Ćwiczenia ze styloznawstwa-nowożytność (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Ćwiczenia ze styloznawstwa-nowożytność
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Ćwiczenia ze styloznawstwa-nowożytność [na kierunku:] Ochrona dóbr kultury, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Beata Frey-Stec
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Beata Frey-Stec
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Beata Frey-Stec
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Student zapoznaje się z pozycjami bibliograficznymi, nabywa umiejętności rozpoznania, datowania i opisu dzieła sztuki oraz jego analizy i interpretacji
Treści kształcenia
T.1 - Przedmiot służy praktycznemu wprowadzeniu studenta w warsztat historyka sztuki i ogólnemu zapoznaniu go z tym, jak wygląda praca badawcza. W trakcie zajęć w Bibliotece Jagiellońskiej student zapoznaje się z pozycjami bibliograficznymi (bibliografie, podręczniki wielotomowe, słowniki i opracowania ikonograficzne, herbarze, słowniki biograficzne, encyklopedie i słowniki specjalistyczne, czasopisma i wydawnictwa ciągłe) niezbędnymi w jego dalszych studiach i praktyce zawodowej oraz uczy się ich używać i pozyskiwać z nich niezbędne informacje przygotowując omówienie wybranego zabytku, prezentowane w czasie zajęć w terenie.
T.2 - Student zdobywa wiedzę potrzebną do określenia tematyki dzieł sztuki i uczy się ich opisu, wykorzystując wiedzę z zakresu heraldyki, kostiumologii i ikonografii
T.3 - Student nabywa umiejętności datowania dzieła sztuki (na podstawie cech stylowych i ornamentów) oraz zidentyfikowania szkoły artystycznej, w której dzieło powstało
T.4 - Student nabywa umiejętności analizy i interpretacji dzieła sztuki Przedmiot służy praktycznemu wprowadzeniu studenta w warsztat historyka sztuki i ogólnemu zapoznaniu go z tym, jak wygląda praca badawcza. W trakcie zajęć student zapoznaje się z pozycjami bibliograficznymi (bibliografie, podręczniki wielotomowe, słowniki i opracowania ikonograficzne, słowniki biograficzne, encyklopedie i słowniki specjalistyczne, czasopisma i wydawnictwa ciągłe) niezbędnymi w jego dalszych studiach i praktyce zawodowej, uczy się ich używać i pozyskiwać z nich niezbędne dla swej pracy badawczej informacje.
- opis dzieła sztuki w terenie
- interpretacja heraldyki
- analiza kostiumologiczna
- podstawy ikonografii
- rozpoznawanie ornamentów
- datowanie na podstawie cech stylowych
- lekcja biblioteczna
Każdy student uczęszcza na ćwiczenia w dwóch grupach Ćwiczenia ze styloznawstwa – średniowiecze i Ćwiczenia ze styloznawstwa – nowożytność. Warunkami zaliczenia ćwiczeń terenowych są: 1. Frekwencja na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze); 2. Oddanie dwóch prac semestralnych w odpowiednim układzie – przedstawionych podczas zajęć i przygotowanych w wersji papierowej w stanie zaakceptowanym przez prowadzącego (tzn. bez jakichkolwiek błędów formalnych i merytorycznych). W ramach prac semestralnych studenci na podstawie zgromadzonej bibliografii konstruują STAN BADAŃ, opracowują HISTORIĘ i sporządzają OPIS dzieła sztuki wskazanego przez prowadzącego. Dzień przed wyznaczonym terminem odczytu pracy student powinien przesłać prowadzącemu elektroniczną wersję pracy na skrzynkę e-mailową. Dwa tygodnie po terminie odczytu student powinien złożyć pracę poprawioną zgodnie z sugestiami na zajęciach
W ramach przedmiotu studenci – poprzez przygotowywanie samodzielnych prac semestralnych – przede wszystkim praktycznie opanowują umiejętność opisu dzieła sztuki (zarówno architektonicznego, jak i malarskiego czy rzeźbiarskiego). Umiejętność ta stanowi podstawę do przeprowadzania samodzielnej analizy dzieła (na kolejnych latach studiów). Ważnym elementem przedmiotu jest również poznanie obszernej literatury historyczno-artystycznej na temat najważniejszych zjawisk w sztuce polskiej. Na podstawie zgromadzonej bibliografii studenci konstruują stan badań i opracowują historię obiektu. Zajęcia odbywają się w kościołach Krakowa (oraz czasami w muzeach i skarbcach klasztornych), w związku z tym studenci mają możliwość poznania przemian sztuki krakowskiej. Pierwsze zajęcia są poświęcone praktycznemu opanowaniu umiejętności datowania i opisu dzieła sztuki. Na kolejnych, prócz ćwiczeń z datowania, czyta się prace opisowe, które następnie są dyskutowane przez studentów i omawiane przez prowadzącego.
