Seminarium licencjackie z historii sztuki średniowiecznej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu historii sztuki, jakie zostały zdobyte na I i II roku studiów. Podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się literaturą naukowa, wykonywania opisu dzieła sztuki oraz elementów analizy stylistycznej i ikonograficznej.

Cele

Seminarium licencjackie ma na celu nauczyć studenta podstawowych umiejętności praktycznych w zakresie badania jednostkowego dzieła sztuki średniowiecznej i przeprowadzania zasadniczych etapów - stanu badań, opisu, analizy stylistycznej i ikonograficznej oraz interpretacji stylistycznej i treściowej.

Treści kształcenia

T.1 - Zagadnienia wstępne:
-wybór dzieła do opracowania
-wyszukiwanie literatury naukowej
-sporządzenie stanu badan.
T.2 - Opis i analiza dzieła sztuki:
-sporządzenie poprawnego opisu dzieła sztuki
-analiza stylistyczna i porównawcza
-analiza ikonograficzna
T.3 - Interpretacja dzieła sztuki:
-interpretacja stylistyczno-genetyczna
-interpretacja treściowa – ikonologiczna, semiotyczna, ikoniczna
T.4 - Redagowanie rozprawy naukowej:
-konstrukcja i struktura pracy
-redagowanie tekstu
-sporządzanie bibliografii
T.5 - Podstawy metodologii historii sztuki:
-podstawowe procedury badawcze jednostkowego dzieła sztuki
-główne kierunki metodologiczne historii sztuki

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student zna w zakresie podstawowym najważniejsze procedury metodologiczne oraz najważniejsze kierunki metodologii historii sztuki

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student sporządza zestawienie bibliograficzne na temat dzieła sztuki i formułuje stan badan.
U_2 Student dokonuje opisu dzieła i przeprowadza jego analizę stylistyczna.
U_3 Student dokonuje analizy porównawczej i interpretacji genetycznej stylu.
U_4 Student umie przeprowadzić analizę ikonograficzną i rozpoznać typ ikonograficzny.
U_5 Student potrafi przeprowadzić interpretację treści i osadzić ją w kontekście kulturowym.
U_6 Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie redakcji pracy naukowej.

Metody dydaktyczne

M.1 Analiza i interpretacja stylistyczna i ikonograficzna dzieł sztuki w grupie seminaryjnej na podstawie prezentacji multimedialnej oraz przy dziele sztuki w terenie
M.2 Kierowana lektura i analiza treści wybranych tekstów na temat sztuki średniowiecznej oraz metodologii historii sztuki
M.3 Prezentacja i krytyka fragmentów przygotowywanych przez studentów prac.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Forma zaliczenia: zaliczenie bez oceny. Warunki zaliczenia: Przygotowanie poprawnej pod względem treściowym i formalnym pracy licencjackiej.

Lektury podstawowe

D’Alleva Anne, Metody i teorie historii sztuki.-Kraków, 2008;
Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249–274;
Białostocki J., Styl i modus w sztukach plastycznych, [w:] Estetyka, t. II (1961), s. 147–159;
Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiani historii sztuki, „Teksty” V (1974), s. 57–85;
Tatarkiewicz W., Pojęcie typu w sztuce, [w:] Tatarkiewicz W., Skupienie i marzenie, Kraków 1951, s. 113–126;
Kalinowski L., Historia sztuki pod koniec II tysiąclecia, [w:]Recepcja w Polsce nowych kierunków i teorii naukowych, pod red. A. Strzałkowskiego, Kraków 2001, s. 203–211.

Lektury uzupełniające

Literatura uzupełniająca dotycząca sztuki średniowiecznej, zależnie od wybranych dziel, będzie podana studentom podczas zajęć.