Analiza dzieł muzyki religijnej I (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość zasad muzyki, podstawowe wiadomości z zakresu historii form muzycznych, harmonii, kontrapunktu, rozumienie łacińskich tekstów mszy i requiem.

Cele

Dogłębne i obiektywne podejście do poszczególnych gatunków dzieł muzyki religijnej. Właściwe ich rozumienie, poznanie, co winno owocować przygotowaniem do ich propagowania i lepszego, bardziej świadomego wykonywania.

Treści kształcenia

T_1 Na warsztat brane są konkretne przykłady mszy chorałowej, epoki organum, ars antiqua, ars nova; pośród renesansowych, msze: tenorowa, motetowa, parodia, z inicjalnym materiałem tematycznym, różne formy wyznaczone przez określone zasady techniczne.
T_2 Z barokowych analizowane są msze w stile antico (polskich twórców), msze w stylu monumentalnym (m.in. H.I. Biber), kantatowa (J.S. Bach).
T_3 Prezentowane są msze z elementami formy sonatowej (W.A. Mozarta, L. Beethovena), dalej: msze symfoniczne, msze z elementami muzyki operowej,
T_4 Demonstrowane są cechy mszy w stylu kościelnym w XIX i XX w., ciekawe poszukiwania nowego języka z zachowaniem zasad stylu kościelnego (I. Strawiński, M. Duruflé); poznawany jest indywidualny język organowej mszy O. Messiaena, czy niepowtarzalny dzięki specyficznej technice – A. Pärta; analizie poddane są także pojedyncze części mszalne (F. Poulenc, K. Penderecki).

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Student identyfikuje rodzaj mszy i zastosowane techniki twórców renesansowych
Ew_2 Student charakteryzuje poszczególne rodzaje mszy barokowej
Ew_3 Student wyraża ocenę wpływu różnych gatunków na mszę jako dzieło wokalno-instrumentalne.

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student otwiera się na różne sposoby wyrażania treści tekstów liturgicznych w muzyce

KOMPETENCJE
Ek_1

Metody dydaktyczne

M_1 wykład problemowy, praca z tekstem,
M_2 analiza przypadków, praca w grupach
M_3 prezentacja nagrań CD i DVD

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Kolokwium pisemne
W_2 Test sprawdzający wiedzę

Lektury podstawowe

Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, Kraków 1990.
Chłopicka Regina, Krzysztof Penderecki – Między sacrum a profanum. Studia nad twórczością wokalno-instrumentalną, Kraków 2000
Chomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Formy muzyczne. Wielkie formy wokalne, t. V, PWM, Kraków 1984
Frączkiewicz Aleksander, Skołyszewski Franciszek, Formy muzyczne, t. I-II, PWM, Kraków 1988
Dürr Alfred, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, przekł. Andrzej A. Teske, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2004
Dobrzańska Zofia, Izorytmiczna koncepcja dzieła muzycznego, PWM, Kraków 1988
Dobrzańska-Fabiańska Zofia, Polifonia średniowiecza, Musica Iagellonica, Kraków 2009
Einstein Alfred, Mozart. Człowiek i dzieło, przekł. Adam Rieger, PWM, Kraków 1975
Harnoncourt Nikolaus, Dialog muzyczny. Rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1999
Harnoncourt Nikolaus, Muzyka mową dźwięków, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1995
Hogwood Christopher, Händel, wyd. Astraia, Kraków 2009
Kisiel Anna, Koncepcja retoryczna «Pasji według św. Mateusza» Jana Sebastiana Bacha, Poznań 2003
Mrowiec Karol, Pasje wielogłosowe w muzyce polskiej XVIII wieku, Kraków 1972.
Poźniak Włodzimierz, Pasja chorałowa w Polsce, Nasza Przeszłość, t. 3, Kraków 1947, s. 37-91.
Rolland Romain, Haendel, przekł. Michalina Jarocińska, PWM, Kraków 1985
Schweitzer Albert, Johann Sebastian Bach, przekł. Maria Kurecka, Witold Wirpsza, PWM, Kraków 1972, 1987
Wolff Christoph, Johann Sebastian Bach, Warszawa 2011
Partytury i nagrania omawianych utworów.

Lektury uzupełniające

Lisecki Wiesław, Vademecum muzycznej «Ars Oratoria», „Canor”, 1993, nr 3 (6).
Lisecki Wiesław, Vademecum Passionis, „Canor”, 1993, nr 2 (5).