T.2 - Student zdobywa wiedzę potrzebną do określenia tematyki dzieł sztuki i uczy się ich opisu, wykorzystując wiedzę z zakresu heraldyki, kostiumologii i ikonografii
T.3 - Student nabywa umiejętności datowania dzieła sztuki (na podstawie cech stylowych i ornamentów) oraz zidentyfikowania szkoły artystycznej, w której dzieło powstało
T.4 - Student nabywa umiejętności analizy i interpretacji dzieła sztuki Przedmiot służy praktycznemu wprowadzeniu studenta w warsztat historyka sztuki i ogólnemu zapoznaniu go z tym, jak wygląda praca badawcza. W trakcie zajęć student zapoznaje się z pozycjami bibliograficznymi (bibliografie, podręczniki wielotomowe, słowniki i opracowania ikonograficzne, słowniki biograficzne, encyklopedie i słowniki specjalistyczne, czasopisma i wydawnictwa ciągłe) niezbędnymi w jego dalszych studiach i praktyce zawodowej, uczy się ich używać i pozyskiwać z nich niezbędne dla swej pracy badawczej informacje.
- opis dzieła sztuki w terenie
- interpretacja heraldyki
- analiza kostiumologiczna
- podstawy ikonografii
- rozpoznawanie ornamentów
- datowanie na podstawie cech stylowych
- lekcja biblioteczna
Każdy student uczęszcza na ćwiczenia w dwóch grupach Ćwiczenia ze styloznawstwa – średniowiecze i Ćwiczenia ze styloznawstwa – nowożytność. Warunkami zaliczenia ćwiczeń terenowych są: 1. Frekwencja na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze); 2. Oddanie dwóch prac semestralnych w odpowiednim układzie – przedstawionych podczas zajęć i przygotowanych w wersji papierowej w stanie zaakceptowanym przez prowadzącego (tzn. bez jakichkolwiek błędów formalnych i merytorycznych). W ramach prac semestralnych studenci na podstawie zgromadzonej bibliografii konstruują STAN BADAŃ, opracowują HISTORIĘ i sporządzają OPIS dzieła sztuki wskazanego przez prowadzącego. Dzień przed wyznaczonym terminem odczytu pracy student powinien przesłać prowadzącemu elektroniczną wersję pracy na skrzynkę e-mailową. Dwa tygodnie po terminie odczytu student powinien złożyć pracę poprawioną zgodnie z sugestiami na zajęciach
W ramach przedmiotu studenci – poprzez przygotowywanie samodzielnych prac semestralnych – przede wszystkim praktycznie opanowują umiejętność opisu dzieła sztuki (zarówno architektonicznego, jak i malarskiego czy rzeźbiarskiego). Umiejętność ta stanowi podstawę do przeprowadzania samodzielnej analizy dzieła (na kolejnych latach studiów). Ważnym elementem przedmiotu jest również poznanie obszernej literatury historyczno-artystycznej na temat najważniejszych zjawisk w sztuce polskiej. Na podstawie zgromadzonej bibliografii studenci konstruują stan badań i opracowują historię obiektu. Zajęcia odbywają się w kościołach Krakowa (oraz czasami w muzeach i skarbcach klasztornych), w związku z tym studenci mają możliwość poznania przemian sztuki krakowskiej. Pierwsze zajęcia są poświęcone praktycznemu opanowaniu umiejętności datowania i opisu dzieła sztuki. Na kolejnych, prócz ćwiczeń z datowania, czyta się prace opisowe, które następnie są dyskutowane przez studentów i omawiane przez prowadzącego.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student potrafi zidentyfikować dzieło i osadzić go w kontekście kulturowym oraz nabywa umiejętności prawidłowego datowania dzieł sztuki i ustalenia chronologii we wskazanej grupie dzieł.
