Historia muzyki I (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wrażliwość na barwy instrumentów i głosu ludzkiego. Podstawowe wiadomości z zakresu: instrumentoznawstwa, akustyki, historii sztuki, filozofii, nauki, dziejów Kościoła i świata.j

Cele

Uwrażliwienie na muzykę okresu renesansu. Poznanie cech odróżniających poszczególne ośrodki, style, dostrzeżenie technik kompozytorskich, cech charakteryzujących poszczególnych twórców muzyki renesansowej.

Treści kształcenia

Poznanie przykładów muzycznych twórców z poszczególnych ośrodków
rozwoju muzyki renesansowej:
T_1 Johannes Ockeghem, Jacob Obrecht, Josquin des Prés, Henri Isaac, Pierre de la Rue, Clemes non Papa (Jacques Clement), Nicolas Gombert, Orlando di Lasso,
T_2 Giovanni Pierluigi da Palestrina, Adrian Willaert, Claudio Merulo, Andrea Gabrieli, Giovanni Gabrieli,
T_3 Cipriano de Rore, Jacob Arcadelt, Philippe Verdelot
T_4 Pedro de Escobar, Cristobal de Morales, Francisco Guerrero, Cabezon, Tomas Luis de Victoria
T_5 Claude le Jeune, Pierre Certon, Clement Janequin, Pierre Passerau,
T_6 Ludwik Senfl, Heinrich Isaac, Martin Luter,
T_7 John Taverner, Thomas Tallis, William Byrd, Orlando Gibbons , John Dowland
T_8 Carlo Gesualdo di Venosa, O vos omnes

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Student poznaje zdobycze kompozytorskie poszczególnych generacji niderlandzkich
Ew_2 Student charakteryzuje muzykę rzymską i wenecką okresu renesansu.
Ew_3 Student rozpoznaje malarstwo dźwiękowe w madrygałach renesansowych

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student objaśnia odmienności muzyki hiszpańskiej i jej związki ze stylem szkoły rzymskiej
Eu_2 Student opisuje świecką muzykę francuską XVI w.
Eu_3 Student przeprowadza analizę źródeł muzyki protestanckiej
Eu_4 Student wskazuje na odrębności angielskiej muzyki u poszczególnych twórców

KOMPETENCJE
Ek_1 Student wzbogaca własne myślenie harmoniczne pomysłami da Venosy

Metody dydaktyczne

M_1 prezentacja nagrań CD
M_2 omówienie prezentowanych utworów

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Colloquium ustne
W_2 Studentowi prezentowane są nagrania trzech fragmentów spośród utworów poznawanych w trakcie zajęć. Warunkiem zaliczenia jest podanie pełnych danych co do autora i tytułu.
Egzamin

Lektury podstawowe

- Vox aurea. Ockeghem, Opus 111, 2001.
- The art of the Netherlands, The Early Music Consort of London, David Munrow (dir.), Virgin Records 1999.
- Jacob Obrecht, Missa Caput, Salve Regina, Oxford Camerata, Jeremy Summerly (dir.), 1995.
- Josquin, Missa Pange lingua. Missa La sol fa re mi, The Tallis Scholars, Peter Philips (dir.), Gimell Records 2001.
- Introitus, The Hilliard Ensemble, Hesperion XX, EMI, Köln 1994.
- The Spirit of the Renaissance, Weser-Renaissance, Manfred Cordes (dir.), CPO 999 294-2, 1995.
- Pierre de la Rue, Missa “L’homme armé”, Missa Po Defunctis, Ensemble Clément Janequin, Harmonia Mundi, 1989.
- Venetian Easter Mass, Gabrieli Consorts and Players, Paul McCreesh (dir.), Universal Archiv, 1997.
- Missa de Beata Virgine Salve Regina, Ensemble Jacques Moderne, Joël Suhubiette (dir.), LIGIA DIGITAL.
- Tomas Luis de Victoria, Tenebrae responsories, The Tallis Scholars, Peter Phillips (dir.).
- Les Plaisirs du Palais, Ensemble Clement Janequin, Dominique Visse (dir.), Harmonia Mundi 2001.

Uwagi

Nagrania są do odsłuchania w fonotekach:
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie, ul. Rajska
Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. Św. Tomasza
Instytutu Muzykologii UJ, ul. Westerplatte
Ewentualnie można dokonać zakupu:
www.amazon.com
lub posłuchać na:
www.youtube.com