Historia muzyki I (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość historii muzyki na poziomie średniej szkoły muzycznej. Wrażliwość na barwy instrumentów i głosu ludzkiego. Podstawowe wiadomości z zakresu: instrumentoznawstwa, akustyki, historii sztuki, filozofii, nauki, dziejów Kościoła i świata.

Cele

Dobra znajomość literatury muzycznej, dziejów muzyki europejskiej, uwrażliwienie na piękno muzyki różnych epok, narodów, twórców, gatunków, rozpalenie zamiłowania do dziedzictwa muzycznego kultury europejskiej.

Treści kształcenia

T_1 Charakterystyka brzmieniowa zrekonstruowanych instrumentów starożytnych cywilizacji
T_2 Hipotetyczne brzmienie utworów muzycznych z wybranych obszarów kulturowych czasów starożytnych
T_3 Utwory ilustrujące dzieje muzyki początków Kościoła, początki wielogłosowości
T_4 Dzieła świeckiej muzyki XI-XIII w.,
T_5 Utwory francuskiej ars nova, włoskiego trecento i szkoły burgundzkiej.

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Student rozpoznaje różnice i podobieństwa brzmieniowe instrumentów starożytnych kultur
Ew_2 Student zdolny jest do odnalezienia we współczesnej muzyce najstarszych elementów muzyki kościelnej

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student otwiera się na odmienne poczucia ciążeń tonalnych, skal, elementów melicznych ludów starożytnych
Eu_2 Student wartościuje dokonania świeckich twórców muzyki XI-XIII w.

KOMPETENCJE
Ek_1 Student rozpoznaje przemiany tonalne i rytmiczne XIV w.

Metody dydaktyczne

M_1 prezentacja nagrań CD
M_2 Omówienie prezentowanych utworów

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Egzamin,
W_2 kolokwium pisemne,
W_3 test sprawdzający wiedzę

Lektury podstawowe

- Music of the ancien Sumerians, Egyptians and Greeks, ensemble De Organographia, PRCD1005, Pandourion Records USA, 2006, 1999.
- Adolphe Attia, Liturgies juives, Le Chant du Monde, LDC 2781138, 2004.
- Gardzieniec, Orkiestra antyczna, Hard Record, Warszawa 2003.
- Soeur Marie Keyrouz SBC, Chants sacres de l’Orient, Harmonia Mundi, 2001.
- Lykourgos Angelopoulos, Hymny bizantyjskie, Homini, Kraków 2006.
- Marcel Pérès (dir.), Chant mozarabe, Harmonia Mundi, HMC 901519, Arles 1995.
- Fulvio Rampi (dir), Canto Gregoriani, CD 5 (Spiritus Domini), Cantori Gregoriani, Hamburg.
- Anne Marie Deschamps, Le grand livre de saint Jacques de Compostelle, Ensemble Venance Fortunat,
- Magister Leoninus, Sacred Music from 12th-century Paris, Cappella Amsterdam, Hyperion, CDA66944, Londyn 1996.
- David Munrow (dir.), Music of the Gothic Era, The early Music Consort of London, Deutsche Gramophon.
- Hildegarda von Bingen, Symphoniae, Deutsche Harmonia Mundi, 1997
- René Clemencic (dir.), Troubadours, Clemencic Concort, Harmonia Mundi, 2009.
- Dekameron czyli historia miłości średniowiecznej, DUX, Warszawa 1995.
- René Clemencic (dir.), Cantigas de Santa Maria (4 CD), Harmonia Mundi, 1999.
- Philippe de Vitry and the Ars Nova, The Orlando Consort, Amon Ra Records 1991.
- Christopher Page (dir.), The Mirror of narcissus. Songs by Guillaume de Machaut, Gothic Voices, Hyperion, London 1993.
- Guillaume de Machaut, Chansons, Orlando Consort, Deutsche Gramophon, Hamburg 1998.
- Landini and Italian Ars Nova, Alla Francesca, Opus 111, Paris 1992.
- Sidus Praeclarum. Johannes Ciconia: Complete Motets, Pedro Memelsdorff (dir.), Mala Punica, 1998.
- The Spirits of England and France, Gothic Voices, Christopher Page (dir.), hyperion 2009.
- Guillaume Dufay, Missa de S. Anthonii de Padua, The Binchois Consort, Andrew kirkman (dir.), Hyperion, London 1996.
- Introitus, The Hilliard Ensemble, Hesperion XX, EMI, Köln 1994.

Lektury uzupełniające

Nadto zalecane są monografie poświęcone poszczególnym twórcom.

Uwagi

Nadto zalecane są monografie poświęcone poszczególnym twórcom.