Analiza dzieł muzyki religijnej I (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość zasad muzyki, podstawowe wiadomości z zakresu historii form muzycznych, harmonii, kontrapunktu, rozumienie łacińskich tekstów mszy i requiem.

Cele

Dogłębne i obiektywne podejście do poszczególnych gatunków dzieł muzyki religijnej. Właściwe ich rozumienie, poznanie, co winno owocować przygotowaniem do ich propagowania i lepszego, bardziej świadomego wykonywania.

Treści kształcenia

T_1 Analizie requiem, a więc nieustannemu napięciu między ciemnością a światłem, na co wskazują teksty liturgiczne. Poznajemy tekst, graficzne przedstawienie struktury requiem (na przykładzie kompozycji G. Faure). Analiza dzieł renesansowym powstałym w rycie nierzymskim (sarum) i rzymskim XV-XVI w.,
T_2 Analizujemy strukturę barokowego requiem m.in. A. Campry i J. Gillesa, także dzieła polskich twórców tego okresu. Na requiem W.A. Mozarta spoglądamy przez pryzmat dzieł A. Lottiego i M. Haydna
T_3 Z dzieł romantycznych analizowane są requiem liturgiczne i estradowe, powstałe do tekstów liturgicznych jak i pozaliturgicznych.
Ogromna waga przykładana jest do dzieł polskich twórców: S. Moniuszki czy w XX w.: W. Lutosławskiego, R. Maciejewskiego, K. Pendereckiego. Poznajemy charakterystykę War-Requiem B. Brittena czy Requiem canticles I. Strawińskiego.
T_4 Zajęcia kończy przedyskutowanie problemu requiem takich twórców muzyki musicalowej, czy new age, jak: A.L. Webber, K. Jenkins, pobieżnej analizie poddane jest też requiem J. Ruttera.

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Student objaśnia zależność środków muzycznych od treści tekstu liturgicznego
Ew_2 Student podaje cechy requiem barokowego, tłumaczy inspiracje jakie miały wpływ na dzieło Requiem Mozarta

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student staje się otwarty na muzyczne możliwości wyrazowe jakie niosą ze sobą teksty mszy za zmarłych

KOMPETENCJE
Ek_1 Student wartościuje requia twórców musicalowych w kontekście ich przydatności do liturgii

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład problemowy, praca z tekstem
M_2 analiza przypadków, praca w grupach,
M_3 prezentacja nagrań CD i DVD

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Kolokwium pisemne
W_2 Test sprawdzający wiedzę
Zaliczenie z oceną

Lektury podstawowe

Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, Kraków 1990.
Chłopicka Regina, Krzysztof Penderecki – Między sacrum a profanum. Studia nad twórczością wokalno-instrumentalną, Kraków 2000
Chomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Formy muzyczne. Wielkie formy wokalne, t. V, PWM, Kraków 1984
Frączkiewicz Aleksander, Skołyszewski Franciszek, Formy muzyczne, t. I-II, PWM, Kraków 1988
Dürr Alfred, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, przekł. Andrzej A. Teske, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2004
Dobrzańska Zofia, Izorytmiczna koncepcja dzieła muzycznego, PWM, Kraków 1988
Dobrzańska-Fabiańska Zofia, Polifonia średniowiecza, Musica Iagellonica, Kraków 2009
Einstein Alfred, Mozart. Człowiek i dzieło, przekł. Adam Rieger, PWM, Kraków 1975
Harnoncourt Nikolaus, Dialog muzyczny. Rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1999
Harnoncourt Nikolaus, Muzyka mową dźwięków, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1995
Hogwood Christopher, Händel, wyd. Astraia, Kraków 2009
Kisiel Anna, Koncepcja retoryczna «Pasji według św. Mateusza» Jana Sebastiana Bacha, Poznań 2003
Mrowiec Karol, Pasje wielogłosowe w muzyce polskiej XVIII wieku, Kraków 1972.
Poźniak Włodzimierz, Pasja chorałowa w Polsce, Nasza Przeszłość, t. 3, Kraków 1947, s. 37-91.
Rolland Romain, Haendel, przekł. Michalina Jarocińska, PWM, Kraków 1985
Schweitzer Albert, Johann Sebastian Bach, przekł. Maria Kurecka, Witold Wirpsza, PWM, Kraków 1972, 1987
Wolff Christoph, Johann Sebastian Bach, Warszawa 2011
Partytury i nagrania omawianych utworów.

Lektury uzupełniające

Lisecki Wiesław, Vademecum muzycznej «Ars Oratoria», „Canor”, 1993, nr 3 (6).
Lisecki Wiesław, Vademecum Passionis, „Canor”, 1993, nr 2 (5).