Kultura średniowiecza II (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Kultura średniowiecza II
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Kultura średniowiecza II [na kierunku:] Ochrona dóbr kultury, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:30h/e/3ECTS]: dr Dobrosława Horzela
- [prowadzący konwersatorium:30h/e/3ECTS]: dr Dobrosława Horzela
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Dobrosława Horzela
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Studenci zaznajomią się z terminologią odnoszącą się do kultury średniowiecza, poznają jej typologię, zrozumieją jej złożoność. Zapoznają się z poglądami literatury przedmiotu i podstawowymi źródłami odnoszącymi się do najważniejszych przejawów średniowiecznej kultury; zdobędą umiejętność samodzielnego argumentowania i formułowania wniosków; zrozumieją wagę dziedzictwa kulturowego średniowiecza dla Polski i świata.
Treści kształcenia
T.1 - Kultura religijna: monastycyzm.
T.2 - Kultura religijna: reformy XI, XII, XIII w.
T.3 - Kultura religijna: herezje średniowiecza.
T.4 - Kultura religijna: mistycyzm XIV w.
T.5 - Kultura religijna: formy pobożności ludu i elit.
T.6 - Kultura dworska pełnego i późnego średniowiecza: życie na dworach kościelnych.
T.7 - Kultura dworska pełnego i późnego średniowiecza: życie na dworach świeckich.
T.8 - Kultura miejska: co to jest miasto?
T.9 - Kultura miejska: handel, gospodarka,egzekucja prawa.
T.10 - Kultura miejska: przestrzeń miejska.
T.11 - Kultura miejska: katedra/kościół klasztorny/kościół parafialny: funkcjonowanie przestrzeni sakralnej.
T.12 - Kultura miejska: nauka (przekaz ustny i kultura literacka – książka –uniwersytet).
T.13 - Kultura miejska: zabawa.
T.14 - Kultura miejska: przestrzeń prywatna.
T.2 - Kultura religijna: reformy XI, XII, XIII w.
T.3 - Kultura religijna: herezje średniowiecza.
T.4 - Kultura religijna: mistycyzm XIV w.
T.5 - Kultura religijna: formy pobożności ludu i elit.
T.6 - Kultura dworska pełnego i późnego średniowiecza: życie na dworach kościelnych.
T.7 - Kultura dworska pełnego i późnego średniowiecza: życie na dworach świeckich.
T.8 - Kultura miejska: co to jest miasto?
T.9 - Kultura miejska: handel, gospodarka,egzekucja prawa.
T.10 - Kultura miejska: przestrzeń miejska.
T.11 - Kultura miejska: katedra/kościół klasztorny/kościół parafialny: funkcjonowanie przestrzeni sakralnej.
T.12 - Kultura miejska: nauka (przekaz ustny i kultura literacka – książka –uniwersytet).
T.13 - Kultura miejska: zabawa.
T.14 - Kultura miejska: przestrzeń prywatna.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Studenci zdobędą podstawowe wiadomości dotyczące kultury średniowiecza, zrozumieją jej złożoność i specyfikę.
W_2 Studenci zapoznają się z najważniejszymi poglądami historiografii ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć mediewistyki.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Studenci zdobędą umiejętność budowania samodzielnych wypowiedzi i pisania referatów z wykorzystaniem źródeł i literatury naukowej, a także argumentowania i formułowania własnych wniosków.
KOMPETENCJE
K_1 Studenci zrozumieją konieczność zachowania dziedzictwa kulturowego średniowiecza oraz jego wagę dla Polski i świata.
W_1 Studenci zdobędą podstawowe wiadomości dotyczące kultury średniowiecza, zrozumieją jej złożoność i specyfikę.
W_2 Studenci zapoznają się z najważniejszymi poglądami historiografii ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć mediewistyki.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Studenci zdobędą umiejętność budowania samodzielnych wypowiedzi i pisania referatów z wykorzystaniem źródeł i literatury naukowej, a także argumentowania i formułowania własnych wniosków.
KOMPETENCJE
K_1 Studenci zrozumieją konieczność zachowania dziedzictwa kulturowego średniowiecza oraz jego wagę dla Polski i świata.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Praca zespołowa studentów
M.4 Dyskusja moderowana
M.5 Zajęcia terenowe
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Praca zespołowa studentów
M.4 Dyskusja moderowana
M.5 Zajęcia terenowe
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia 2 semestru:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
2. każdy student przygotuje podczas semestru dwa krótkie wystąpienia (referaty)
3. znajomość zadanych lektur i aktywność podczas dyskusji
Składowe oceny końcoworocznej:
1. Wystąpienia na zajęciach (referaty), aktywność podczas dyskusji w ciągu całego roku (40%)
2. Wynik egzaminu rocznego obejmującego treści merytoryczne z obu semestrów (60%)
1. obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
2. każdy student przygotuje podczas semestru dwa krótkie wystąpienia (referaty)
3. znajomość zadanych lektur i aktywność podczas dyskusji
Składowe oceny końcoworocznej:
1. Wystąpienia na zajęciach (referaty), aktywność podczas dyskusji w ciągu całego roku (40%)
2. Wynik egzaminu rocznego obejmującego treści merytoryczne z obu semestrów (60%)
Lektury podstawowe
Duchowość chrześcijańska. Początki do XII wieku, red. McGinn B., Meyendorff J., Leclercq J., Kraków 2010;
Duchowość chrześcijańska. Późne średniowiecze i reformacja, red. McGinn B., Meyendorff J., Leclercq J., Kraków 2010;
Geremek B., O średniowieczu, Warszawa 2012
Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Gdańsk-Warszawa 2002;
Samsonowicz H., Życie miasta średniowiecznego, Poznań 2012.
Duchowość chrześcijańska. Późne średniowiecze i reformacja, red. McGinn B., Meyendorff J., Leclercq J., Kraków 2010;
Geremek B., O średniowieczu, Warszawa 2012
Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Gdańsk-Warszawa 2002;
Samsonowicz H., Życie miasta średniowiecznego, Poznań 2012.
Lektury uzupełniające
Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997;
Curtius E.R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997;
Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1992;
Kłoczowski J., Młodsza Europa. Europa Środkowo-Wschodnia w kręgu cywilizacji chrześcijańskiej średniowiecza, Warszawa 1998;
Kras P., System inkwizycyjny w średniowiecznej Europie, Lublin 2006;
Kultura Polski średniowiecznej XIV-XV w., red. B. Geremek, Warszawa 1997;
Reinhard, Życie po europejski. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa 2009 (wybrane fragmenty);
Samsonowicz H., Złota jesień polskiego średniowiecza, Warszawa 1971;
Szczur S., Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2005.
Teksty źródłowe i dodatkowe lektury obowiązujące na zajęcia podawane są na bieżąco podczas zajęć.
Curtius E.R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997;
Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1992;
Kłoczowski J., Młodsza Europa. Europa Środkowo-Wschodnia w kręgu cywilizacji chrześcijańskiej średniowiecza, Warszawa 1998;
Kras P., System inkwizycyjny w średniowiecznej Europie, Lublin 2006;
Kultura Polski średniowiecznej XIV-XV w., red. B. Geremek, Warszawa 1997;
Reinhard, Życie po europejski. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa 2009 (wybrane fragmenty);
Samsonowicz H., Złota jesień polskiego średniowiecza, Warszawa 1971;
Szczur S., Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2005.
Teksty źródłowe i dodatkowe lektury obowiązujące na zajęcia podawane są na bieżąco podczas zajęć.