Ochrona dziedzictwa archeologicznego II (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zaliczenie zajęć w poprzednim semestrze

Cele

Dalsze usystematyzowanie i utrwalenie wiedzy na temat ochrony dziedzictwa archeologicznego, przybliżenie problemów prawnych jak i obowiązującego prawodawstwa w zakresie związanym z problematyką ochrony dziedzictwa kulturowego, zapoznanie z problematyką konserwacji i przechowywania zabytków archeologicznych.

Treści kształcenia

T.1 - Kontynuowane będą kwestie związane z problematyką ochrony dziedzictwa archeologicznego.
T.2 - Poruszone zostaną prawne podstawy ochrony zabytków archeologicznych, jak również rola placówek muzealnych w tym procesie.
T.3 - Słuchacze zapoznani zostaną z problematyką konserwacji i zasad przechowywania zabytków archeologicznych. Obszarem zainteresowania będą przedmioty wykonane z metalu, drewna, szkła, ceramiki, „pierwsza pomoc” dla zabytków wydobywanych w trakcie prac archeologicznych, problemy ich dalszej konserwacji i przechowywania w warunkach muzealnych. Odrębnym zagadnieniem jest kwestia konserwacji in situ świadków ziemnych i elementów konstrukcji, wykonywana na potrzeby rezerwatów archeologicznych, udostępnianie i zagospodarowywanie takich obiektów, jak również ich społeczna funkcja (ochrona poprzez popularyzację).
T.4 - Część zajęć realizowana będzie poprzez wizyty terenowe w wybranych placówkach muzealnych oraz na stanowiskach archeologicznych, także tych, na których prowadzi się aktualnie prace archeologiczne.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student nabywa podstawową wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa archeologicznego
W_2 Student zapoznaje się z terminologią związaną z ochroną dziedzictwa archeologicznego i archeologii, którą nazywa i objaśnia

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla ochrony dóbr kultury w typowych sytuacjach profesjonalnych

KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych
K_2 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych i popularyzacji wiedzy z zakresu dóbr kultury
K_3 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład problemowy
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Zajęcia terenowe

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin i zaliczenie.
Obecność na zajęciach zgodnie z zasadami przyjętymi na UPJPII, aktywność na zajęciach, udział w wycieczkach terenowych, zapoznanie się z kanonem lektur. Metody weryfikacji: analiza obecności, ciągła weryfikacja aktywności.

Lektury podstawowe

Bahn P., Renfrew C., Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa 2002;
Kobyliński Z., Teoretyczne podstawy konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa 2001;
Kobyliński Z. (red.), Ochrona dziedzictwa kulturowego w Europie, Warszawa 1998;
Kobyliński Z. (red.), Krajobraz archeologiczny, Warszawa1999;
Ławecka Dorota, Wstęp do archeologii, Warszawa 2003;
Kaczanowski P., Kozłowski J. K., Wielka historia Polski, t. 1: Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Kraków 1998.

Lektury uzupełniające

Abramowicz A., Historia archeologii polskiej XIX i XX wieku, Warszawa 1991;
Borkowski W., Brzeziński W., Prezentacja dziedzictwa archeologicznego, Z Otchłani Wieków 56, R. 2001, nr 3, s. 80-86;
Campbell B., Ekologia człowieka. Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, Warszawa 1995;
Czopek S., Wstęp do muzealnictwa i konserwatorstwa archeologicznego, Rzeszów 2000.
Kobyliński Z. (red.), Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, Warszawa 1998.