Historia i archeologia biblijna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza ogólna zdobyta w wyniku dotychczasowego kształcenia w zakresie gimnazjum i szkoły średniej

Cele

Celem wykładu jest osadzenie w realiach wydarzeń biblijnych. Dlatego też historia biblijna Narodu Wybranego zostanie przedstawiona na tle historii starożytnego świata. Dodatkowo wydarzenia te zostaną potwierdzone poprzez dane dostarczane przez odkrycia archeologiczne

Treści kształcenia

T_1 Zapoznanie z historią Izraela od czasów Abrahama do końca I w po Chrystusie
T_2 Przedstawienie rozwoju kultu od Namiotu Spotkania poprzez kult w Świątyni Jerozolimskiej (ukazanie na modelach Przybytku Pańskiego i jego wyposażenia, Świątyni Salomona i Świątyni Heroda)
T_3 Odkrycia archeologiczne na najważniejszych stanowiskach archeologicznych w Izraelu

Efekty kształcenia

Ew_1 W wyniku zdobytej wiedzy student opisuje historię Izraela i umieszcza wydarzenia biblijne na tle innych wydarzeń z historii Bliskiego Wschodu.
Ew_2 Student opisuje przedmioty kultu i podstawowe święta z czasów biblijnych.
Eu_1 Student potrafi rozwiązać podstawowe trudności związane z interpretacją tekstów biblijnych (np. jak doszło do plag egipskich, kiedy nastąpiło wyjście z Egiptu, jak pogodzić datowanie wyjścia z danymi archeologicznymi itp.)
Eu_2 Student potrafi przedstawić mękę Jezusa Chrystusa i ukazać na szczegółowym planie Jerozolimy etapy jej przebiegu.
Ek_1 Student w sposób kulturalny potrafi prowadzić dyskusje dotyczące rozwiązania podstawowych trudności związanych z przekazem biblijnym (np jak pogodzić biblijny opis stworzenia świata z teorią ewolucji? Czy biblia jest naukowa?)

Metody dydaktyczne

Wykład prowadzony jest metodą multimedialną. Wykłady są ilustrowane mapami historycznym Bliskiego Wschodu, planami miast i rekonstrukcjami starożytnych budowli. Pomocą służą też zdjęcia z omawianych wykopalisk a także fotografie znalezionych zabytków.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Na zakończenie wykładu zostanie przeprowadzony test sprawdzający zdobytą wiedzę i podstawowe umiejętności.
Zaliczenie może być też poprzez napisanie semestralnej pracy zaliczeniowej.

Lektury podstawowe

M. Peter, Dzieje Izraela, Poznań 1996.
E. Zawiszewski, Instytucje biblijne, Pelplin 1995.
S. Gądecki, Archeologia biblijna, Gniezno 1994

Lektury uzupełniające

A. Negew, Encyklopedia archeologiczna Ziemi Świętej, Warszawa 2002.