W_2 Student umie posługiwać się fachową terminologią oraz przeprowadzać analizę stylową na podstawie analizy stylu i opisu dzieła
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować przydatne informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
U_2 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie ochrony dóbr kultury i nauk pokrewnych.
U_3 Student umie posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla ochrony dóbr kultury w typowych sytuacjach profesjonalnych.
U_4 Student potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki, źródeł historycznych i archeologicznych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
U_5 Student posiada umiejętność samodzielnego, merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem literatury przedmiotu oraz formułowania wniosków.
U_6 Student umie przygotować wystąpienie ustne w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych źródeł i ujęć teoretycznych.
KOMPETENCJE
K_1 Student zna różne aspekty pracy z dziełem sztuki, zabytkiem (ochrony konserwatorskiej, ekspozycji, możliwości popularyzacji).
K_2 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
K_3 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
K_4 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
K_5 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
W_1 Student potrafi zidentyfikować dzieło i osadzić go w kontekście kulturowym oraz nabywa umiejętności prawidłowego datowania dzieł sztuki i ustalenia chronologii we wskazanej grupie dzieł.
W_2 Student umie posługiwać się fachową terminologią oraz przeprowadzać analizę stylową na podstawie analizy stylu i opisu dzieła
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować przydatne informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
U_2 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie ochrony dóbr kultury i nauk pokrewnych.
U_3 Student umie posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla ochrony dóbr kultury w typowych sytuacjach profesjonalnych.
U_4 Student potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki, źródeł historycznych i archeologicznych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
U_5 Student posiada umiejętność samodzielnego, merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem literatury przedmiotu oraz formułowania wniosków.
U_6 Student umie przygotować wystąpienie ustne w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych źródeł i ujęć teoretycznych.
KOMPETENCJE
K_1 Student zna różne aspekty pracy z dziełem sztuki, zabytkiem (ochrony konserwatorskiej, ekspozycji, możliwości popularyzacji).
K_2 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
K_3 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
K_4 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
K_5 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład ilustrowany slajdami
M.2 Zajęcia w Bibliotece Jagiellońskiej
M.3 Zajęcia terenowe w kościołach i muzeach
M.2 Zajęcia w Bibliotece Jagiellońskiej
M.3 Zajęcia terenowe w kościołach i muzeach
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczny i aktywny udział w zajęciach oraz zaliczenie kolokwium z umiejętności
rozpoznania i datowania wskazanych dzieł sztuki w terenie; oceniana jest także umiejętność posługiwania się właściwą terminologią oraz wiedza na temat historyczno-kulturowego kontekstu danego zjawiska artystycznego (znajomość podstawowych faktów z zakresu topografii, historii, religii, filozofii i kultury literackiej epoki).
rozpoznania i datowania wskazanych dzieł sztuki w terenie; oceniana jest także umiejętność posługiwania się właściwą terminologią oraz wiedza na temat historyczno-kulturowego kontekstu danego zjawiska artystycznego (znajomość podstawowych faktów z zakresu topografii, historii, religii, filozofii i kultury literackiej epoki).
Lektury podstawowe
- Ch. Zieliński, Sztuka sakralna: co należy wiedzieć o budowie, urządzeniu, wyposażeniu, ozdobie i konserwacji Domu Bożego, Poznań 1960
- I. Burnatowa, Ornament renesansowy w Krakowie, Studia Renesansowe, t. IV, 1964
- Katalog Zabytków Sztuki w Polsce (wybrane tomy)
- I. Burnatowa, Ornament renesansowy w Krakowie, Studia Renesansowe, t. IV, 1964
- Katalog Zabytków Sztuki w Polsce (wybrane tomy)
Lektury uzupełniające
Studentom opracowującym poszczególne dzieła sztuki podawany jest indywidualnie szczegółowy wykaz literatury.