Historia muzyki I (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość historii muzyki na poziomie średniej szkoły muzycznej. Wrażliwość na barwy instrumentów i głosu ludzkiego. Podstawowe wiadomości z zakresu: instrumentoznawstwa, akustyki, historii sztuki, filozofii, nauki, dziejów Kościoła i świata.

Cele

Dobra znajomość literatury muzycznej, dziejów muzyki europejskiej, uwrażliwienie na piękno muzyki różnych epok, narodów, twórców, gatunków, rozpalenie zamiłowania do dziedzictwa muzycznego kultury europejskiej.

Treści kształcenia

T_1 Poznanie dziejów muzyki świata starożytnego: Mezopotamii, Egiptu, Palestyny, Grecji, Rzymu
T_2 Zaprezentowanie dziejów muzyki początków Kościoła
T_3 początki wielogłosowości
T_4 muzyka świecka XI-XIII w
T_5 francuska ars nova, włoskie trecento
T_6 szkoła burgundzka

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Student posiada ogólną wiedzę w zakresie literatury muzycznej
Ew_2 Student posiada wiedzę na temat stylów muzycznych i tradycji wykonawczych muzyki, w odniesieniu do dzieł muzycznych realizowanych podczas studiów.

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student Posiada podstawową wiedzę na temat różnych dziedzin sztuki pomocną w rozumieniu muzyki.

KOMPETENCJE
Ek_1 Student Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład problemowy,
M_2 prezentacja nagrań CD

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Warunkiem przystąpienia do zaliczenia z oceną z historii muzyki jest zaliczenie ćwiczeń z historii muzyki
W_2 Kolokwium pisemne
W_3 Test sprawdzający wiedzę

Lektury podstawowe

Chomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Historia muzyki, t. I-II, PWM, Kraków 1990
Dobrzańska-Fabiańska Zofia, Polifonia średniowiecza, Musica Iagellonica, Kraków 2009
Einstein Alfred, Muzyka w epoce romantyzmu, przekł. Michalina i Stefan Jarocińscy, PWM, Kraków 1983
Harnoncourt Nikolaus, Dialog muzyczny. Rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1999
Harnoncourt Nikolaus, Muzyka mową dźwięków, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1995
Landels John G., Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, przekł. Maciej Kaziński, Wydawnictwo Homini, Kraków 2003
Montagu Jeremy, Instrumenty muzyczne Biblii, przekł. Grzegorz Kubies, Wydawnictwo Homini, Kraków 2006
Pociej Bohdan, Klawesyniści francuscy, PWN, Kraków 1968
Rolland Romain, Z pierwszych wieków opery, PWM, Kraków 1971
Sachs Curt, Muzyka w świecie starożytnym, przekł. Zofia Chechlińska, PWM, Kra­ków 1988
Schaeffer Bogusław, Kompozytorzy XX wieku, t. I-II, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1990
Szlagowska Danuta, Kultura muzyczna antyku, Wyd. AM, Gdańsk 1996
Szlagowska Danuta, Muzyka baroku, Wyd. AM, Gdańsk 1998
Wozaczyńska Małgorzata, Muzyka renesansu, Wyd. AM, Gdańsk 1996
Wozaczyńska Małgorzata, Muzyka średniowiecza, Wyd. AM, Gdańsk 1998

Lektury uzupełniające

Ardley Neil, Instrumenty muzyczne, Arkady, Warszawa 1992.
Buchner Alexander, Encyklopedia instrumentów muzycznych, przekł. Małgorzata Zięba-Szmaglińska, Wydawnictwo R.A.F. Scriba, Racibórz 1995.
Bernagiewicz Robert, Wprowadzenie do historii i teorii muzyki. Starożytna Grecja, Lublin 2007.
Flanagan Sabina, Hildegarda z Bingen, PIW, Warszawa 2004.
Fubini Enrico, Historia estetyki muzycznej, przekł. Zbigniew Skowron, Musica Iagellonica [MI], Kra-ków 1997.
Gwizdalanka Danuta, Historia muzyki, t. I, PWM, Kraków 2005
Harper John, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, przekł. Małgorzata Kowalska, Musica Iagellonica, Kraków2002
Lewkowicz Wojciech, Muzyka sakralna, Warszawa 1961
Michels Ulrich, Atlas muzyki, przekł. Piotr Maculewicz, t. I-II, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, War-szawa 2003
Nowacki Henryk, Podręcznik do śpiewu gregoriańskiego według zasad szkoły Selesmes, Warszawa 1923.
Sachs Curt, Historia instrumentów muzycznych, przekł. Stanisław Olędzki, PWM, Kraków 1989
Wellesz Egon, Historia muzyki i hymnografii bizantyjskiej, przekł. Maciej Kaziński, Wyd. Homini, Kraków 2006
West Martin L., Muzyka starożytnej Grecji, przekł. Anna Maciejewska, Maciej Kaziński, Wyd. Ho-mini, Kraków 2003
Witkowska-Zaremba Elżbieta, Notae musicae artis, Kraków 1999.
Zaleca się także lekturę artykułów:
Kaczorowski Robert, Muzyka w Biblii, „Miesięcznik Archidiecezji Gdańskiej”, nr 7-9, 1999, s. 385-406.
Kaczorowski Robert, Śpiew i instrumentarium muzyczne w Księdze Psalmów. Studium leksykograficz-ne, [w:] Studia Gdańskie, t. XV-XVI, red. Maciej Bała, Gdańsk-Oliwa 2002-2003, s. 41-54.
Dom André Mocquereau, Stolica Apostolska wobec odrodzenia śpiewu gregoriańskiego, przekł. ks. Henryk Nowacki, „Przegląd Muzyczny”, r. 1: 1925, nr 7, s. 6-8; r. 1: 1925, nr 8, s. 5-8; r. 1: 1925, nr 9, s. 5-7; r. 1: 1925, nr 12, s. 6-9; r. 1: 1925, nr 13 i 14, s. 8-10; r. 1: 1925, nr 17 i 18, s. 17-20.
Obniska Ewa, Guillaume de Machaut – poeta wieku niepokoju, „Ruch Muzyczny”, nr 3, 1983.
Obniska Ewa, Ite missa est. Polifoniczny cykl mszalny do roku 1600, „Klasyka”, nr 1, 1998.
Obniska Ewa, Liryka prowansalskich rycerzy, „Ruch Muzyczny”, nr 6, 7, 1978.
Pociej Bohdan, Organum, „Ruch Muzyczny”, nr 13, 1982.
Pikulik Jerzy, Śpiew i muzyka w historii liturgii, „Ateneum Kapłańskie” 72 (1980), z. 427, s. 186-200.
Pikulik Jerzy, Muzyczna działalność Grzegorza Wielkiego, „Collectanea Theologica”, r. 40: 1970, nr 3, s. 27-43.
Witkowska-Zaremba Elżbieta, Odkrył Pitagoras, przeniósł sam Boecjusz, „Ruch Muzyczny”, nr 15, 1982.
Bisztyga Jerzy, Wczesnochrześcijańskie elementy poprzedzające Officium Divinum, „Liturgia Sacra”, r. 16: 2010, nr 1, s. 155-168.