Analiza dzieł muzyki religijnej I (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Analiza dzieł muzyki religijnej I
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Analiza dzieł muzyki religijnej I [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Wojciech Kałamarz CM
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Wojciech Kałamarz CM
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Wojciech Kałamarz CM
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość zasad muzyki, podstawowe wiadomości z zakresu historii form muzycznych, harmonii, kontrapunktu, rozumienie łacińskich tekstów mszy i requiem.
Cele
Dogłębne i obiektywne podejście do poszczególnych gatunków dzieł muzyki religijnej. Właściwe ich rozumienie, poznanie, co winno owocować przygotowaniem do ich propagowania i lepszego, bardziej świadomego wykonywania.
Treści kształcenia
T_1 Analizie requiem, a więc nieustannemu napięciu między ciemnością a światłem, na co wskazują teksty liturgiczne. Poznajemy tekst, graficzne przedstawienie struktury requiem (na przykładzie kompozycji G. Faure). Analiza dzieł renesansowym powstałym w rycie nierzymskim (sarum) i rzymskim XV-XVI w.,
T_2 Analizujemy strukturę barokowego requiem m.in. A. Campry i J. Gillesa, także dzieła polskich twórców tego okresu. Na requiem W.A. Mozarta spoglądamy przez pryzmat dzieł A. Lottiego i M. Haydna
T_3 Z dzieł romantycznych analizowane są requiem liturgiczne i estradowe, powstałe do tekstów liturgicznych jak i pozaliturgicznych.
Ogromna waga przykładana jest do dzieł polskich twórców: S. Moniuszki czy w XX w.: W. Lutosławskiego, R. Maciejewskiego, K. Pendereckiego. Poznajemy charakterystykę War-Requiem B. Brittena czy Requiem canticles I. Strawińskiego.
T_4 Zajęcia kończy przedyskutowanie problemu requiem takich twórców muzyki musicalowej, czy new age, jak: A.L. Webber, K. Jenkins, pobieżnej analizie poddane jest też requiem J. Ruttera.
T_2 Analizujemy strukturę barokowego requiem m.in. A. Campry i J. Gillesa, także dzieła polskich twórców tego okresu. Na requiem W.A. Mozarta spoglądamy przez pryzmat dzieł A. Lottiego i M. Haydna
T_3 Z dzieł romantycznych analizowane są requiem liturgiczne i estradowe, powstałe do tekstów liturgicznych jak i pozaliturgicznych.
Ogromna waga przykładana jest do dzieł polskich twórców: S. Moniuszki czy w XX w.: W. Lutosławskiego, R. Maciejewskiego, K. Pendereckiego. Poznajemy charakterystykę War-Requiem B. Brittena czy Requiem canticles I. Strawińskiego.
T_4 Zajęcia kończy przedyskutowanie problemu requiem takich twórców muzyki musicalowej, czy new age, jak: A.L. Webber, K. Jenkins, pobieżnej analizie poddane jest też requiem J. Ruttera.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Student objaśnia zależność środków muzycznych od treści tekstu liturgicznego
Ew_2 Student podaje cechy requiem barokowego, tłumaczy inspiracje jakie miały wpływ na dzieło Requiem Mozarta
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student staje się otwarty na muzyczne możliwości wyrazowe jakie niosą ze sobą teksty mszy za zmarłych
KOMPETENCJE
Ek_1 Student wartościuje requia twórców musicalowych w kontekście ich przydatności do liturgii
Ew_1 Student objaśnia zależność środków muzycznych od treści tekstu liturgicznego
Ew_2 Student podaje cechy requiem barokowego, tłumaczy inspiracje jakie miały wpływ na dzieło Requiem Mozarta
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student staje się otwarty na muzyczne możliwości wyrazowe jakie niosą ze sobą teksty mszy za zmarłych
KOMPETENCJE
Ek_1 Student wartościuje requia twórców musicalowych w kontekście ich przydatności do liturgii
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy, praca z tekstem
M_2 analiza przypadków, praca w grupach,
M_3 prezentacja nagrań CD i DVD
M_2 analiza przypadków, praca w grupach,
M_3 prezentacja nagrań CD i DVD
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Kolokwium pisemne
W_2 Test sprawdzający wiedzę
Zaliczenie z oceną
W_2 Test sprawdzający wiedzę
Zaliczenie z oceną
Lektury podstawowe
Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, Kraków 1990.
