Muzealnictwo archeologiczne (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Celem zajęć jest przedstawienie muzealnictwa archeologicznego, zwrócenie uwagi na jego specyfikę, zapoznanie słuchaczy z zasadami katalogowania, inwentaryzacji zasadami przechowywania zabytków archeologicznych.

Treści kształcenia

T.1 - W trakcie zajęć studenci zapoznają się z problematyką i specyfiką muzealnictwa archeologicznego. Nakreślone zostanie tło historyczne, jak i współczesność placówek muzealnych, prezentujących zabytki archeologiczne.
T.2 - W ramach zajęć poruszone zostaną kwestie związane ze specyfiką i odrębnością muzealnictwa archeologicznego (ścisły związek z nauką, różnorodność i masowość zbiorów, szybki ilościowy przyrost muzealiów), jak również rola muzeów archeologicznych w ochronie dziedzictwa kulturowego.
T.3 - Omówione zostaną wybrane koncepcje muzeów, wystaw czasowych oraz roli eksponatu w przestrzeni muzealnej.
T.4 - Studenci będą mogli zapoznać się z zasadami katalogowania, inwentaryzacji i funkcjonowania magazynów muzealnych, organizacją i funkcjonowaniem pracowni konserwatorskich oraz pracowni naukowo-badawczych. Studenci zapoznani zostaną z praktyczną stroną działalności muzealnej.
T.5 - W ramach zajęć odbędą się wizyty w wybranych muzeach i oddziałach muzealnych (Muzeum Archeologiczne, Podziemny Rynek, Wawel Zaginiony, przedproża kamienicy pod Krzysztofory).

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student rozpoznaje i charakteryzuje specyfikę muzealnictwa archeologicznego.
W_2 Student formułuje i definiuje podstawowe zagadnienia związane z muzealnictwem archeologicznym.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student ocenia i interpretuje problemy związane z muzealnictwem archeologicznym.

KOMPETENCJE
K_1 Student prawidłowo identyfikuje zagrożenia dziedzictwa archeologicznego, ma świadomość jego znaczenia na szczeblu lokalnym, w skali kraju, Europy i świata.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład problemowy
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Zajęcia terenowe

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną
Obecność na zajęciach zgodnie z zasadami przyjętymi na UPJPII, aktywność na zajęciach, udział w wizytach muzealnych, zapoznanie się z kanonem lektur, przedstawienie prezentacji na wskazany temat. Metody weryfikacji: analiza obecności, ciągła weryfikacja aktywności.

Lektury podstawowe

Czopek S., Wstęp do muzealnictwa i konserwatorstwa archeologicznego, Rzeszów 2000;
Borkowski W., Brzeziński W., Prezentacja dziedzictwa archeologicznego, Z Otchłani Wieków 56, 2001, nr 3, s. 80-86.
Brzeziński W., Archaeology in the museum: presenting the past to the general public, (in:) Quo vadis archaeologia? Whither European archaeology in the 21st century?, (red: Z. Kobyliński), Warszawa 2001, s. 181–190;
Kobyliński Z., Międzynarodowe zasady ochrony i konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa 1998;
Kobyliński Z., Teoretyczne podstawy konserwacji dziedzictwa archeologicznego. Warszawa 2001.
Szpilewska W., Problemy muzealnictwa w okresie przemian systemowych, Muzealnictwo, R. 1995, t. 37, s. 5 – 9;

Lektury uzupełniające

Abramowicz A., Historia archeologii polskiej w XIX i XX w., Warszawa 1991;
Mikocki T., Najstarsze kolekcje starożytności w Polsce (lata 1750-1830), R. 1990, Archiwum Filologiczne XLVI, Wrocław;
Rajewski Z., Jak pokazać kopalnię w Krzemionkach ?, Z Otchłani Wieków, R. 1995/30, s. 141 – 146;
Świecimski J., Forma i styl muzeów naukowych, Teka Architektury i Urbanistyki, R. 1975, t. 5, s. 119- 134.