Ochrona dziedzictwa archeologicznego I (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Usystematyzowanie wiedzy na temat ochrony dziedzictwa archeologicznego, przybliżenie specyfiki pracy archeologa, poznanie zasad rozpoznawania, , klasyfikacja i inwentaryzacja dziedzictwa archeologicznego, przybliżenie zagadnień związanych waloryzacją i klasyfikacją stanowisk archeologicznych, zdefiniowanie aktualnych zagrożeń dziedzictwa archeologicznego.

Treści kształcenia

T.1 - Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z problematyką ochrony dziedzictwa archeologicznego. Punktem wyjścia do dalszych rozważań jest zwrócenie uwagi na fakt, że to właśnie dziedzictwo archeologiczne jest najbardziej narażone na zniszczenie wśród wszystkich kategorii zabytków kultury.
T.2 - Omówione zostaną zagadnienia związane z rozpoznaniem i klasyfikacją a także inwentaryzacją dziedzictwa archeologicznego, pełniące istotną rolę w procesie ochrony archeologicznych dóbr kultury.
T.3 - Poruszone zostaną kwestie waloryzacji stanowisk archeologicznych oraz problematyka zarządzania dziedzictwem archeologicznym.
T.4 - Wskazane zostaną aktualne zagrożenia dziedzictwa archeologicznego, z mocnym zaakcentowaniem zasady, że nie prowadzi się archeologicznych prac wykopaliskowych na stanowiskach niezagrożonych bezpośrednim zniszczeniem.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student nabywa podstawową wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa archeologicznego.
W_2 Student zapoznaje się z terminologią związaną z ochroną dziedzictwa archeologicznego i archeologii, którą nazywa i objaśnia.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla ochrony dóbr kultury w typowych sytuacjach profesjonalnych.

KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
K_2 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych i popularyzacji wiedzy z zakresu dóbr kultury.
K_3 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład problemowy
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Wizyty w muzeum
M.4 Zajęcia terenowe

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie.
Obecność na zajęciach zgodnie z zasadami przyjętymi na UPJPII, aktywność na zajęciach, udział w wycieczkach terenowych, zapoznanie się z kanonem lektur, przedstawienie prezentacji na wskazany temat. Metody weryfikacji: analiza obecności, ciągła weryfikacja aktywności.

Lektury podstawowe

Bahn P., Renfrew C., Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa 2002;
Kobyliński Z., Teoretyczne podstawy konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa 2001;
Kobyliński Z. (red.), Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, Warszawa 1998;
Kobyliński Z. (red.), Ochrona dziedzictwa kulturowego w Europie, Warszawa 1998;
Ławecka Dorota, Wstęp do archeologii, Warszawa 2003;
Kaczanowski P., Kozłowski J. K., Wielka historia Polski, t. 1: Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Kraków 1998.

Lektury uzupełniające

Abramowicz A., Historia archeologii polskiej XIX i XX wieku, Warszawa 1991;
Borkowski W., Brzeziński W., Prezentacja dziedzictwa archeologicznego, Z Otchłani Wieków 56, R. 2001, nr 3, s. 80-86;
Campbell B., Ekologia człowieka. Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, Warszawa 1995;
Czopek S., Wstęp do muzealnictwa i konserwatorstwa archeologicznego, Rzeszów 2000.
Kobyliński Z. (red.), Krajobraz archeologiczny, Warszawa1999.