Chłopicka Regina, Krzysztof Penderecki – Między sacrum a profanum. Studia nad twórczością wokalno-instrumentalną, Kraków 2000
Chomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Formy muzyczne. Wielkie formy wokalne, t. V, PWM, Kraków 1984
Frączkiewicz Aleksander, Skołyszewski Franciszek, Formy muzyczne, t. I-II, PWM, Kraków 1988
Dürr Alfred, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, przekł. Andrzej A. Teske, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2004
Dobrzańska Zofia, Izorytmiczna koncepcja dzieła muzycznego, PWM, Kraków 1988
Dobrzańska-Fabiańska Zofia, Polifonia średniowiecza, Musica Iagellonica, Kraków 2009
Einstein Alfred, Mozart. Człowiek i dzieło, przekł. Adam Rieger, PWM, Kraków 1975
Harnoncourt Nikolaus, Dialog muzyczny. Rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1999
Harnoncourt Nikolaus, Muzyka mową dźwięków, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1995
Hogwood Christopher, Händel, wyd. Astraia, Kraków 2009
Kisiel Anna, Koncepcja retoryczna «Pasji według św. Mateusza» Jana Sebastiana Bacha, Poznań 2003
Mrowiec Karol, Pasje wielogłosowe w muzyce polskiej XVIII wieku, Kraków 1972.
Poźniak Włodzimierz, Pasja chorałowa w Polsce, Nasza Przeszłość, t. 3, Kraków 1947, s. 37-91.
Rolland Romain, Haendel, przekł. Michalina Jarocińska, PWM, Kraków 1985
Schweitzer Albert, Johann Sebastian Bach, przekł. Maria Kurecka, Witold Wirpsza, PWM, Kraków 1972, 1987
Wolff Christoph, Johann Sebastian Bach, Warszawa 2011
Partytury i nagrania omawianych utworów.
Chłopicka Regina, Krzysztof Penderecki – Między sacrum a profanum. Studia nad twórczością wokalno-instrumentalną, Kraków 2000
Chomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Formy muzyczne. Wielkie formy wokalne, t. V, PWM, Kraków 1984
Frączkiewicz Aleksander, Skołyszewski Franciszek, Formy muzyczne, t. I-II, PWM, Kraków 1988
Dürr Alfred, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, przekł. Andrzej A. Teske, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2004
Dobrzańska Zofia, Izorytmiczna koncepcja dzieła muzycznego, PWM, Kraków 1988
Dobrzańska-Fabiańska Zofia, Polifonia średniowiecza, Musica Iagellonica, Kraków 2009
Einstein Alfred, Mozart. Człowiek i dzieło, przekł. Adam Rieger, PWM, Kraków 1975
Harnoncourt Nikolaus, Dialog muzyczny. Rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1999
Harnoncourt Nikolaus, Muzyka mową dźwięków, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1995
Hogwood Christopher, Händel, wyd. Astraia, Kraków 2009
Kisiel Anna, Koncepcja retoryczna «Pasji według św. Mateusza» Jana Sebastiana Bacha, Poznań 2003
Mrowiec Karol, Pasje wielogłosowe w muzyce polskiej XVIII wieku, Kraków 1972.
Poźniak Włodzimierz, Pasja chorałowa w Polsce, Nasza Przeszłość, t. 3, Kraków 1947, s. 37-91.
Rolland Romain, Haendel, przekł. Michalina Jarocińska, PWM, Kraków 1985
Schweitzer Albert, Johann Sebastian Bach, przekł. Maria Kurecka, Witold Wirpsza, PWM, Kraków 1972, 1987
Wolff Christoph, Johann Sebastian Bach, Warszawa 2011
Partytury i nagrania omawianych utworów.
Lektury uzupełniające
Lisecki Wiesław, Vademecum muzycznej «Ars Oratoria», „Canor”, 1993, nr 3 (6).
Lisecki Wiesław, Vademecum Passionis, „Canor”, 1993, nr 2 (5).
Lisecki Wiesław, Vademecum Passionis, „Canor”, 1993, nr 2 (5).