozwija umiejętności badawcze. Dzięki opracowaniu monograficznego dzieła student opanowuje podstawowe umiejętności: analizy i interpretacji dzieła sztuki, wyszukiwania i analizowania materiału, analizy problemów badawczych, zdobywania wiedzy, posługiwania się podstawowymi umiejętnościami teoretycznymi i pojęciami w ochronie dóbr kultury. Temu celowi służą również zajęcia zapoznające studentów z bazami danych i internetowymi fototekami. Dzięki analizie wybranych źródeł z epoki student nabywa wiedzy o kontekście kulturowym dzieł z epoki nowożytne.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Umiejętność analizowania i interpretowania dzieł sztuki nowożytnej.
W_2 Umiejętność prawidłowego posługiwania się terminologią dotyczącą sztuki nowożytnej.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Umiejętność prowadzenia kwerend bibliograficznych i źródłowych oraz krytycznej analizy różnorodnych informacji.
U_2 Umiejętność zredagowania pracy w oparciu o przeprowadzone badania.
W_1 Umiejętność analizowania i interpretowania dzieł sztuki nowożytnej.
W_2 Umiejętność prawidłowego posługiwania się terminologią dotyczącą sztuki nowożytnej.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Umiejętność prowadzenia kwerend bibliograficznych i źródłowych oraz krytycznej analizy różnorodnych informacji.
U_2 Umiejętność zredagowania pracy w oparciu o przeprowadzone badania.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład: metodologia pracy naukowej, konstrukcja pracy, skrótowa prezentacja wybranych, przykładowych tematów; indywidualne konsultacje z seminarzystami.
M.2 Prezentacja prac proseminaryjnych przez studentów, dyskusja
M.3 Zajęcia terenowe jako uzupełnienie zarówno wykładów, jak prezentacji prac seminaryjnych (dotyczących zagadnień związanych ze sztuką nowożytna Krakowa).
M.2 Prezentacja prac proseminaryjnych przez studentów, dyskusja
M.3 Zajęcia terenowe jako uzupełnienie zarówno wykładów, jak prezentacji prac seminaryjnych (dotyczących zagadnień związanych ze sztuką nowożytna Krakowa).
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie bez oceny. Warunek: regularne uczęszczanie na zajęcia, opracowanie i publiczna prezentacja pracy proseminaryjnej (wykazanie się umiejętnościami prowadzenia kwerendy bibliograficznej oraz opisu dzieła sztuki), aktywny udział w dyskusjach.
Lektury podstawowe
Literatura – wskazywana przez prowadzącego i pozyskiwana przez studenta w toku samodzielnych kwerend – zależna od tematu pracy
Lektury uzupełniające
Literatura – wskazywana przez prowadzącego i pozyskiwana przez studenta w toku samodzielnych kwerend – zależna od tematu pracy