Architektura i sztuka sakralna II (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Architektura i sztuka sakralna II
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Architektura i sztuka sakralna II [na kierunku:] Turystyka religijna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący warsztaty:30h/zo/4ECTS]: dr hab. Lucyna Rotter
- [prowadzący warsztaty:30h/zo/4ECTS]: dr hab. Lucyna Rotter
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Lucyna Rotter
Sylabus
Wymagania wstępne
Ogólna wiedza na poziomie szkoły średniej
Cele
Studenci mają uzyskać ogólną wiedzę o zjawiskach w sztuce polskiej i światowej. nabywając umiejętność interpretacji dzieła i odczystania go w aspekcie semantyki kultury i sztuki.
Treści kształcenia
T1. Sztuka baroku i rokoka
T2. Sztuka XIX wieku
- architektura;
- główne kierunki w malarstwie XIX wieku.
T3. Secesja
T4. Sztuka XX wieku
T5. Symbolika w sztuce i kulturze chrześcijańskiej
T2. Sztuka XIX wieku
- architektura;
- główne kierunki w malarstwie XIX wieku.
T3. Secesja
T4. Sztuka XX wieku
T5. Symbolika w sztuce i kulturze chrześcijańskiej
Efekty kształcenia
E1 Student zna i rozumie terminologię z zakresu historii sztuki.
E2 Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną oraz szczegółową, z zakresu sztuki polskiej, głównych kierunkach jej rozwoju oraz tematyki i ikonografii.
E3 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki.
E4 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie historii polskiej i światowej z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
E5 Student umie rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
E6 Student ma świadomość zakresu swojej wiedzy z obszaru historii sztuki i kultury oraz umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym i ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych.
E7 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii sztuki dla potrzeb turystyki
E2 Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną oraz szczegółową, z zakresu sztuki polskiej, głównych kierunkach jej rozwoju oraz tematyki i ikonografii.
E3 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki.
E4 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie historii polskiej i światowej z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
E5 Student umie rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
E6 Student ma świadomość zakresu swojej wiedzy z obszaru historii sztuki i kultury oraz umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym i ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych.
E7 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii sztuki dla potrzeb turystyki
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład z prezentacją multimedialną
M. 2 dyskusja
M.3 Zajęcia terenowe
M. 2 dyskusja
M.3 Zajęcia terenowe
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W1 Warunkiem zaliczenia jest uczęszczanie na zajęcie i aktywny w nich udział.
W2 W przeciągu dwu semestrów przewidziane są dwa testy obejmujące materiał zaprezentowany w trakcie zajęć.
W2 W przeciągu dwu semestrów przewidziane są dwa testy obejmujące materiał zaprezentowany w trakcie zajęć.
Lektury podstawowe
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1997(i następne wydania
DębickiJ. , FaureF. , GrünewaldD. , Pimentel A., Historia sztuki. Malarstwo – rzeźba – architektura, Warszawa 1998
BiałostockiJ. , Sztuka cenniejsza ni złoto, Warszawa 1974(i wydania nastepne)
Estreicher K., Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa 1990.
DębickiJ. , FaureF. , GrünewaldD. , Pimentel A., Historia sztuki. Malarstwo – rzeźba – architektura, Warszawa 1998
BiałostockiJ. , Sztuka cenniejsza ni złoto, Warszawa 1974(i wydania nastepne)
Estreicher K., Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa 1990.
Lektury uzupełniające
Marecki J., Rotter L., Jak czytać wizerunki świętych?. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych, Kraków 2009.
Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 2001.
Kobielus S., Dzieło sztuki dzieło wiary, Ząbki 2002.
Lurker M., Przesłanie symboli w mitach kulturach i religiach, Warszawa 2011.
Marecki J., Kolak W., Leksykon godeł zakonnych, Łódź 1997.
Symbol – znak – przesłanie. Symbolika człowieka, red. J. Marecki, L. Rotter, Kraków 2011.
Symbol – znak – przesłanie. Symbolika roślin, red. J. Marecki, L. Rotter, Kraków 2010.
Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 2001.
Kobielus S., Dzieło sztuki dzieło wiary, Ząbki 2002.
Lurker M., Przesłanie symboli w mitach kulturach i religiach, Warszawa 2011.
Marecki J., Kolak W., Leksykon godeł zakonnych, Łódź 1997.
Symbol – znak – przesłanie. Symbolika człowieka, red. J. Marecki, L. Rotter, Kraków 2011.
Symbol – znak – przesłanie. Symbolika roślin, red. J. Marecki, L. Rotter, Kraków 2010.