Historia muzyki I (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia muzyki I
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia muzyki I [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:15h/e/1ECTS]:ks. dr Wojciech Kałamarz CM
- [prowadzący wykład:15h/e/1ECTS]:ks. dr Wojciech Kałamarz CM
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Wojciech Kałamarz CM
Sylabus
Wymagania wstępne
Dobra znajomość dziejów muzyki europejskiej okresu renesansu, uwrażliwienie na wielorakie piękno muzyki tej epoki, różnice warunkowane kulturą narodów, odmiennością twórców, wielością gatunków.
Cele
Znajomość historii muzyki czasów starożytnych (zwłaszcza Grecji) a także okresu średniowiecza. Wrażliwość na barwy instrumentów i głosu ludzkiego. Podstawowe wiadomości z zakresu: instrumentoznawstwa, akustyki, historii sztuki, filozofii, nauki, dziejów Kościoła i świata.
Treści kształcenia
T_1 Kompozytorzy tzw. szkół niderlandzkich
T_2 Dzieje szkoły weneckiej i jej wpływ innych kompozytorów
T_3 Sobór Trydencki i Giovanni Pierluigi da Palestrina oraz jego naśladowcy
T_4 Renesans hiszpański, francuski oraz angielski
T_5 Muzyka protestancka oraz świeckie malarstwo dźwiękowe
T_2 Dzieje szkoły weneckiej i jej wpływ innych kompozytorów
T_3 Sobór Trydencki i Giovanni Pierluigi da Palestrina oraz jego naśladowcy
T_4 Renesans hiszpański, francuski oraz angielski
T_5 Muzyka protestancka oraz świeckie malarstwo dźwiękowe
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Student charakteryzuje twórczość kompozytorów szkół niderlandzkich
Ew_2 Student rozpoznaje cechy szkoły weneckiej
Ew_3 Student formułuje podstawowe cechy stylu kościelnego
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student rozróżnia dzieła powstałe w kręgu kompozytorów hiszpańskiego i angielskiego renesansu
KOMPETENCJE
Ek_1 Objaśnia zagadnienia związane z muzyką protestancką i muzyką świecką XVI wieku.
Ew_1 Student charakteryzuje twórczość kompozytorów szkół niderlandzkich
Ew_2 Student rozpoznaje cechy szkoły weneckiej
Ew_3 Student formułuje podstawowe cechy stylu kościelnego
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student rozróżnia dzieła powstałe w kręgu kompozytorów hiszpańskiego i angielskiego renesansu
KOMPETENCJE
Ek_1 Objaśnia zagadnienia związane z muzyką protestancką i muzyką świecką XVI wieku.
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy
M_2 Przeczytanie zadanej lektury
M_3 Przygotowanie eseju na zadany temat
M_2 Przeczytanie zadanej lektury
M_3 Przygotowanie eseju na zadany temat
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Egzamin ustny
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia z oceną z historii muzyki jest zaliczenie ćwiczeń z historii muzyki.
Student powinien dobrze znać materiał omówiony w ramach wykładów.
W_2 Kolokwium pisemne - Test sprawdzający wiedzę
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia z oceną z historii muzyki jest zaliczenie ćwiczeń z historii muzyki.
Student powinien dobrze znać materiał omówiony w ramach wykładów.
W_2 Kolokwium pisemne - Test sprawdzający wiedzę
Lektury podstawowe
Chomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Historia muzyki, t. I, PWM, Kraków 1990
Wozaczyńska Małgorzata, Muzyka renesansu, Wyd. AM, Gdańsk 1996
Wozaczyńska Małgorzata, Muzyka renesansu, Wyd. AM, Gdańsk 1996
Lektury uzupełniające
Ardley Neil, Instrumenty muzyczne, Arkady, Warszawa 1992.
Buchner Alexander, Encyklopedia instrumentów muzycznych, przekł. Małgorzata Zięba-Szmaglińska, Wydawnictwo R.A.F. Scriba, Racibórz 1995.
Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, pod red. Elżbiety Dziębowskiej, t. I-XII (A-Ż), Kraków od 1979 do 2012; suplement A-B, Kraków 1998
Encyklopedia instrumentów muzycznych świata, Bellona Rytm, Warszawa 1996.
Encyklopedia muzyczna PWN, red. Andrzej Chodkowski, Warszawa 2001
Feicht Hieronim, Polifonia renesansu, PWM, Kraków 1976
Gwizdalanka Danuta, Historia muzyki, t. I, PWM, Kraków 2005
Harper John, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, przekł. Małgorzata Kowalska, Musica Iagellonica, Kraków2002
Michels Ulrich, Atlas muzyki, przekł. Piotr Maculewicz, t. I-II, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2003
Mizgalski Gerard, Encyklopedia muzyki kościelnej, Poznań 1959
Sachs Curt, Historia instrumentów muzycznych, przekł. Stanisław Olędzki, PWM, Kraków 1989
Śmiechowski Bogusław, O muzyce najpiękniejszej ze sztuk. Historia muzyki, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2006
Średniowiecze i renesans, oprac. Anna Oberc, Wyd. AM, Kraków 1987.
Buchner Alexander, Encyklopedia instrumentów muzycznych, przekł. Małgorzata Zięba-Szmaglińska, Wydawnictwo R.A.F. Scriba, Racibórz 1995.
Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, pod red. Elżbiety Dziębowskiej, t. I-XII (A-Ż), Kraków od 1979 do 2012; suplement A-B, Kraków 1998
Encyklopedia instrumentów muzycznych świata, Bellona Rytm, Warszawa 1996.
Encyklopedia muzyczna PWN, red. Andrzej Chodkowski, Warszawa 2001
Feicht Hieronim, Polifonia renesansu, PWM, Kraków 1976
Gwizdalanka Danuta, Historia muzyki, t. I, PWM, Kraków 2005
Harper John, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, przekł. Małgorzata Kowalska, Musica Iagellonica, Kraków2002
Michels Ulrich, Atlas muzyki, przekł. Piotr Maculewicz, t. I-II, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2003
Mizgalski Gerard, Encyklopedia muzyki kościelnej, Poznań 1959
Sachs Curt, Historia instrumentów muzycznych, przekł. Stanisław Olędzki, PWM, Kraków 1989
Śmiechowski Bogusław, O muzyce najpiękniejszej ze sztuk. Historia muzyki, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2006
Średniowiecze i renesans, oprac. Anna Oberc, Wyd. AM, Kraków 1987.